سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صالحی:

دومین محموله کیک زرد به اصفهان ارسال شد/ تولید سالانه بیش از ۳۰۰ تن اورانیوم در برنامه پنج ساله کشور

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دومین محموله کیک زرد تولید مجتمع صنعتی شهید رضایی‌نژاد اردکان به UCF اصفهان ارسال شد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی  در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت: دومین محموله کیک زرد تولید مجتمع صنعتی شهید رضایی نژاد اردکان  به تاسیسات فرآوری UCF اصفهان ارسال شد.

وی افزود: این محموله ۳۰  تنی کیک زرد از معدن اورانیوم ساغند اردکان استحصال شده که پس از مراحل فرآوری شامل خردایش، لیچین، فروشویی، خالص سازی و رسوب گیری بسته بندی ، برای خوراک دهی به تاسیسات فراوری اورانیوم UCF  اصفهان ارسال شد.

 رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: کیک زرد، ماده‌ای استراتژیک است که طی فرآیند‌های شیمیایی خاص که بر روی کانسنگ معادن اورانیوم ساغند تولید و به عنوان ماده اولیه جهت تولید گاز UF6 و در نهایت تولید مجتمع‌های سوخت در تاسیسات فرآوری و تولید میله‌های سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده می‌شود.

فعالیت اصلی این مجتمع تولید کنستانتره کیک زرد از سنگ معدن اورانیوم حاصل از معدن ساغند است.

صالحی با اشاره به بارگیری دومین محموله کیک زررد از مجتمع شهید رضایی نژاد اردکان برای تاسیسات فرآوری اورانیم UCF اصفهان گفت: مجتمع شهید رضایی نژاد کارخانه بزرگی است که در دوسال گذشته آزمایش‌ها و تست خهای تخصصی انجام شده و همه معایب آن نیز رفع شده است.

استان یزد، حلقه نخست چرخه سوخت هسته ای به شمار می رود و طرح ساغند اردکان، نمود عینی فعالیت در زمینه استحصال اورانیوم از منابع طبیعی است و تأسیسات موجود در این کارخانه، اورانیوم را از عمق ۳۵۰ متری استخراج می کند.

 توانایی تولید ۳۰۰ تن اورانیم در پنج سال

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه با اکتشافات هوایی و زمینی صورت گرفته قادریم سالانه بیش از سیصد تن اورانیوم در کشور تولید کنیم، گفت: اورانیوم یک ماده استراتژیک در صنعت هسته ای است که بدون این ماده صنعت هسته‌ای مفهومی ندارد.

وی با بیان اینکه از سال ۸۹ اکتشافات هوایی در کشور آغاز شده ، افزود: حدود ۸۰ درصد سرزمین ایران اکتشافات هوایی صورت گرفته و خوشبختانه توانستیم مقدار قابل توجهی اورانیوم را کشف کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: تاکنون ۲۲۵ هزار کیلومتر مربع اکتشافات زمینی هم انجام شده و در این زمینه ۳۵۰ هزار متر مربع نیز حفاری صورت گرفته است.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
مهران
۰۱:۵۵ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
برجام بدترین قرارداد بود_جلوی پیشرفت اتمی رو گرفت_هر کی میگه نگرفت دروغ میگه_برجام یه ننگ بود
سام
۲۰:۴۶ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
انشاالله به امید پروردگار همیشه پیروز وسربلند باشیم
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
برای کی؟ برای چی؟ چند سال عامدانه جلوی سرعت پیشرفت هسته ای ما را با انواع موانع گرفتید حالا چه فایده...
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
همش خام فروشی
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
ایشالا اینبار تا اخرش بریم