سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر سندیکای شرکت‌های ایران:

دریافت ۱۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه و اوراق اسلامی از سال ۹۴/ کیفیت پایین واحد‌های مسکن مهر به دلیل پایین بودن قیمت مبنای آن است

گلابتونچی گفت: از سال ۹۴ تا به امروز سندیکای شرکت‌های ساختمانی ۱۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه و اوراق اسلامی دریافت کرده‌ است.

به گزارش خبرنگارمسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج گلابتونچی دبیر سندیکای شرکت‌های ایران در نشست خبری امروز تشکل‌ها و سندیکای شرکت‌های ساختمانی با بیان اینکه محور ضرورت تشکیل سندیکای شرکت‌های ساختمانی، شفافیت در حوزه ساخت و ساز و قیمت تمام شده متناسب با وضعیت بازار مسکن بود، گفت: هم اکنون امکان تعیین نرخ قطعی برای هزینه ساخت و ساز وجود ندارد و ما متاسفانه شاهد هیچ ثباتی در بازار مصالح ساختمانی نیستیم.

وی ادامه داد: نوسانات ایجاد شده طی یک سال اخیر باعث شده که نرخ مواد اولیه ساخت و ساز و نهاده‌های ساختمانی هر روز تغییر کند.

دبیر سندیکای شرکت‌های ایران اظهار کرد: سندیکای شرکت‌های ساختمانی در حوزه مهندسی و تعیین قوانین این بخش تاثیر بسیار زیادی دارد، ولی متاسفانه از آن‌ها در تحلیل شرایط و ارزیابی وضعیت دعوت نمی‌کنند.

گلابتونچی یادآوری کرد: در نشستی که وزیر راه و شهرسازی با انبوه‌سازان و بخش خصوصی مسکن برگزار کرد از سندیکای تشکل‌های صنفی دعوتی نشد.

وی با اشاره به مسکن مهر و قیمت تمام شده این پروژه عمرانی، گفت:‌ در آن دوره قیمت تعیین شده برای هر متر مربع مسکن مهر ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده بود و مبنا قرار دادن همین قیمت باعث شد که پیمانکاران در یک شرایط اجباری فعالیت کنند که نتیجه آن بی‌کیفیت ساختن واحد‌های مسکن مهر شد.

گلابتونچی اظهار کرد: باید تمامی استاندارد‌های لازم در واحد‌های مسکن مهر رعایت شود و این استاندارد‌ها باید برابر با قیمت‌های تمام شده متعادل باشد و دلیل دعوت کردن وزیر راه و شهرسازی از تشکل‌های بخش خصوصی، تکرار نشدن چنین تجربه‌ای در پروژه‌های عمرانی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه تحریم‌ها در تمامی پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی تاثیر گذاشته است و ما طی دوران تحریم شاهد کاهش پروژه‌های عمرانی این بخش هستیم، اما وظیفه ما تلاش برای آبادانی کشور است.

وی با اشاره به رعایت ۴ اصل اخلاقی در پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی گفت: عدالت،کرامت، نجابت و سلامت چهار اصل مهم در سندیکای شرکت‌های ساختمانی است و باید زمانی که بخش خصوصی پروژه‌ها و یا طرح‌های عمرانی را قبول می‌کند این اصل‌ها را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد و تنها به بحث‌های مالی آن نگاه نکند.

دبیر سندیکای شرکت‌های ایران با اشاره به اینکه فعالیت‌های پیمانکاری هم زمان با کاهش بودجه‌های عمرانی روند نزولی به خود گرفته است، گفت: پیمانکاران قرارداد‌های خود را با دولت به صورت سود ۱۰ تا ۱۵ درصد امضا می‌کنند که این در حال تسویه نقدی است، اما دولت به جای پرداخت نقدی به پیمانکاران پروژه‌های عمرانی اوراق اسناد خزانه‌های اسلامی پرداخت می‌کنند که این اوراق با نرخ تنزل بالا به فروش می‌رسد.

گلابتونچی توضیح داد: متوسط نرخ تنزل اوراق خزانه ۲۵ درصد است که ما از سال ۹۴ تا کنون ۱۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی دریافت کرده‌ایم که ۲۵ درصد آن بابت نرخ تنزیل از بین رفته است.

وی اظهار کرد: سازمان امور علاوه بر دریافت مالیات‌های رایج از نرخ تنزیل هم مالیات دریافت می‌کند و نحوه محاسبه مالیات شرکت‌های پیمانکاری رقمی است که به شکل اوراق دریافت کرده ایم و متاسفانه سازمان امور مالیاتی نرخ تنزیل را از آن کسر نمی‌کند.

دبیر سندیکای شرکت‌های ایران اظهار کرد: اوراق مشارکت و اوراق اسناد خزانه در انواع مختلف و با سررسید‌های گوناگون منتشر می‌شود و سر رسید اوراقی که به شرکت‌های پیمانکاری ارائه می‌شود چهار ساله است.

گلابتونچی با اشاره به اینکه مراسم نکوداشت هفتادمین سالگرد تاسیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی در نهم بهمن ماه با حضور رؤسا و وزرای قدیمی در عرصه ساخت و ساز و راهسازی برگزار می‌شود، گفت: هدف ما از برگزاری این مراسم تقدیر از بزرگان و موسسان این تشکل‌ها است که سالیان طولانی توانسته‌اند این سندیکا را زنده نگه‌دارند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ سال از از تاسیس این تشکل صنفی می‌گذرد، گفت: بسیاری از پل‌ها پروژه‌های ریلی ساخت سد‌ها و راه‌های اصلی بدون داشتن ابزار و وسایل‌های مکانیکی توسط پیمانکاران و مؤسسان این تشکل‌های صنفی ساخته شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، مسکن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.