سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گذر از ۴۰ سال تاریخ افغانستان/ تاریخ شفاهی کمکی در شناخت هنر و ادبیات افغانستان

عضو گروه علمی برون مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: فدارکاری‌های مردم افغانستان در خلق ۴۰ سال خاطرات، یک دوره‌ی تاریخی حساس است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، محمد کاظم کاظمی عضو گروه علمی برون مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آئین افتتاحیه کارگاه تاریخ شفاهی جبهه مقاومت افغانستان با بیان اینکه تاکنون به کتاب‌های متعددی درباره تاریخ افغانستان مراجعه کردم گفت: در اکثر این کتاب‌ها با روایت‌هایی گاه ضد و نقیض و نقاط ابهام بسیاری روبه‌رو می‌شوید که به مدد روایت‌های تاریخی دقیق‌تر می‌توانست با شفافیت و بیانی درست نوشته شود.

وی افزود: در برخی از نمونه‌های موجود، تاریخ تحریف شده یا جهت‌گیرانه مطرح شده و به همین دلیل تصویر دقیق و روشنی از گذشته افغانستان نداریم و حتی برخی مورخان و پژوهشگران معتقدند که تاریخ افغانستان را باید از نو نوشت.

این کارشناس با اشاره به عدم وجود منبع موثق و جامعی درباره تاریخ معاصر افغانستان گفت: بنابراین نگارش مبارزات مردمی ما در سال‌های اخیر از جهات تاریخی اهمیت بسیاری دارد، علاوه بر آن ثبت خاطرات و تاریخ شفاهی می‌تواند استفاده‌های دیگری به ویژه در عرصه هنر و ادبیات داشته باشد و زمینه‌ساز تولید آثار هنری و ادبی نظیر فیلم، نقاشی، رمان و ... شود.

کاظمی با بیان اینکه ضربه زدن به سال‌های جهاد و مقاومت افغانستان در مقابل کمونیست وسیله‌ای برای جلب توجه و برخی مقاصد سیاسی شده است، ادامه داد: وقتی تاریخ شفاهی و روایت‌ها وجود نداشته باشد دست ما خالی می‌ماند و ممکن است افرادی با اهداف خاص، تاریخ را به صورت مخدوش ترسیم کنند؛ بنابراین توجه به این امر یکی از ضروریات مهم فرهنگی ما است و امیدوارم با برگزاری این کارگاه‌های آموزشی و حمایت حوزه هنری بتوانیم یک مجموعه جامع، ماندگار و کارآمد از خاطرات چهل سال اخیر افغانستان ارائه دهیم.

انتهای//آ. ح


تصویر روشنی از گذشته افغانستان ترسیم نشده است

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.