سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی خودرو/

ام وی ام X۲۲ اسپورت را بشناسید

مدیران خودرو؛ ام وی ام X۲۲، جدیدترین محصول خود را که یک کراس اوور شهری است را به بازار عرضه کرد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی می‌شود که شرکت مدیران خودرو به عنوان نماینده رسمی کمپانی خودروسازی چری چین کار خود را آغاز کرده است. با حضور محصولات چینی شرکت مدیران خودرو در بازار کشورمان کمابیش رنگ و لعاب تولیدات داخلی تغییر کرد و به تدریج اقشار متوسط رو به پایین (از نظر توانایی مالی) نیز توانستند، طعمی ورای تولیدات منسوخ و از رده خارج داخلی را بچشند.

به دلیل کیفیت پایین بسیاری از اجناس چینی که در آن سال‌ها وارد بازار کشور می‌شد، بسیاری از مشتریان در ابتدا با شک و تردید فراوان به سراغ محصولات ام وی ام (چری) می‌رفتند، اما پس از به اصطلاح جا افتادگی محصولات این شرکت در بازار، هم اکنون استقبال خوبی از محصولات شرکت مذکور به ویژه انواع مدل‌های کراس اوور آن مشاهده می‌شود.

مدیران خودرو خودروی ام وی ام X۲۲، جدیدترین محصول خود را که یک کراس اوور شهری است، عرضه کرد. این خودرو ۴۲۰۰ میلیمتر طول، ۱۷۶۰ میلیمتر عرض و ۱۵۷۰ میلیمتر ارتفاع دارد و وزن آن در مدل اتوماتیک ۱۲۴۵ کیلوگرم است. پیشرانه نصب شده روی این چینی تازه وارد ۴ سیلندر خطی است که دقیقاً ۱۴۹۷ سی سی حجم دارد و دو نوع گیربکس ۴ سرعته خودکار و یا ۵ سرعته دستی روی آن قابل نصب است. حداکثر قدرت تولیدی این پیشرانه ۱۰۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور دقیقه و ۱۳۵ نیوتن متر در ۲۷۵۰ دور در دقیقه است و حداکثر سرعت این خودرو با گیربکس خودکار ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.

رانندگی با نسخه دنده‌ای

وقتی پشت فرمان نسخه دنده‌ای X۲۲ می‌نشینید، باورش سخت است که چری و MVM چنین گیربکسی را برای این خودرو انتخاب کرده اند. نرمی و دقت هماهنگی این گیربکس با موتور واقعا خوب است و گاهی حس رانندگی لذت بخش را با یک خودرو چینی به راننده القا می‌کند. قابلیت معکوس کشیدن آسان و همراهی نکردن دسته دنده تا لحظه آخر، از ویژگی‌هایی است که در X۲۲ دیده می‌شود. موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر هم با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتون متر، به راحتی می‌تواند از پس اتاق این خودرو هاچبک کراس بر آید. به واسطه عایق بندی به نسبت خوب کابین و از طرفی هماهنگی بالا موتور و گیربکس، کمترین صدا و نعره از موتور به اتاق می‌رسید. این ویژگی را می‌توان برای X۲۲ مثبت دانست. در حالت رانندگی شهری و در ترافیک‌های سنگین پل صدر، مصرف سوخت X۲۲ دنده‌ای تا ۹.۶ لیتر بالا رفت. ولی در رانندگی جاده‌ای می‌توان مصرف سوخت حدود ۷ لیتر را با این خودرو لمس کرد. از نظر دید، راننده اشراف خوبی به فضای جلو دارد و آنچنان نقطه کور نامتعارفی در X۲۲ دیده نمی‌شود. ولی از نظر دید آینه وسط نسبت به عقب خودرو، باید بگوییم که X۲۲ با ضعف همراه است و نام این ایراد، دید کم نسبت به محیط عقب نام دارد. آینه‌های جانبی هم به نسبت دید خوبی را به راننده می‌دهد.


