وی اظهار کرد: با گسترش شهرنشینی نیاز مبرم و توجه ویژه به شهرهای جدید در کشور احساس شده و این شهرها یکی از سرفصلهای مهم در توسعه حمل و نقل و ایجاد اشتغال است.
اسلامی تأکید کرد: در سالهای گذشته چندین مرحله ساماندهی شهرهای صنعتی را در دستور کار خود قرار دادهایم. ساماندهی شهرهای صنعتی باید با کیفیت و افزایش راههای دسترسی همراه باشد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: توسعه زیرساختهای شهری و افزایش وسایل حمل و نقل در شهرهای جدید از جمله پردیس در دستور کار ویژهای قرار گرفته است.
اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای کاهش و یا ثبات قیمت مسکن گفت: رشد ۹۰ درصدی قیمت مسکن مربوط به تهران است و ما امیدواریم با تثبیت در بازار ارز شاهد آرامش بازار مسکن باشیم.
وی ادامه داد: بازار ساخت و ساز و مسکن به طور طبیعی دچار افزایش قیمت نشده و چنین نوسانات اقتصادی در این بازار به دلیل مشکلات ارزی بوده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدواریم با سیاستهایی که بانک مرکزی برای ثبات بازار ارز در دستور کار خود دارد شاهد ثبات قیمتها باشیم.
وی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: بلیت هواپیما طبق قانون تابع عرضه و تقاضا است و فروش بلیت چارتری از اول بهمن ماه ممنوع است.
اسلامی افزود: چارتر به معنای آن است که شخصی هواپیما را چارتر کرده یک بسته از جمله اقامت و حمل و نقل را در این بسته چارتری برای خود در نظر گرفته است که متأسفانه در عرضه بلیت چارتری شاهد چنین مزایایی برای مسافران نیستیم، بنابراین فروش بلیت پروازهای برنامهای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد میکند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قراردادی به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان با قرارگاه خاتمالنبیاء برای عملیات اجرایی زیرساختهای شهر پردیس و برقی کردن قطار تهران - پردیس منعقد شده است، گفت: در این پروژهها پیمانکاران مشغول کار هستند و به زودی سعی خواهیم کرد با نظارت بیشتر کیفیت ساخت این پروژهها افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تکمیل متروی پردیس ۴۸ ماه زمان میبرد، افزود: ساخت این پروژه در قالب یک قرارداد مشارکتی است که امیدواریم ظرف ۴ سال آینده به نتیجه برسد.
اسلامی درباره کارت مصالح ساختمانی، گفت: مصالح ساختمانی تابع عرضه و تقاضا است و تمام تلاش ما آن است که بتوانیم شرکتهای تولید کنند مصالح ساختمانی را تقویت کنیم.
وی ادامه داد: هماکنون در بخش تولید مصالح ساختمانی رکود وجود دارد و ما سعی داریم با طرح کارت اعتباری بتوانیم مشوقهایی را برای کاهش و یا کنترل قیمت تمام شده مسکن درنظر بگیریم.
وزیر راه و شهرسازی درباره راهحل دوم برای کنترل بازار مسکن، گفت: در قالب قراردادهای مشارکتی به سازندگان مسکن زمین واگذار میشود و برای پروژههایی که بازدهی اقتصادی دارند، سود ویژهای در نظر گرفتهایم.
اسلامی تصریح کرد: با واگذاری زمین به سازندگان و عرضه کارت مصالح ساختمانی در تلاش هستیم اقشار کم درآمد و متوسط جامعه را با سهولت بیشتری خانهدار کنیم.
وی درباره تغییر یکباره سه معاون مسکنی خود، گفت: تغییرات مدیریتی الزاما جزو لوازم کار نیست، بلکه برای ایجاد یکپارچگی و همگرایی برنامههای مصوب ضروری است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مدت زیادی از دولت باقی نمانده و ما باید برنامههایی را که اعلام کردهایم به مرحله اجرایی برسانیم و تنها به حرف زدن قانع نباشیم.
انتهای پیام/