سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عملی که برتر از ۱۰ بار طواف خانه خداست

امام صادق (ع) در یک روایت به عملی اشاره کردند که ثوابش برتر از ۱۰ بار طواف خانه خداست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، توجه و تکریم مردم یکی از آموزه‌های مهم انبیاء و اوصیای الهی در عرصه اجتماع است. این تکریم گاهی در قالب سخن زیبا و برخورد اخلاق‌مدارانه با مردم است آنجا که خداوند فرمود: «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا... با مردم در نهایت حُسن سخن بگویید»، گاهی عدم گمان بد به مردم نوعی تکریم محسوب می‌شود آنجا که فرمود: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ؛‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزید؛ زیرا به راستی بعضی از گمان‌ها گناه است.» و گاهی خدمت به مردم و برآورده کردن نیاز آن‌ها نوعی تکریم محسوب می‌شود آنجا که فرمود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُم مِّنَ الْأَرْضِ...؛‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از قسمت‌های پاکیزه اموالی که (از طریق تجارت) به دست آورده‌اید و از آنچه از زمین برای شما خارج کرده‌ایم به مردم انفاق کنید.»

در اهمیت این بخش یعنی خدمت به مردم احادیث فراوانی از سوی پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) صادر شده است. قسمتی از این احادیث اختصاص به یاری عموم مسلمانان به یکدیگر دارد و قسمتی از احادیث اختصاص به خدمت مسئولان به مردم جامعه دارد. پیامبر (ص) در یک روایت تداوم یاری خدا را در گروی یاری برادران مؤمن معرفی کردند و فرمودند: «اگر مى‌‏خواهید خدا به شما کمک کند، شما هم کمک‌حال برادر مؤمن خود باشید؛ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِی عَوْنِ الْمُؤْمِنِ مَا کَانَ الْمُؤْمِنُ فِی عَوْنِ أَخِیهِ الْمُؤْمِنِ» (ثواب العمال / ص. ۱۳۵)

همچنین امام صادق (ع) در یک روایت زیبا به ارزش خدمت به مردم اشاره کرد. حضرت در این روایت خدمت به مردم را برتر از  ۱۰ بار طواف معرفی کرد. در این روایت می‌خوانیم:

اسحاق بن عمار می‌گوید: امام صادق (ع) فرمود: «ای اسحاق، هرکس این خانه (کعبه) را یک بار طواف کند خداوند برای او هزار حسنه می‌نویسد و هزار سیئه از او محو می‌کند و هزار درجه او را بالا می‌برد و هزار درخت برای او در بهشت می‌کارد و ثواب آزاد کردن هزار بنده برایش می‌نویسد، تا به ملتزم می‌رسد. هشت در بهشت را برای او می‌گشاید سپس به او می‌فرماید از هر کدام از آن‌ها که خواستی وارد شو؛ یَا إِسْحَاقُ مَنْ طَافَ بِهَذَا الْبَیْتِ طَوَافاً وَاحِداً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ وَ غَرَسَ لَهُ أَلْفَ شَجَرَةٍ فِی الْجَنَّةِ وَ کَتَبَ لَهُ ثَوَابَ عِتْقِ أَلْفِ نَسَمَةٍ حَتَّی إِذَا صَارَ إِلَی الْمُلْتَزَمِ فَتَحَ اللَّهُ لَهُ ثَمَانِیَةَ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ فَیُقَالُ لَهُ ادْخُلْ مِنْ أَیِّهَا شِئْتَ»

اسحاق می‌گوید به امام (ع) گفتم: فدایت شوم. همه این‌ها برای کسی است که طواف می‌کند؟ فرمود: بله، آیا به تو خبر ندهم از چیزی که از این هم با فضیلت‌تر است؟ عرض کردم: بله.