رانندگی با نسخه اتوماتیک

مدل اتوماتیک ام وی ام X۲۲ از نظر فنی تا حدی با نسخه دنده‌ای متفاوت است و برنامه‌های کامپیوتری مجزایی برای آن در نظر گرفته شده است. اما از نظر قوای تولیدی با نسخه دنده‌ای برابر است. گیربکس این خودرو از نوع چهار دنده اتوماتیک بوده که حالت دنده دو و حالت دنده سنگین L. برای آن در نظر گرفته شده است. اولین ضعفی که به آن می‌رسیم، نبود حالت تیپترونیک برای گیربکس MVM X۲۲ است. با اینکه در حین رانندگی به نسبت هماهنگی مناسبی را با موتور احساس کردیم، ولی نبود امکان تعویض دنده به صورت دستی، کمی حس و حال قدیمی بودن را به راننده القا می‌کند. در رانندگی شهری و ترافیک‌های سنگین، به مصرف سوخت حدود ۱۰.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رسیدیم و در جاده‌های کوهستانی و مستقیم کامپیوتر سفری عدد ۷.۲ لیتر را نشان می‌داد. سیستم ایمنی گیربکس بار‌ها در رانندگی مانع معکوس کشیدن ما در سربالایی و سرپایین شد. با اینکه حالت ۲ و L. روی جعبه دنده طراحی شده است، اما استفاده از آن‌ها نیاز به قلق گیری خاصی دارد. ولی می‌توان گفت که گیربکس اتوماتیک X۲۲ در حد قابل قبولی نیرو را درست به چرخ‌های جلو می‌رساند. در حالت اسپرت تا حدی حساسیت پدال گاز بیشتر می‌شود و حس و حال رانندگی بهتری را به راننده القا می‌کند.

صندلی‌های خودرو هم تا حد قابل قبولی نرم هستند. ولی آنچنان راننده و سرنشین جلو را در بر نمی‌گیرند و به اصطلاح بغل نمی‌کنند. کروز کنترل X۲۲ هم عملکرد مناسبی دارد. ولی نمی‌توان زیاد روی کم و زیاد کردن سرعت با دکمه‌های کروزکنترل حساب باز کرد. پایداری خودرو هم به نسبت خوب و قابل قبول هست. عملکرد فرمان هیدرولیکی در کنار سیستم تعلیق به نسبت نرم و بی صدا، برای ما قابل قبول به نظر می‌رسد. البته که اگر توقع این را داشته باشید که بسیار تند بپیچید، حداقل این است که دلهره در رانندگی با X۲۲ به شما دست می‌دهد. ولی در کل می‌توان X۲۲ را خودرویی نرم و پایدار معرفی کرد. وقتی به جاده‌ای برفی و یخ زده رسیدیم، نبود سیستم کنترل پایداری الکتریکی احساس می‌شد. البته ترمز‌های دیسکی خودرو عملکرد به نسبت خوبی داشتند. ولی بودن ESP می‌تواند در برخی جاده‌های لغزنده بسیار به X۲۲ کمک کند.

طراحی و فضای داخلی

ظاهرا ماجرای اشتراک طراحی کابین در خودرو‌های اروپایی، رفته رفته گریبان چینی‌ها را نیز گرفته است، همانطور که کمپانی‌های ثروتمند آلمانی ترجیح می‌دهند تا از طراحی یکسانی برای نمای داخلی محصولات خود استفاده کنند، کمپانی چری نیز طرح کابین X۲۲ را با شباهت زیادی به ام وی ام X۳۳ جدید ترسیم کرده است و به همین جهت در داخل کابین شاهد طرحی منطقی و ارگونومیک با زوایا و خطوطی کارآمد هستیم که البته از پلاستیک خشکی شکل گرفته است، اما در مجموع کیفیت این پلاستیک خشک بسیار مناسب‌تر از خودرو خشنی مانند رنو ساندرو یا تندر ۹۰ به نظر می‌رسد.

شاید مهمترین نکته در فضای داخلی ام وی ام ایکس ۲۲ را باید در بخش پشت آمپر جستجو کرد، جایی که گویا چینی‌ها ناگهان تصمیم به نوآوری گرفته اند و عقربه‌های مربوط به سرعت سنج و دور سنج را در دو منتهی الیه مجموعه و به صورت قرینه طراحی کرده اند، نتیجه کار ساختار نسبتا زشت و کاملا عجیب و غریب پشت آمپر است که در زمان رانندگی نیز موجب سردرگمی راننده می‌شود، چرا که عقربه دور سنج به شکل پاد ساعتگرد بالا می‌رود و عقربه سرعت سنج حرکتی ساعت گرد دارد، شرایطی که باید به آن عادت کرد، اما به هرحال نمی‌توان مجموعه پشت آمپر جذاب یا حتی زیبا دانست.

