سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان قطب فناوری نانو دارو در کشور + فیلم

فناوری نانو با کاربرد‌های وسیع در حوزه‌های مختلف از جمله در علم پزشکی و داروسازی به‌منظور درمان بیماری‌ها به یکی از پرکاربردترین و موثرترین فناوری‌های قرن حاضر تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، فناوری نانو با کاربرد‌های وسیع در حوزه‌های مختلف از جمله در علم پزشکی و داروسازی به‌منظور درمان بیماری‌ها به یکی از پرکاربردترین و موثرترین فناوری‌های قرن حاضر تبدیل شده است و استفاده از این فناوری در حوزه علوم دارویی و پزشکی روز به روز در حال گسترش است.

از جمله مقوله‌های مهم در صنعت داروسازی ،دارورسانی کنترل شده به بدن است، در روش‌های معمول دارو در سراسر بدن توزیع می‌یابد.

با ورود نانو تکنولوژی به عرصه تحقیقات دارویی استفاده از این فناوری در دستیابی به دارورسانی هدفمند مورد توجه محققین قرار گرفته است.

سیستم‌های دارورسانی نانو ذره‌ای مختلف با تغییر حامل‌ها حاصل می‌شوند و امکان ایجاد تغییرات در خصوصیات دارویی را بوجود می‌آورند، این سیستم‌ها باعث به حداقل رسیدن اثرات جانبی دارو و افزایش اثر دارو می‌شوند همچنین با استفاده از سیستم‌های حامل‌های دارورسانی می‌توان به بارگذاری مناسب دارو و خواص آزادسازی مطلوب مورد نظر به همراه نیمه عمر بالا و سمیت پایین و جلوگیری از اتلاف زمان درمان دست یافت.

زنجان قطب فناوری نانو دارویی در کشور

این روز‌ها نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان حرف اول را می‌زند و قطب نانوفناوری دارویی کشور شده است.

دکتر مهرداد حمیدی جزء پژوهشگران پیشرو در زمینه نانوفناوری دارویی در کشور به شمار می‌رود، تعداد زیادی مقاله تراز اول جهانی، کتب معتبر علمی در سطح جهان و ابداع نانودارو‌های مختلف، رهاورد‌های پژوهش این پژوهشگر جهانی است.

دکتر حمیدی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، گفت: در دانشکده دارو سازی زنجان پروژه‌های تحقیقاتی متعددی انجام داده ایم که موفق شده ایم اقداماتی را در بخش‌های مختلف نانو فناوری در سطح جهان عرضه کنیم که نتیجه آن چاپ مقالات متعددی با ضریب تاثیر‌های بسیار بالا بوده است.

وی افزود: همین عاملی شد تا استان زنجان به عنوان قطب نانو دارویی کشور از سوی وزارت بهداشت تعیین شود.

دکنر حمیدی با اشاره به احداث مرکز رشد نانو دارو در زنجان گفت: حاصل این مرکز رشد، در دست دو شرکت داروسازی دانش بنیان است که در حوزه‌ی نانو دارو‌ها این شرکت‌ها فعالیت چشمگیر دارند.

وی در ادامه گفت: دنیای پزشکی با محدودیت‌های مواجه است این در حالی است که فناوری نانو دارو حرف اول را می‌زند و ما در تلاش هستیم تا بتوانیم با استفاده از نانو فناوری، داروی هوشمندی را تهیه کنیم که در طول روز با یک بار مصرف این دارو توسط بیمار، نیاز فرد به دارو تامین شود.

حمیدی با اشاره به اینکه دو شرکت دانش بنیان در حوزه نانو دارو در زنجان تاسیس شده گفت: کارخانه‌های تولید نانو دارو هم اکنون در حال احداث هست که در اینده‌ای نه چندان دور شاهد راه اندازی فاز تولید خواهیم بود که در نوع خودش منحصر به فرد است.

