سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد:

هر مشهدی ۱۲۴ لیتر آب در هر شبانه‌روز مصرف می‌کند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: با مدیریت و برنامه ریزی درست می‌توان مصرف ۱۲۴ لیتر آب به ازای هر مشهدی در شبانه روز را به ۷۰ لیتر رساند.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسین اسماعیلیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در همایش مدیریت در مصرف آب و انرژی در صنعت هتلداری و گردشگری در مشهد گفت: ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است و ۸۰ درصد از وسعت کشور به همین شکل می‌باشد.

وی افزود:میانگین بارش‌های ایران یک سوم میانگین بارش‌های جهانی بوده و میانگین بارش‌های خراسان رضوی هم با ۲۲۴ میلی‌لیتر، ۲۰ میلی‌لیتر کمتر از میانگین کشوری بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد از آب مصرفی خراسان رضوی از طریق منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود و از مجموع ۳۷ دشت خراسان رضوی ۳۴ دشت آن در وضعیت بحرانی قرار دارد و آن ۳ دشت دیگر هم وضعیت آبی مناسب و باکیفیتی ندارند.

اسماعیلیان گفت: در دشت مشهد ماهانه ۹۷ میلیون مترمکعب مصرف آب داریم و این عدد در سال به ۱۷ میلیون و ۵۱۴ مترمکعب می‌رسد که معادل ۱۳.۵ درصد آب مصرفی کشور بوده است.

وی افزود: این عدد معادل ۲ تا ۴ برابر حداقل‌ها و حداکثر‌های مجاز بوده است و براساس استاندارد‌های جهانی ۳۰ تا ۴۰ درصد آب‌های مصرفی تجدید پذیر هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: در شهر مشهد ۳.۵ میلیون نفر ساکن هستند که این میزان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در داخل شهر و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مناطق حاشیه شهر سکونت دارند و سالانه با مجموع ۳۵ میلیون زائر امام رضا (ع)، ۳۸.۵ میلیون نفر از آب مشهد که از ۴ دشت این شهر تامین می‌شود استفاده می‌کنند.

اسماعیلیان گفت: منابع آبی مشهد ۱۶ هزار مترمکعب بوده و ۲۶۳ هزار مترمکعب هم ظرفیت تسفیه‌خانه‌های این شهر بوده است و ۸۰ درصد آب مصرفی مشهد قابلیت بازچرخانی و استفاده مجدد را دارد.

وی افزود: از مجموع ۴۳۷ حلقه چاه شهرستان مشهد ۲۲۰ حلقه آن در شهر مشهد و ۱۱۷ مورد مابقی در مسیر‌های جاده‌ای شمالی، جنوبی، شرقی و غربی این شهر قرار گرفته است و معتقدیم تا اُفُق ۱۴۲۰ جمعیت شهر مشهد به ۵ میلیون نفر افزایش می‌یابد و تعداد زائران هم از مرز ۵۰ میلیون نفر گذر می‌کند و در چنین شرایطی نیاز آبی‌مان ۳۹۶ میلیون مترمکعب خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با تاکید بر اینکه تنها راهکار حل مشکلات آبی و تامین کمبود‌ها در کنار مدیریت مصرف از سوی مردم، اجاره آبی از سوی استان‌های همجوار بوده است، ادامه داد: بحث انتقال ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به خراسان که در دستور کار مدیران شرکت آب منطقه‌ای خراسان قرار گرفته است همچنان در حال پیگیری بوده و از این میزان ۴۰ میلیون مترمکعب و معادل ۲۰ درصد مجموع آب‌های انتقالی به خراسان سهم مشهد بوده است.

اسماعیلیان گفت: طبق آخرین آمار‌ها بیش از ۳۰ درصد مشترکان شرکت آب و فاضلاب مشهد بیش از حد نرمال آب مصرف می‌کنند و گروه دیگر هتل‌ها هستند که ۴ درصد آب این شهر را مصرف می‌کنند و بیشترین مصرف آبی هتل‌ها در زمان پیک سفر بوده که همزمان با زمان بحران آبی بوده است و این موضوع باید به‌خوبی مدیریت شود تا نگرانی‌ها در بحث بحران آبی تشدید نشود.

وی در پایان افزود: یکی از معضلات هتل‌ها مصرف زیاد آب بوده و به‌طور مثال زائری که در منزل خود هر ۴ روز یک بار به حمام می‌رود در هتل محل اقامت خود، آن هم در شهر امام رضا (ع) روزی ۴ بار می‌رود که هرگز پسندیده نبوده و نیست و باید فرهنگ‌سازی مدیریت آب را از این شهر مقدس در گستره کشوری و جهانی تکثیر کنیم، نه آنکه بخواهیم زیاده‌روی و مصرف ۴ برابری داشته باشیم.

انتهای پیام // ف. ک


مدیریت و برنامه ریزی در مصرف آب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.