سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نکته سلامتی؛

ضرورت توجه به راهکارهای شناسایی به موقع سرطان در کودکان/شناسایی ۷۲۱ کودک مبتلا به سرطان در فارس

سرطان به عنوان مهمترین علت مرگ در کودکان زیر ۱۸ سال به شمار می رود و می توان از جمله سرطان های شایع تر در کودکان سرطان استخوان، ماهیچه، خون، کبد، کلیه، مغز و چشم اشاره کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، زهرا خسروی زادگان کارشناس برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از بین انواع سرطان در کودکان، سرطان خون و تومورهای مغزی بیش از نیمی از سرطان های کودکان را شامل می شود و میانگین سنی در زمان تشخیص نیز ۶ سال است.

وی افزود: سرطان های شایع بزرگسالان را شامل سرطان سینه، ریه و روده بزرگ عنوان کرد که به ندرت در کودکان یا نوجوانان نیز اتفاق می افتد.

خسروی زادگان ادامه داد: در ایران سالانه حدود هفت هزار و ۱۰۰ کودک و در استان فارس نیز ۷۲۱ کودک مبتلا به سرطان شناسایی و می شود و این اطلاعات به ثبت می رسد.

وی اظهار کرد: برای سرطان کودکان، علت شناخته شده ای وجود ندارد و در همه نژادها مشاهده می شود، حتی تعدادی از کودکان نیز با سرطان متولد می شوند.

این کارشناس برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه با اشاره به این موضوع که طول درمان در کودکان و بزرگسالان متفاوت است، گفت: متوسط طول درمان در کودکان از زمان تشخیص اولیه تا معالجه یا بهبودی، حدود سه سال است و اگر کودک دچار عود بیماری شود، درمان آن هم طولانی تر می شود.

این کارشناس سلامت افزود: در ۸۰ درصد موارد، تشخیص سرطان کودکان به تأخیر می افتد و در زمان تشخیص، بیماری پیشرفت کرده و به قسمت های دیگر بدن نیز گسترش یافته است، در صورتی که در بزرگسالان در ۲۰ درصد موارد سرطان دیر تشخیص داده می شود.

خسروی زادگان تاکید کرد: سرطان در کودکان تهاجمی تر از بزرگسالان است، بنابراین این تأخیر در تشخیص به طور خاصی بر روی بقاء و حیات کودک تاثیر می گذارد.

او اظهار کرد: از هر چهار کودک مبتلا به سرطان، یک نفر پس از پنج سال زنده نمی ماند و سه کودک دیگر دچار عوارض دراز مدت ناشی از درمان هستند.

او عوارض داروهای شیمی درمانی پس از اتمام دوره درمان در کودکان را تأخیر یا اختلال در رشد شناختی، بازماندن از رشد، آسیب شنوایی و یا گفتاری، اختلال در غدد و نازایی، ناتوانی در یادگیری و نقص جسمی ناشی از آسیب عصب یا آمپوتاسیون (قطع عضو) عنوان کرد.

کارشناس برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه بیان کرد: مراقبت و پیگیری درمان کودک مبتلا به سرطان، کار سخت و پیچیده ای است و فقط ۲۰ درصد از کودکان مبتلا، مراقبت شده و درمان آنها پیگیری می شود که این میزان در مقایسه با بزرگسالان که ۹۰ درصدشان مراقبت و پیگیری می شوند قابل توجه است، بنابراین خانواده کودکان مبتلا به سرطان باید تحت آموزش و مشاوره به ویژه مشاوره گروهی و خدمات روانشناسی قرار بگیرند و کودکان بیمار در زمان های تعیین شده برای پیگیری درمان نزد پزشکان متخصص سرطان کودکان مراجعه کنند.
انتهای پیام/م

تشخیص به موقع سرطان ها کلید طلایی برای درمان آن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.