سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه خبرداد؛

تولید ۸۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان‌های شهرستان کهگیلویه

سالانه ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان‌های شهرستان کهگیلویه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه با اشاره به سطح باغ‌های این شهرستان گفت: ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار باغ در شهرستان کهگیلویه وجود دارد که توسعه این باغ‌ها نیازمند ایجاد نهالستان در شهرستان بود و هم اکنون دو نهالستان در شهرستان مشغول فعالیت هستند.

سید عمران تقوی افزود: این نهالستان‌ها ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار اصله نهال را دارند که برای فصل درختکاری سال جاری، حدود ۱۵۰ هزار اصله نهال مرکبات بذری و پیوندی و انگور، انار و انجیر آماده ارائه به بازار است.

وی گفت: صاحب یکی از این نهالستان ها  جوانی دهدشتی است که در زمینی به مساحت ۳ هکتار حدود ۶۰۰ هزار اصله نهال را پرورش می دهد و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نیز حمایت‌های لازم را از این نهالستان‌ها انجام داده و آمادگی توزیع این نهال‌ها را بین باغداران شهرستان دارد.

تقوی افزود: در راستای حمایت از تولید کنندگان نهال و جلوگیری از ورود بیماری به باغ‌های شهرستان، کمیته فنی جهاد کشاورزی، تولید و توزیع نهال را فقط به نهالستان‌های مجوز دار داده و با هرگونه توزیع نهال غیر قانونی برخورد خواهد کرد.

وی گفت: تمامی نهال‌های تولیدی نهالستان‌های شهرستان کهگیلویه زیر نظر کارشناسان این اداره تولید می شود تا نهالها با کیفیت و عاری از هرگونه بیماری در اختیار باغداران قرار بگیرد.

مجید درخشانی، جوان موفق و تولید کننده نهال در روستای سمغان شهرستان کهگیلویه هم هدف خود از اجرای این نهالستان را تولید، اشتغال و کمک به اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بیکار بودم و وضعیت شغلی مناسبی هم نداشتم، با همکاری و مشاوره دوستان، زمین کشاورزی که در روستای سمغان داشتیم را به تولید نهال اختصاص دادیم و هم اکنون علاوه بر ایجاد اشتغال برای خودم، ۱۴ نفر دیگر نیز به صورت مستقیم در این طرح مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد : این نهالستان در زمینی به مساحت ۶ هکتار راه اندازی شده که هم اکنون ۳ هکتار از این سطح زیر کشت تولید ۶۰۰ هزار اصله نهال رفته که برای راه اندازی آن ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده که این مبلغ هم از طریق تسهیلات و هم سهم آورده خود تامین شده است.

درخشانی گفت: در این نهالستان نهال انواع مرکبات بذری و پیوندی، انگور، انار و انجیر تولید می شود که علاوه بر تامین نهال‌های مورد نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد، نهال تولیدی ما به استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان و چهارمحال و بختیاری صادر می شوند و به زودی نهال‌های تولیدی هم به دو کشور امارات و عمان نیز صادر می شود.

انتهای پیام/غ

تولید نهال در یاسوج

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.