وی افزود: نانو دارو‌های که تولید می‌شود مبتنی بر پلنت فرم‌های تکنولوژی می‌باشد و محدودیتی برای هیچ نوع بیماری نداریم حتی بیماران مانند دیابتی، افراد مبتلا به پارکینسون، آلزایمر و ام اس را می‌توان با نانو دارو‌های تولیدی بهبود بخشید.

حمیدی با اشاره به اینکه این نانو دارو می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور جای همه دارو‌ها را در دارو خانه‌ها بگیرد گفت: نانو دارو یک هویت جدید نیست همان دارو‌های قبلی است، اما با ویژگی‌ها یی متفاوت‌تر از دارو‌های امروزی است.

تشخیص سلول‌های سرطانی به کمک فناوری نانو

حمیدی با بیان اینکه نانو فناوری نوعی هوش است، تاکید کرد: در تشخیص مولکول‌های دارویی بدن در حوزه ضد سرطان‌ها نقش به سزایی دارد.

وی خاطر نشان کرد: در بیماری سرطان پروتوکول‌های شیمیایی دچارمشکل هستند، و نانو فناوری می‌تواند در این عرصه مولکول‌هایی ایجاد کند که سلول‌های سرطانی را از سلول‌های سالم تشخیص بدهد و کانون سرطان را به سرعت از بین ببرد.

صنعت داروسازی قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران

دکتر حمیدی با اشاره به این که قبل از انقلاب صنعت دارو سازی یک صنعت کاملا وابسته به شرکت‌های چند ملیتی بود و تحقیق و توسعه بومی وجود نداشت گفت:: دانشکده‌های داروسازی هم محدود به چاپ مقالات علمی بود و در حوزه فناوری نیز کاری در کشور انجام نمی‌شد.

وی افزود: به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران شاهد رشد چشمگیر در زمینه داروسازی بودیم، به طوری که جوانان علاقه‌مند، فعال و پرشور را جذب کردیم و نسلی پرورش یافت که علاقه‌مند به پژوهش و فناوری بود.

دکتر حمیدی با اشاره به این که در حوزه دارو سازی پس از انقلاب اسلامی ایران جزو یکی از قدرت‌های مطرح جهانی شده ایم خاطر نشان کرد: اکنون به جرات می‌توان گفت که کشور ما در عرصه داروسازی طبق شاخص‌ها و استاندارد‌های دنیا پیشرفت کرده و در رتبه ۱۵ در کل دنیا قرار گرفته است.

در بخش صنعت نیز، صنعت بومی داوسازی به شکل واقعی شکل گرفته به طوری که بیش از ۹۴ درصد تعدادی دارو‌ها در داخل تولید می‌شود.

دکتر محسنی سرپرست دانشکده دارو سازی استان زنجان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ،  در این خصوص می‌گوید: بیش از ۱۲ سال از تاسیس دانشکده داروسازی زنجان می گذرد، دانشکده داروسازی زنجان جزو دانشکده‌های است که تم نانو در آن رویت شده و امکانات و ابزار آلات مناسبی در دانشکده تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه علم نانو علم جدیدی است گفت:تحقیقات برای سنتز کردن این ذرات نانودر کشور در حال انجام است، ولی بااستفاده از مطالعه سم شناسی به زمان نیاز داریم تا به نتایج مطلوب‌تر و قابل قبول تری برسیم.

دکتر محسنی گریزی هم به صنعت داروسازی در دوران قبل انقلاب زد وگفت: تا قبل از انقلاب شرکت‌های گوناگون خارجی وجود داشت و داروها  به صورت تجاری وارد کشور می‌شد، ولی بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی تمام توان کشور به این سمت رفت تا به نوعی در زمینه دارو سازی به خود کفایی برسد.

تلاش محققان و دانشجویان رشته داروسازی برای رسیدن به هدفی بزرگ

دکتر دانافر استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، با اشاره به این که در دانشکده داروسازی زنجان ۱۸ دانشجوی عمومی مشغول به تحصیل هستند گفت: ۴ دانشجوی دکتری نیز در این رشته مشغول به فعالیت هستند و همچنین حدود ۸ دانشجو فارغ التحصیل در رشته فناوری نانو دارو شدند.