فرمود: هر کس حاجتی برای برادر مؤمنش برآورده کند، خداوند برای او [ثواب]طوافی و طوافی و طوافی می‌نویسد. [حضرت همین طور شمرد]تا به ۱۰ طواف رسید؛ مَنْ قَضَی لِأَخِیهِ الْمُؤْمِنِ حَاجَةً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ طَوَافاً وَ طَوَافاً حَتَّی بَلَغَ عَشَرَةَ؛». (وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج. ۱۳، ص. ۳۰۴)

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب ها: احادیث ، قرآن ، ائمه اطهار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۳۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
حاجی واقعی کیست....متاسفانه بعضی ها ..............
محمد
۰۷:۵۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
سلام. ما فقط وفقط حرف می زنیم. کو عمل. اگر کسی هم پیدا شود خالصانه خدمات دهد.
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
«سبحان الله و الحمد الله و لا اله الاّ الله و الله اکبر»
أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِیلاً ما تَذَكَّرُونَ
یا مَنْ اِسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِکْرُهُ شِفآءٌ یا مَنْ یَجْعَلُ الشِّفاءَ فیما یَشاءُ مِنَ الاَْشْیاءِ ” اللهم لا اله الا انت العلی العظیم ذو السلطان القدیم و المن العظیم و الوجه الکریم ” ” لا اله الا انت العلی العظیم ولی الکلمات التامات و الدعوات المستجابات خل ما اصبح. ” ” لا اله الا انت سبحانک انی کنت من ظالمین ” «اللَّهُمَّ اشْفِها بِشِفَائِکَ وَ دَاوِها بِدَوَائِکَ وَ عَافِها بِعَافیَتِک»
«بالامام الکاظم (علیه السلام) فَإِنِّها أمتک وَ بِنتُ عَبْدِکَ» يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ 
قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِينَ 
ثُمَّ كُلِي مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 
وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ 
وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ أَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاء وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى أُوْلَئِكَ يُنَادَوْنَ مِن مَّكَانٍ بَعِيدٍ 
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ.
نکیسا
۲۳:۲۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
جالب بود
ناشناس
۲۰:۲۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
بیایید همدیگر را دوست داشته باشیم و دلسوز باشیم .اگر میخواهید بیماری اسکزوفرنی و شیزوفرنی و توهم نگیرید باید حسود نباشید .موفقیت دیگران باید شادتون کند .زیراب زنی نکنید .هر چیزی را که برای خودتون میخواهید .برای همه بخواهید .شما محکوم به خوب بودن هستید .اگر میخواهید سالم و روان ارامی داشته باشید .خوبی کنید .بدون چشم داشت .
گیلانی
۲۰:۰۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
خب الحمدلله.پس مسوولین و متمکنین و خلاصه عامه ما اگه طالب این حسنه هستیم که هستیم پس بیش از پیش در جهت رفع حاجات و خدمت به خلق بگوشیم.که عبادت بجز خدمت خلق نیست.و یا اینکه
ای که دستت می رسد کاری بکن
رحمن
۱۸:۳۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
خوب که به مسئله طواف کعبه نگاه میکنیم میبینیم که عمل صالح دهها طواف است خوب برادران چرا به این حاجی هایی که بارها به حج میروند اینرا تفهیم نمی کنید که پول خرج کردن برای حج رفتن بنوعی زیان است در مقابل اعمال صالح و کار نیکو برای دیگر هموطنان است...
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
قاطی کردی...شما فکر میکنی حج رفتن تلف شدن ماله؟ حج به جای خود واجبه و کمک کردن هم به جای خود ارزش داره هرچند ثواب آن بیشتر باشه هرگز حج رفتن مانع کمک کردن نمیشه این رو شما باید بفهمید برکت مال از سوی خداست نه اینکه فکر کنی حروم میشه این حرف شیطان است پس سوره ناس را زیاد بخوان
عباس فیروزپور
۱۸:۱۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
ببینید یک مطلب باید روشن شود کسی که منصوب و مامور خداوند است حق دارد چیزی بگوید که بقیه نمی توانند به این کیفیت بگویند لذا فقط آنها می توانند از این امور سخن بگویند و برای ما شانیتی جز نقل حدیث به رسمیت شناخته نشده دیده شده کسانی در نقل این معارف وانمود می کنند از تجربه شخصی شان سخن می گویند رعایت این مسائل در به سامان رساندن لحن ما تاثیر دارد بوی حرص بوی کبر و بوی آز در سخن گفتن بیاید چون پیاز
نادر
۱۹:۵۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
خواهشا واضح تر بیان کنید
م
۰۷:۵۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
اقا شما برو حج