سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آن روزها، این روزها؛ وزیر اسبق ارتباطات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اوضاع کنونی کشور در حوزه ارتباطات با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست/ شرکت‌ های دانش بنیان را باید از معجزات انقلاب دانست


رضا تقی‎پور با تشریح وضعیت ارتباطاتی کشور در قبل و بعد از انقلاب، اظهار داشت: اوضاع کنونی کشور در حوزه ارتباطات با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.


 به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها که معاندین داخلی و خارجی کشورمان سعی دارند با توطئه‌های ننگین خود، ارزش‌های والا و مقدس جمهوری اسلامی ایران را میان مردم کمرنگ جلوه دهند، لازم و حیاتی است که برکات، خدمات و دستاورد‌های انقلاب اسلامی را در زمینه‌های مختلف علمی، پزشکی، اجتماعی، دفاعی و .. به نحو شایسته به مردم به ویژه جوانان معرفی کنیم. امروز همه پیشرفت‌ها را مدیون تفکر انقلابی رهبر فرزانه انقلاب هستیم، از موشکی گرفته تا هسته‌ای، از علمی تا نظامی اما همه معضلات و مشکلات اقتصادی و مدیریتی امروز نتیجه فاصله گرفتن از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و اجرای نسخه‌های غلط غربی است.

پس از گذشت چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، عرصه مخابرات و ارتباطات از جمله مهم‌ترین حوزه‌هایی است که توانست دستاوردهای چشم‌گیری را هم‌رده با کشورهای پیشرفته دنیا به دست آورد. پیش از انقلاب تعداد افرادی که به خطوط تلفن ثابت دسترسی داشتند، بسیار محدود بود اما پس از انقلاب اسلامی با وجود همه محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه غرب، نسل نخبه و انقلابی توانستند محدودیت‌ها را در هم شکسته و به تولید داخلی برخی از تجهیزات تخصصی دست یابند.

 برای درک هرچه بهتر دستاوردهای کشور در حوزه مخابرات لازم است مروری گذرا داشته باشیم به شرایط کشور در آن روزگار، شرایطی که می‌تواند برای ارائه قضاوت بهتر و دقیق‌تر در مورد عظمت دستاوردهای انقلاب اسلامی در مقایسه وضعیت فعلی کشور با وضعیت قبل از انقلاب و نیز سایر کشورهای همسطح، موثر واقع شود. به بهانه جشن چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی قصد داریم دستاوردهای مخابراتی پس از انقلاب را در قیاس با وسایل ارتباطی محدود در زمان پهلوی و پیش از آن مورد ارزیابی قرار دهیم.

رضا تقی‎پور، رضا تقی‌پور وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضو فعلی شورای عالی فضای مجازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص پیشرفت‌های حوزه ارتباطی بعد از انقلاب گفت: تعداد خطوط تلفن و ارتباطات در شهر‌ها ظرفیت‌های بسیار محدودی بود. به گونه‌ای که مردم برای فیش‌های تلفن منزل گاهی تا ۸ و یا ۹ سال در نوبت بودند و این یک امر طبیعی بود. در مورد روستا‌ها هم در سال ۵۷، تنها ۴۲۰ روستا ارتباطات تلفنی داشتند، به این شکل که یک خط تلفنی همگانی در مرکز هر روستا وجود داشت تا مردم بتوانند با شهر تماس بگیرند. این در حالی است که در سال ۸۹ پایان این محرومیت جشن گرفته شد و در آن زمان هیچ روستایی با ۲۰ خانوار و بالاتر نبود که ارتباط در منازل آن وجود نداشته باشد.

