سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به منظور درمان مسمومیت با سرب؛

محققان موفق به طراحی فرمولاسیون "آمپول روغنی بال" شدند

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی فرمولاسیون داروی تزریقی "آمپول روغنی BAL یا British anti-Lewisite" به منظور درمان مسمومیت با سرب شدند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، دکتر امید رجبی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مدیر عامل شرکت دانش بنیان داروسازی با تأکید بر اینکه این دارو به منظور کم اثر کردن تحریم‌ها بر حوزه دارو طراحی و تولید شده است، گفت: این دارو در بخش مسمومان بیمارستان امام رضا (ع) نیز مورد استفاده قرار گرفته است و نسبت به نمونه خارجی آن اثر گذاری مثبتی داشته است.

وی با اشاره به اینکه این دارو در مرحله اخذ مجوز‌های قانونی از سوی وزارت بهداشت و عقد قرارداد جهت تولید انبوه قرار دارد، افزود: با توجه به اینکه این دارو تاکنون وارداتی بوده است و تهیه آن نیاز به صرف مقادیر زیادی ارز دارد، بومی سازی آن مانع از خروج ارز و کاهش فشار اقتصادی بر کشور می‌شود.

داروی ۲،۳ dimercaptopropanol "آمپول بال" به عنوان پادزهر مسمومیت با فلزات سنگین مانند آرسنیک، طلا، جیوه، مس و آنتیموان استفاده می‌شود.

این دارو محلول در روغن است که از روغن بادام زمینی بعنوان حامل آن استفاده می‌شود و مکانیسم اثر دیمرکاپرول به واسطه اتصال به فلزات سنگین می‌تواند دفع آن‌ها را سرعت بخشد.

 طراحی و تولید این دارو توسط  امید رجبی، آتوسا حقیقی زاده، مهدی فعال ملکی، حسین نائبی و صالح رخشانی انجام گرفته و به مرحله تجاری سازی رسیده است.

انتهای پیام//ف. ش
 

کم اثر کردن تحریم ها با تولید دارو

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.