سهرابی گفت: آزمون نوازندگی ارکسترها در چنین شکل وسیعی برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شده است؛ از شاخصههای منحصر به فرد این آزمون میتوان به دو نوبت فراخوان عمومی در کشور، تدوین شیوهنامه جامع آزمون و تصویب آن در هیات مدیره بنیاد، عدم رویت نوازندگان از سوی داوران در هر دو مرحله، نظارت هیات ژوری ۷ نفره بر تمام مراحل فنی آزمون اشاره کرد.
وی ادامه داد: این آزمون در راستای شناسایی و جذب نوازندگان توانمند و ارزیابی سطح توانایی نوازندگان شاغل در ارکسترها، فرصت برابری در اختیار همه استعدادهای موسیقی در سراسر کشور بود، موضوعی که تداوم آن قطعا انگیزهای برای تمامی جوانان علاقهمند برای نمایش توانمندیهای خود ایجاد میکند. اتفاقی که در تمام ارکسترهای بزرگ جهان هم مرسوم است. این در حالی است که ارکسترها پیش از این یا آزمونی نداشتند و یا آزمونهای محدودی هم که صورت گرفته با فراخوان عمومی و دارای هیات ژوری مستقل نبوده است. شناسایی استعدادها و ایجاد زمینه حضور آنها در بالاترین سطح نوازندگی، بخشی از وظایف بنیاد رودکی است. چراکه در اساسنامه بنیاد بر موضوع «شناسایی استعدادهای درخشان هنری ملی» تاکید شده است.
سهرابی ادامه داد: بنیاد رودکی از سال ۱۳۹۳ ارکسترهای ملی ایران و سمفونیک تهران را تحویل گرفته و در تمام این مدت، دغدغه ثبات و رشد این ارکسترها را داشته است. تدوین نظام مزدی ارکسترها در ۷ رده حقوقی در هیات امنای بنیاد یکی از این موارد است.ارکسترها در این دوره برای نخستین بار دارای بودجه سنواتی شدند و راهی برای حفظ و ارتقای ارکسترها انجام شد.
وی با اشاره به این نکته که ضرورت برگزاری آزمون نوازندگی در بنیاد رودکی، برای همه ارکان مدیریتی این مجموعه پذیرفته شده بود، افزود: برای برگزاری نظاممند آزمون نوازندگی در بنیاد رودکی، در گام نخست به دنبال تدوین شیوهنامه آزمون رفتیم. در این شیوهنامه بخشهای مختلف برگزاری آزمون پیشبینی و بستری فراهم شد که پس از این هم، آزمونهای بنیاد رودکی به شکل مستمر و نظاممند برگزار شود. در شیوه نامه،چارت آزمونی دو مرحلهای طراحی شد تا پس از تدوین دستورالعمل و مفاد امتحانی، کار برگزاری آزمون وارد مراحل اجرایی شود.
سهرابی توضیح داد: بر اساس پیش بینی انجام شده، نخست فایلهای اجرای تصویری نوازندگان خارج از ارکستر دریافت شد که در آن نوازندگان، رپرتوار تعیین شده توسط هیات ژوری را اجرا کردند.حتی در این مرحله تصویر نوازندگان توسط داوران مشاهده نشد و دریافت فایل تصویری تنها به منظور احراز هویت شرکت کنندگان بود. در گام بعدی فایلهای ارسالی داوری شده و نوازندگان منتخب برای آزمون حضوری دعوت شدند. اولین فراخوان آزمون ۱۱ مهرماه امسال همزمان با درج در سایت بنیاد رودکی و اطلاع رسانی در رسانهها، در روزنامههای کثیر الانتشار درج شد.این فراخوان یک نوبت دیگر نیز تمدید شد.
معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودکی گفت: سه لیست مختلف از استادان به نام ایرانی برای دعوت به هیات ژوری تهیه شد که از این میان با تصویب هیات مدیره بنیاد رودکی ۵ نفر به همراه رهبران دو ارکستر ملی و سمفونیک به عنوان هیات ژوری انتخاب شدند. در روز ۴ آبان ماه نشست هیات انتخاب برای بازبینی فیلمها برگزار شد. در ششمین روز آبان ماه نتایج آزمون انتخابی اعلام و ۱۷ نوازنده ویولن، ۸ نفر ویولا، ۱۲ نفر ویولنسل و یک نفر کنترباس با تایید هیات ژوری به آزمون حضوری دعوت شدند. در مجموع ۱۲۰ نوازنده سازهای زهی از اعضای ارکسترها و منتخبان شامل سازهای ویولن، ویولا، ویولنسل وکنترباس برای مرحله حضوری حائز شرایط شناخته شدند که هیات داورانی که ۲ نفر از آنها ساز تخصصی ویولن، یک نفر ویولا و ۲ نفر ویولنسل بود به داوری سطح توانایی آنها پرداختند.