اوضاع کنونی کشور در حوزه ارتباطات با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست

وی ادامه داد: مراکز درمانی و اساساً مراکز ارتباطی نیز در سال‌های پیش از انقلاب نزدیک به صفر بود اما امروز چیزی حدود ۱۶ هزار مرکز درمانی در روستا‌ها داریم که ارتباط دیتای آن‌ها با داخل و خارج از کشور برقرار است تا جایی که خدمات و مشاوره‌ها از راه دور به راحتی برای آن‌ها در دسترس است. دفاتر پیشخوان دولت که نقش آن در روستا‌ها بیشتر برجسته است، تا سال ۹۱ چیزی حدود ۱۲ هزار مرکز بوده که تاکنون قطعاً افزایش داشته است. گفتنی است خدمات بانکی، خدمات دولت الکترونیک نظیر خدمات تعویض دفترچه، تعویض شناسنامه و اقدام برای گرفتن سایر خدمات از طریق این‌ها انجام می‌شود.

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: چهل سال قبل و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ارتباطات دیتا معنا و مفهومی نداشت اما امروز چیزی حدود ۵ ترابیت بر ثانیه ظرفیت داخل کشور است و ۱/۲ ترابیت بر ثانیه ارتباطات و اینترنت بین‌الملل است که این موضوع قابل مقایسه با گذشته نیست.

شرکت‌های دانش بنیان را امروز باید از معجزات انقلاب اسلامی دانست

تقی‌پور با اشاره به پیشرفت‌ها در زمینه صنعت گفت: بالاترین سطح تکنولوژی آن سال‌ها یک سری صنایع وابسته مانند یک نمایندگی شرکت ژاپنی در شیراز و یا شرکت زیمنس بود که در حد مونتاژ برخی تجهیزات داخل کشور انجام می‌شد اما امروز با وجود همه شرکت‌های دانش بنیان با فناوری‌های پیشرفته می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که دانشگاه‌های ما در زمینه علمی قطعاً در لبه علم و فناوری در حرکت هستند. بالاترین دستاورد‌های علمی دانشمندان ایرانی در قالب مقالات تخصصی که در دنیا منتشر می‌شود، همگی حاکی از آن است که دستاورد‌های گسترده‌ای را زمینه‌های مختلف کسب کرده‌ایم. زمانی که گفته می‌شود سرعت رشد علمی کشور ۱۲ برابر میانگین دنیا است، یعنی تحولات بسیار عظیمی در زمینه‌های علمی پیش آمده، به خصوص شرکت‌های دانش بنیان را امروز باید از معجزات انقلاب اسلامی دانست و رقبای ما در دنیا روی توانمندی آن حساب می‌کنند، هر زمان که روزنه‌ای باز می‌شود، به سمت شرکت‌های دانش بنیان می‌آیند و می‌خواهند که از فناوری آن‌ها برای آخرین پدیده‌های علمی و صنعتی استفاده کنند.

وزیر اسبق ارتباطات ادامه داد: در زمینه خدمات هم خوشبختانه مردم خوب کشورمان به عینه شاهد آن هستند اما در این بین معمولاً افرادی هستند که قصد دارند با معطوف کردن پیشرفت تنها به کل دنیا، میزان و شدت پیشرفت کشورمان را کوچک جلوه دهند. با وجود محدودیت‌هایی که کشور در زمینه فناوری داشته، آنچه مهم است و بر آن تاکید داریم، بومی بودن این دانش، علم و پیشرفت‌هاست که در داخل کشور به وجود آمده است، از جمله در بحث فضایی، مخابرات ماهواره‌ای و در کار‌های سنجش از دور، این‌ها همگی به این معناست که فاصله کشور با شرایط کشور‌های همسطح ایران بسیار زیاد است. خودباوری و این خیزش علمی مایه افتخار همه جوانان و دانشمندان کشور است چراکه دستاورد آن‌ها یوده و به خوبی از آن حمایت می‌کنند.

امیدواریم که این نهضت همیشه زنده و مستمر باشد و دنیا بتواند از این پیشرفت انقلاب اسلامی در زمینه علمی و فناوری بیش از پیش به توانمندی‌های این انقلاب پی برده و عمیق‌تر آن را بشناسد.

گزارش از الهام رضایی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.