از حیث فضای داخلی نیز می‌توان گفت که X۲۲ راحتی نسبی چهار سرنشین را تامین می‌کند هرچند پشتی صندلی‌های عقب کمی ناراحت به نظر می‌رسند، اما مهمترین نقطه ضعف فضای داخلی گریبان سرنشین پنجم (نفر وسط صندلی عقب) را می‌گیرد که با کمبود فضا و ناراحت بودن تکیه گاه صندلی مواجه می‌شود و در سفر‌های طولانی اوقات چندان خوشی را تجربه نخواهد کرد، به هرحال X۲۲ خودرویی نسبتا جمع و جور است و نباید از آن توقع یک کراس اوور بزرگ را داشته باشید، هرچند با توجه به ظرفیت بار ۴۲۰ لیتری و امکان تا کردن صندلی‌های ردیف دوم، حمل بار‌های بزرگ و حجیم با ام وی ام X۲۲ با وجود ۲ سرنشین نیز ممکن است.


از دیگر آپشن‌های جالب و امکانات رفاهی ام وی ام X۲۲ می‌توان به سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی با تنظیمات دستی و روکش چرمی، کامیپوتر سفری، مانیتور ۸ اینچی، دوربین دنده عقب و کروز کنترل برای هر دو مدل دستی و اتوماتیک اشاره کرد که در نوع خود جالب به نظر می‌رسد.

مشخصات فنی

این روز‌ها موتور‌های ۱.۵ لیتری به جزئی جدا نشدنی از خودرو‌های کوچک چینی مبدل شده اند و تقریبا تمامی خودرو‌های چینی جمع و جوری که اخیرا معرفی شده اند به چنین موتور‌هایی با قدرت خروجی ۱۰۵ الی ۱۰۷ اسب بخار مجهزند و ام وی ام X۲۲ قصه ما نیز از این ماجرا مستثنی نیست.
نسخه دنده دستی از نظر مشخصات فنی موتور و گیربکس با برادر کم ارتفاع خود (ام وی ام ۳۱۵) مشابهت کامل دارد، اما نسخه اتوماتیک به یک گیربکس ۴ سرعته فاقد قابلیت تعویض دستی و موتور ۱.۵ لیتری بهبود یافته (نسبت به مدل دستی) مجهز است که البته قدرت و مشخصات فنی یکسانی را ارائه می‌دهد.

 رانندگی اقتصادی (ECO) و SPORT مانند سایر خودرو‌های جدید ام وی ام و چری برای مدل اتوماتیک تعریف شده اند و جالب آنکه فاصله محوری X۲۲ کمی از X۳۳ نیز بیشتر است. فارغ از این مسئله X۲۲ از نظر ارتفاع از سطح زمین نیز یکی از بلند مرتبه‌ترین کراس اوور‌های ارزان قیمت بازار به حساب می‌آید و از این حیث به راحتی با کراس اوور‌های شناخته شده‌ای نظیر رنو کپچر یا پژو ۲۰۰۸ رقابت می‌کند.

البته X۲۲ مانند اکثر دیگر خودرو‌های چینی به فنربندی ساده‌ای مجهز است که به خصوص در محور عقب شامل محور میله پیچشی غیر مستقل می‌شود و طبیعتا با توجه به قدرت ۱۰۵ اسب بخاری پیشرانه و انتقال تمامی نیرو به چرخ‌های جلو نمی‌توان انتظاری در حد و اندازه کراس اوور‌های چهارچرخ متحرک از این خودرو داشت.

جمع بندی کلی

این خودرو  را می‌توان یک رقیب خوب برای سایر هاچبک‌های کراس معرفی کرد. امکانات منطقی و طراحی زیبا می‌تواند نظر بسیاری از مشتریان را به سمت این خودرو بکشاند. از طرفی برخی جذابیت‌های فنی و بدنه ای، حس جوانان را برای خرید این خودرو بر می‌انگیزد. ولی همه این اتفاق‌ها و پیش بینی‌های خوب برای مدیران خودرو، زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت گذاری منطقی برای X۲۲ انجام شود. باید در نظر گرفت که امروز رقبای این خودرو قیمتی کمتر از ۵۵ میلیون تومان در کارخانه دارند و با توجه به استقبالشان در بازار، توانسته اند قیمتی بیش از ۶۰ میلیون تومان را تجربه کنند و بیشتر از بهای کارخانه در نمایشگاه‌های تهران معامله شوند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.