سهرابی ادامه داد: آزمون حضوری با حضور اعضای ارکسترها و نوازندگان منتخب، در ۳ روز، ۳۰ آبان، اول و دوم آذرماه برگزار و تلاش شد استانداردهای آزمونهای حرفهای جهانی رعایت شود؛ صحت برگزاری تمامی مراحل آزمون به تایید و امضای اعضای محترم هیات داوران و اعضای محترم هیات مدیره بنیاد رودکی که در جلسه حضور داشتند، رسید.
وی توضیح داد: برای این آزمون کارتهای ورود به جلسه به صورت بینام طراحی شد و به تشخیص هیات ژوری آزمون در پشت پرده برگزار شد و حائلی بین نوازنده و هیات ژوری تعبیه شده بود. یک فرد ناظر، تمام فرآیندها را کنترل میکرد و تمامی مراحل نیز مستند شد؛ به عبارت دیگر نهایت وسواس به خرج داده شد تا نوازنده و داور، شناختی از هم نداشته باشند.
سهرابی ادامه داد: روز ۲۷ آذر نفرات برگزیده آزمون در سایت بنیاد رودکی معرفی شدند که اصحاب خوب رسانه نیز به بازنشر این خبر پرداختند. در نهایت ۲۳ نوازنده جدید جذب ارکسترها شدند. این افراد نمراتی بالای ۶۰ در آزمون به دست آورده بودند. از سوی دیگر ۱۳ نفر از نوازندگان ارکستر نمراتی زیر ۵۰ داشتند که بنیاد رودکی در این مرحله و با تاکید بر اصل شایسته سالاری از آنها در ارکسترها استفاده نخواهد کرد. البته بیشتر آنان در حال حاضر دارای قرارداد با بنیاد رودکی نیستند هر چند بنیاد رودکی در خصوص تمامی این افراد تا پایان سال نسبت به پرداخت حقوق و مزایای آنان بر اساس آخرین قراردادشان اقدام خواهد کرد.
وی بیان کرد:از سوی دیگر فرصت دوبارهای در برابر این نوازندگان است تا با حضور در مسترکلاسها در آزمون بعدی که فروردینماه ۱۳۹۸ است بتوانند توانمندی خود را نشان دهند. نکته حائز اهمیت اینکه جوانان توانمند و با انگیزه که در گذشته علیرغم شایستگی به راحتی امکان حضور در ارکسترها را نداشتند امروز شناسایی و به آنها امکان حضور در ارکسترها به صورت آزمایشی داده شد. همکاری آنان به صورت آزمایشی به هیچ عنوان به معنای نادیده انگاشتن حقوق مادی آنها نیست. افراد جذب شده با ارکسترها همکاری میکنند و در این دوره دستمزد فعالیت خود را دریافت خواهند کرد.
سهرابی تاکید کرد: تمامی بخشهای فنی این آزمون مورد تایید هیات ژوری که در نوع خود از متخصصترین مدرسان و نوازندگان سازهای زهی هستند و همچنین رهبر دو ارکستر قرار گرفت. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بنیاد رودکی برای تقویت توان نوازندگان خود طی دو سال گذشته مجموعهای از مستر کلاسهایی با تدریس استادان خارجی برگزار کرده است؛ افرادی که موفق به کسب نمرات بالایی نشده و از همراهی با ارکسترها در دوره فعلی بازمانده اند یا در این مسترکلاسها غایب بوده اند و یا استادان کلاسها امتیازات منفی به آنها داده اند که در صورت لزوم، گزارش آن مسترکلاسها منتشر خواهد شد.
وی ادامه داد: ارکستر سمفونیک تهران، ۲۸ و ۲۹ فروردین ماه و ارکستر ملی اوایل اردیبهشت ماه اجرا دارند؛ بنا براین لازم بود که لیست نهایی نوازندگان ارکستر در یکی دو ماه مانده به پایان سال بسته شود تابتوان برنامه ریزی منسجمی برای سال آینده داشت. نباید فراموش کرد که انسجام و نظم ارکسترهای ملی و سمفونیک از افتخارت فرهنگی دولت تدبیر و امید است و انتظار میرود همچنان نظم خود را داشته باشد و در سال آینده نیز انشاءالله شاهد اجراهایی شایسته از این دو ارکستر باشیم؛ ارکسترهایی که برآیندی از توانمندی نوازندگان کشور است و وظیفه ما است که کیفیت آن را حفظ کرده و ارتقا دهیم.
انتهای پیام/