سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از سرانجام آزمون ورودی مدارس تیزهوشان تا وضعیت استخدامی دانشجو معلمان

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری از سرانجام آزمون ورودی مدارس تیزهوشان تا وضعیت استخدامی دانشجو معلمان گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره سرانجام آزمون ورودی مدارس تیزهوشان،  وضعیت استخدامی دانشجو‌معلمان و اما و اگرهای فعالیت تلویزیون تعاملی سینا  سپری شد.

سرانجام آزمون ورودی مدارس تیزهوشان متوسطه اول

فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره برگزاری آزمون ورودی تیزهوشان پایه هفتم برای سال آینده اظهار کرد: ساز و کار نهایی برای برگزاری آزمون ورودی مشخص نیست اما به‌طور حتم آزمون پیشرفت تحصیلی مورد توجه نیست و ساز و کار دیگر را در نظر خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: به طور قطع برگزاری آزمون ورودی برای پایه هفتم و دهم مدارس استعدادهای درخشان وجود خواهد داشت و تغییری در روند کار نداریم.

مهاجرانی درباره تکمیل ظرفیت مدارس تیز هوشان برای پایه هشتم، اظهار کرد: برای انجام چنین کاری باید مجوز داشته باشیم اما با توجه به اینکه هنوز اساسنامه‌ مدارس تیز هوشان امضا نشده است؛ این موضوع هنوز مشخص نیست و با توجه به این  شرایط تنها برای پایه‌های هفتم و دهم امکان برگزاری آزمون ورودی داریم.

وضعیت استخدامی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان

بر اساس قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش، استخدام دانشجو معلمان باید به شکل رسمی آزمایشی باشد اما بنابر مجوز سازمان اداری و استخدامی دانشجو معلمان باید به صورت پیمانی استخدام شوند و صدور احکام آن‌ها نیز بر همین اساس باشد.

اکنون حدود چهار ماه از آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و تحصیل دانشجو معلمان به ورودی ۹۷ می‌گذرد اما برای پیگیری تعیین تکلیف وضعیت استخدامی صدور احکام آن‌ها عقب افتاد، چرا که آموزش و پرورش به اجرای قانون و استخدام رسمی آزمایشی دانشجو معلمان تأکید دارد و بر همین اساس هنوز احکام آن‌ها صادر نشده است.

تأخیر در صدور احکام بیش از این زمان به بلاتکیفی در پرداخت حقوق دانشجو معلمان منجر می‌شود و با وجود موانع سازمان اداری استخدامی آموزش و پرورش ناگزیر است تا احکام ورودی ‌های ۹۷ را بر اساس استخدام پیمانی صادر کند؛ البته اکنون دانشجو معلمان سال‌های قبل این دانشگاه به طور رسمی آزمایشی استخدام شده‌اند.

مشکلات ۴۰ سال پیش آموزش و پرورش همچنان وجود دارد/ از سرگشاد شیپور می‌دمیم

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر آموزش و پرورش راه خودش را برای حل مسائل تغییر ندهد، ۴۰ سال دیگر نیز این مسائل برقرار است، گفت: اگر مسیری که در طی ۴۰ تا۵۰ سال قبل رفتیم اکنون نیز برویم، مسیر بالا به پایین بوده است. وزیری موفق بوده است که سرانه بیشتری برای دانش آموزان بگیرد، اما تنها راه نجات آموزش و پرورش این است که یک مرتبه مسیر پیمایش آینده را بررسی کنیم.

وی با اشاره به اینکه هنوز در حوزه زنان کاری نداشته‌ایم، افزود: دفتر زنان در تشکیلات ستادی وجود نداشت و این تشکیلات در حوزه امور زنان بود و در بخش ستادی تلاش می‌کنیم که نه تنها موقعیت با توجه چارچوب‌ها تشکیلات کوچک شود، بلکه شرایط را بهبود می‌دهیم.

