به گزارش
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،در آستانه برگزاری سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر، حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی، شب گذشته پنجشنبه چهارم بهمن، مهمان برنامه «شهر فرنگ» بود و درباره چشمانداز سینمای ایران و شفافیت در این عرصه صحبت کرد.
انتظامی در ابتدای برنامه درباره اینکه باید او را سرپرست یا رئیس سازمان سینمایی خطاب کرد، گفت: قرار بر این است که اگر من بتوانم خدمتی به سینما کنم و سینماگران من را انتخاب کنند، حضورم تداوم داشته باشد.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره لزوم شفافیت در سینمای ایران، با بیان اینکه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سال ۸۷ در مجلس و سال ۸۸ در مجمع تشخیص مصلت نظام تصویب شده است، بیان کرد: مطابق این قانون اگر شهروند ایرانی تقاضای اطلاعات و اسنادی را داشته باشد، البته به جز مسئله حریم خصوصی و اسناد طبقهبندی شده، دستگاه مربوطه باید اسناد خواسته شده را در اختیار شهروند قرار دهد. شفافیت با بگم بگم میسر نمیشود و اوج آن، پیش بینیپذیری را در پی دارد.
سرپرست سازمان سینمایی ادامه داد: بسیاری تصور میکنند شفافیت یعنی افشای اسناد مالی. هرچند این نیز هست، اما این مقدمه ماجراست. شفافیت پیشبینی پذیری ایجاد میکند که دستگاه ضوابط خودش را اعلام کند؛ مثلا تحت چه شرایطی به چه کسانی مجوز انتشارات، یا مطبوعه یا سینما را میدهد. همچنین هر دستگاه باید ضوابط حمایتی خودش را اعلام کند تا فرد در منزل خودش با ماشین حساب کند که چقدر حقوق به او تعلق میگیرد یا حساب کند حقوق رقیبش چقدر میشود، یعنی تا این حد باید ضوابط روشن باشد. درواقع این کارها برای این است که وقتی دستگاه یارانههایش را منتشر میکند افراد بدانند که مبلغ دریافتی عین همان محاسبههایی است که خودش انجام داده است.
انتظامی همچنین با تاکید بر اینکه درآمد، هزینه و ... در سازمان سینمایی باید مشخص باشد، گفت: سازمان سینمایی از زمان آقای حیدریان شفافسازی را آغاز کرده است، همه شوراهایی که در سازمان داریم باید اطلاعات آن برای مخاطب مشخص باشد، صورت هزینههای رویدادهای سینمایی مانند جشنواره فیلم فجر و جشنواره سینما حقیقت باید منتشر شود. چراکه این نوع عملکرد باعث میشود در کارمان دقیقتر عمل کنیم و آمادگی پذیرش نکات و انتقادها را نیز داشته باشیم.
در ادامه برنامه، مدقق مجری برنامه «شهر فرنگ» انتقاد یک روزنامهنگار قدیمی را درباره انتشار آمارهای سازمان سینمایی را مطرح کرد و انتظامی درباره اینکه انتشار این آمارها چه کمکی به حل مسائل مهم میکند، پاسخ داد: چنین بازخوردهایی کمک میکند که در مقام سیاستگذاری، تصمیم بهتری گرفته شود. وقتی نگاه سامانهای داشته باشیم، میتوانیم با این بازخوردها ضوابط را اصلاح کنیم. مثلا میگویند چرا به این فیلم یا کتاب یا نشریه تا این اندازه بهاد دادید و به رقیبش فلان قدر داده شده است. باید گفت که یا ضوابط ما قابل دفاع و روزآمد است یا نیست. اگر نیست باید اصلاح شود.
سرپرست سازمان سینمایی در ادامه این گفتگو درخصوص شفاف سازی مشکل بیکاری اهالی سینما تصریح کرد: بعضی چیزها مستقیم مربوط نیست، اما به شیوهای هم میتوان گفت شفاف سازی به این امر هم کمک میکند. در وهله اول اگر ما بتوانیم درآمدها، هزینهها و ضوابط را روزآمد نگه داریم، باعث میشود که روشها و سیاستها به سمتی رود که زمینه اشتغال سینماگران بیش از گذشته فراهم شود.
انتظامی همچنین با بیان اینکه شفافیت گزینشی، بیاعتمادی ایجاد میکند، گفت: اگر ما در سایه شفافیت بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که اعتماد بیشتر شود، خیلی از مسائل حل خواهد شدو به همین جهت شفافیت گزینشی، حرکتی غیرشفاف است.
وی ادامه داد: مثلا نکتهای که همیشه مورد انتقاد سینماگران بوده، این است که کسانی میخواهند فعالیت حرفهای داشته باشند، باید عضو خانه سینما شوند ، یعنی کسی باید فیلمبردار یک کار سینمایی باشد که عضو انجمن فیلمبرداران باشد. این کمک میکند که کسانیکه خارج از صنف هستند و با روابط دیگری وارد عرصه فعالیت حرفهای شدند، از طریق خود صنف جلوی آنها گرفته شود و کارآیی کسانی که به شکل حرفهای در صنف هستند، فراهم شود. دستگاه حکومتی و سیاستگذار باید جهت گیریهایش را بر این اساس اصلاح شود.
انتظامی در باره گزارش مرکز آمار که براساس آن تنها ۱۹ درصد مردم سال ۹۶ به سینما رفتند، تشریح کرد: متاسفانه مصرف فرهنگی در کشورمان پایین است، از قضا یکی از کارهای ویژه وزارت فرهنگ این است که با سیاستها، بستههای حمایتی و اولویتهایش به این امر کمک کند. به طورمثال یکی از سیاستگذاریهای وزارت فرهنگ و سازمان سینمایی این است که زیرساختهای سینمایی را گسترش دهیم و با توجه به آمایش سرزمین به آن بها دهیم. خیی از شهرهای کشور حتی یک سینما هم ندارند. این سینما داشتن به کاهش آسیبهای اجتماعی و مصرف فرهنگی کمک میکند. طبعا ضوابط ما وقتی روشن باشد، نشانی از شفافیت است.
انتظامی همچنین درباره فعالیت صنوف در حوزههای تخصصی خود، توضیح داد: برنامه دولت این است که از کار اجرایی عقبنشینی کند و فضا را برای فعالیت صنوف در حوزههایی که تخصص دارند ایجاد کنند.
سرپرست سازمان سینمایی در ادامه با تاکید بر توسعه سینما، گفت: موضوعات نوپدید را باید شناسایی کنیم و با همکاری بخش خصوصی و علاقهمندان، موجب رونق سینمایی شویم. همچنین در توسعه سینمایی باید به عوامل داخلی و خارجی و از طرفی به فرصتها و تهدیدها توجه کنیم.
انتظامی همچنین بیان کرد: سینما نباید فقط طنز باشد بلکه ما باید به نیازهای جامعه توجه کند.
انتهای پیام/