به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین نشست خبری فجر سی و هفتم در سینمای اهالی رسانه به مستند «خانهای برای تو» به کارگردانی مهدی بخشی مقدم و تهیه کنندگی مهدی شامحمدی اختصاص داشت و فرزاد حسنی مجری این نشست بود.
مهدی بخشی مقدم در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: بسیار خوشحال هستم جشنواره امسال با فیلم ما شروع شد. البته فکر میکنم تعداد کسانی که در نشست هستند بیشتر از تماشاگران داخل سالن بودند. این فیلم در مورد داوود، فردی است که به بیماری سرطان مبتلاست.
بخشی مقدم در پاسخ به سوالی درباره اینکه پروسه تولید چقدر طول کشید، گفت: دو سال پروسه تولید طول کشید، اما پروسه پس از تولید سه سال به طول انجامید. ما در مورد پروژهای به نام «مرگ آگاهی» با شخصیت داوود آشنا شدیم.
وی افزود:قبل از داوود با چند شخصیت مختلف آشنا شدیم. با آنها سفرهای مختلف رفتیم و فهمیدیم که آنها نمیتوانند شخصیت فیلم ما باشند. در همان بیمارستانی که پدرم فوت کرد، با داوود آشنا شدیم. با او سفری به گیلان داشتیم و با هدفش آشنا شدیم و مطمئن شدیم که او کاراکتر اصلی فیلم ماست.
در ادامه شامحمدی تهیه کننده فیلم گفت: وقتی ما همین قدر بی اهمیت با مستند مواجه میشویم، دوستان رسانه هم دوست ندارند وارد سالن بشوند و فیلم را ببینند. جا داشت این اتفاق بیافتد، همانطور که در جشنوارههای مختلف دنیا مثل کن و برلین این اتفاق به شکل یک روند عادی وجود دارد. حتی جوایز اصلی را به فیلم مستند میدهند. بنابراین مخاطبان این جشنوارهها یاد میگیرند به مستند احترام بگذارند.
او ادامه داد: «خانهای برای تو»، سه سال زمان برد و ما ۲۴ سفر به گیلان داشتیم. از سال ۹۴ ساخت این پروژه را شروع کردیم. ما حتی تا چند ماه بعد از فوت کاراکتر اصلی متمرکز بر فیلمبرداری این فیلم بودیم.
در بخش دیگری از نشست خبری مستند «خانهای برای تو»، بخشی مقدم درباره اینکه چرا از ابتدا مرگ شخصیت اصلی را در فیلم نشان میدهند، گفت: در تدوین، تصمیم گرفتیم که در فیلم این اتفاق بیافتد. این تصمیم عطا مهراد تدوینگر فیلم هم بود. میخواستیم مخاطب را از این موضوع که داوود میمیرد یا زنده میماند، برداریم. او را مطمئن کنیم و تا می توانیم مخاطب را دنبال موضوع دیگری ببریم که آخرین احوالات داوود و تصمیم بزرگش بود.
وی ادامه داد: همه ما تیم بودیم و اصلا برایم مهم نبود که فقط من کارگردانی کنم. فکر میکنم همین تیم بودن باعث شد که فیلم خوب شود. ما ۲۴ سفر به گیلان داشتیم و محمد حدادی هیچ کدام از سفرها را از دست نداد. افشین عزیزی موسیقی درجه یکی برای آن کار کرد.
عزیزی هم درباره موسیقی این فیلم گفت: این یکی از سختترین کارهایی بود که انجام دادم. چون اول فیلمی را میدیدیم که شخصیت اصلی فوت شده است. برای ساخت موسیقی این فیلم وقت زیادی گذاشتیم و اتودهای متفاوتی زدیم. بحثهای زیادی داشتیم، ولی فکر میکنم این زحمت همه تیم بود که فیلم دیده شد.
حمیدرضا فطوره چیان، مدیر هنری درباره بخش بودجه فیلم بیان کرد: بودجه فیلم مستند بسیار کم است. بودجه سه روز فیلمبرداری یک فیلم یا سریال شبکه نمایش خانگی به اندازه کل پروژه ماست؛ بنابراین باید به شما بگویم که هزینه تولید این فیلم با وجود عوامل درجه یک زیاد نبود. در سال ۹۶، بیش از ۹۰ درصد جایزههایی که گرفتیم متعلق به فیلمهای مستند ماست.
شامحمدی افزود: همانطور که حمید عزیز گفت بودجههای مستند بسیار کم است. ما به خاطر علاقه فیلم مستند میسازیم. ما از جای دیگهای درآمد کسب میکنیم و وقتمان را روی مستند میگذاریم. باید از همه عوامل تشکر کنم که موقعیت را درک میکنند و فقط به دلیل علاقه به سمت مستند میآیند. مثلا دستمزد فیلمبرداری محمد حدادی در کار داستانی، اصلا قابل مقایسه با مستند نیست. این تبعیض در بخش مستند هم دیده میشود.
او ادامه داد: ما از سیاستگذاران سینمایی میخواهیم ریالی به فیلم مستند کمک نکنند. فقط مثل بقیه، سینما، سالن سینما در اختیار مستند بگذارند. شما خواهید دیدید، در طی چند سال تماشای فیلم مستند در سالن سینما فرهنگ سازی میشود و مستند پول خودش را درخواهد آورد.
عطا مهراد، تدوینگر فیلم درباره «خانهای برای تو» گفت:زمانی که ما با راش در مرحله تدوین مواجه میشویم و ایدهای از سر صحنه به ما میرسد. همه آنچه که شما در فیلم میبینید، در آن وجود دارد. اما شبیه سنگی است که هنوز تراشیده نشده است اما فراموش نکنیم که ما با سینما مواجه هستیم، و از همه ابزارهای دراماتایز کردن استفاده میکنیم.
محمد حدادی فیلمبردار درباره این فیلم گفت: باز من این شانس را داشتم که در یکی از فیلمهای مستند خوب کار کنم. مستند جهان ناشناختهای دارد به همین دلیل هر بار که سر فیلمبرداری مستندی میروم استرس دارم. چون نمیدانم با چه چیزی قرار است مواجه شوم. امیدوارم احساساتی که در طول کار با آن درگیر شدم، روی کار من تاثیر نگذاشته باشد.
شامحمدی در پاسخ به سوال حسنی درباره اینکه اگر شخصیت درمان میشد چه اتفاقی در فیلم نامه میافتاد، گفت: شما وقتی با امر واقع مواجه هستید، نمیدانید چه چیزی در انتظار شماست. ما مجبور هستیم زمانی که سر صحنه فیلم مستند حاضر هستیم، همه چیز را پیش بینی کنیم. مثلا در سکانسی از فیلم که موهای داوود را میتراشند، ما برنامه ریخته بودیم که اگر داوود خوب بشود، سکانس آخر را در آرایشگاه بگیریم. اما این احتمال را ضعیف میدیدیم، چون پزشک او با ما خیلی صریحتر بود.
او ادامه داد: میخواهم از معدود مسئولانی که به مستند اهمیت میدهند، آقای مهدی طباطبایی نژاد رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و آقای شهرام صفا جو بسیار تشکر کنم.
انتهای پیام/