بطحایی بیان کرد: مهم‌ترین رسالت حوزه زنان رصد و پایش مسائل است و از حیث کمی وضعیت خوبی در عدالت آموزشی داریم، اما از حیث کیفی این موضوع جای کار دارد، معماری مدارس به گونه‌ای است امکان فعالیت‌های تربیت بدنی برای دختران وجود ندارند.

جبران کمبود بیش از ۱۸۰۰ ساعت درسی با نیرو‌های غیر رسمی

یارمحمد حسین‌بُر مدیر کل امور اداری و تشکیلاتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اکنون ۳۳ هزار نیروی حق‌التدریس در کلاس‌های درس مشغول فعالیت هستند، گفت: با توجه به قانون مصوب مجلس این تعداد نیرو از نظر شرایط شغلی تغییر وضعیت خواهند داشت.

حسین‌بُر در باره تعداد نیروی انسانی غیررسمی که در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: امسال در مجموع هزار و ۸۱۲ ساعت از ساعات آموزشی به وسیله نیرو‌های غیررسمی پوشش داده شده است که در مجموع حدود ۷۵ هزار و ۵۰۰ نفر را شامل می‌شود و از این تعداد ۳۳ هزار نفر حق‌التدریس آزاد و مابقی از طریق حق‌التدریس شاغل تأمین شد.

خدمات‌رسانی «سامانه سینا» به فرهنگیان و اولیا

محمدرضا اسماعیلی مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تمام اطلاعات خانواده‌ها و فرهنگیان نزد آموزش و پرورش است و این بانک اطلاعاتی در اختیار جای دیگر قرار نمی‌گیرد، گفت: حفظ اطلاعات این پلتفرم از طریق دستگاه‌های امنیتی حوزه نرم‌افزار و فضای سایبری کاملا مورد تایید قرار گرفته است؛ ضمن اینکه اطلاعات خاصی نیز از جامعه ذی‌نفعان دریافت نمی‌کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه این پلتفرم مزایای قابل توجهی را برای خانواده‌ها و فرهنگیان در نظر گرفته است، تصریح کرد: این سامانه نرم افزاری سکویی برای ارتباطات، آموزش خانواده و آشنایی با آسیب‌های اجتماعی است.

مدیر پروژه سامانه نرم افزاری آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فعالیت‌ها و محتوای این سامانه نرم‌افزاری کاملا تحت کنترل آموزش و پرورش است، تاکید کرد: این پروژه طی تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش پیش می‌رود و در این فرآیند آموزش و پرورش تنهادر حوزه کنترل محتوا و تولید آن فعالیت دارد و مابقی اقدامات را طرف مقابل انجام می‌دهد و یک ریال هم بابت راه اندازی این سامانه پرداخت نکرده است.

جزئیات طرح تقویم آموزشی در مدارس آموزش از راه دور

گودرز شاهمرادی مدیر مدارس آموزش از راه دور شاه مرادی با اشاره به باز مهندسی روش‌های کیفیت بخشی در امور اجرایی تصریح کرد: تقویم اجرایی مدارس آموزش از راه دور بعد از تلاش چندین ماهه این کارشناسان مربوطه به مدارس ابلاغ شد و هدف این تقویم ارتقای برنامه کاری و هماهنگی در امور مربوط به مدرسه است و چنانچه مدیران مدارس نسبت به اجرای این تقویم آموزشی توجه نداشته باشند تخلف محسوب می‌شود.

مدیر مدارس آموزش از راه دور با اشاره به اینکه در تقویم اجرایی امور لازم برای پیشبرد اهداف مدرسه در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: این تقویم به معنای سلب اختیار از مدیر مدرسه نیست بلکه نقشه راهی است تا فعالیت‌های در نظر گرفته شده برای مدارس آموزش از راه دور با هماهنگی بهتری پیش روند.

شاهمرادی تصریح کرد: با وجود تقویم آموزشی، اما مدیر هم چنان اختیارات لازم را دارد و می‌تواند به عنوان مثال چنانچه شرایط ایجاب کند ۶ ساعت آموزشی را برای هر درس افزایش دهد به طور کلی داشبور مدیریتی همچنان در اختیار مدیران و مدارس آموزش از راه دور قرار دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.