وی با اشاره به موفقیت آمیز بودن پژوهش‌ها افزود: روی برخی حیوانات مثل موش آزمایشگاهی سرطان سینه ایجاد کردیم و نانو دارو‌های تولیدی را روی این موش‌ها امتحان کردیم که تقریبا بیماری در این حیوانات برطرف شد.

دانا فر گفت: در طی سال جاری ۳۱ مقاله برتر نیز در این زمینه ارائه شده است.

در ادامه گزارشم در آزمایشگاه دانشکده دارو سازی دکتر شهبازی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان را دیدم که با دانشجویان مشغول به آزمایش بر روی دارو‌ها بودند.

دکتر شهبازی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان با اشاره به این که در سال ۲۰۱۵ از دانشگاه هلسینکی فنلاند در رشته نانو فناوری داروئی فارغ التحصیل شدم گفت: بعد از گذراندن دوره‌ی ۲ ساله در دانشگاه دی تی یو دانمارک تصمیم گرفتم تا به سرزمین مادری خود برگردم و دانش خود را در این آب و خاک ارائه دهم.

وی افزود: اکنون کمتر از یک سال است که در دانشکده دارو سازی زنجان مشغول به کار هستم.

از این استاد دانشگاه درباره نانو دارو‌ها سوال کردم که گفت: در سیستم‌های نوین داروسازی طی دهه‌های گذشته گام‌های خوبی برداشته شده است و نتایج خوب و مطلوبی هم به دست آمده است.

وی خاطر نشان کرد که در بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا در حال حاضر پژوهش‌های مرتبط با نانو فناوری فقط مختص انتشار مقالات علمی در این حوزه نیست بلکه به سمتی حرکت کرده اند که می‌توان بیش از ۶۰ مدل نانو دارو را در قفسه‌های داروخانه‌های این کشور‌ها مشاهده کرد.

دکتر شهبازی با بیان این که پایه‌های این رشته در کشور و در استان زنجان هم به درستی بنا نهاده شده است گفت:: تصور من از آینده‌ی این رشته، آینده‌ای روشن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان این که استان زنجان از ظرفیت خوبی برای توسعه فناوری نانو دارو را دارد گفت: تعاملات مثبتی با کشور‌های مختلف دنیا و همچنین با دانشمندان برجسته دنیا داریم به طوری که در یک سال گذشته برای اولین بار موفق شدیم گرنت پژوهشی از اکادمی ملی فنلاند به ارزش ۲۸۰ هزار یورو کسب کنیم تا بتوانیم کار‌های علمی و تحقیقاتی را با این گرنت پیش ببریم.

شهبازی همچنین گفت: که برای رسیدن به مرحله تولید انبوه نانو دارو‌ها باید مسئولین از محققین این عرصه حمایت کنند و در این زمینه سرمایه گذاری‌های خوبی انجام شود تا این دارو‌ها تولید شود و به زودی در قفسه دارواخانه‌ها نانو دارو‌ها را ببینیم.

مزایای نانو دارو‌ها در مقایسه با دارو‌های معمولی

محمد نصیری جوان ۳۳ ساله زنجانی است که دکترای فناوری نانو دارو و دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار است در باره مزایای نانو دارو در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، میگوید: هدفمند سازی و بهبود کارایی درمان، کاهش عوارض جانبی دارو، کاهش دوز مصرفی دارو توسط بیماران، افزایش اثر بخشی دارو در زمان کمتر از جمله مزایای نانو دارو‌ها است.

وی در ادامه افزود: من و دیگر جوانان علاقه‌مند به پژوهش در حوزه نانو دارو در تلاش هستیم تا به کمک استادان برجسته خود بتوانیم باری از  دوش بیماران برداریم.

این جوان زنجانی گفت: پس از تجاری سازی دارو‌ها بیماران می‌توانند خود تفاوت دارو‌های معمولی را با دارو‌های مبتنی بر فناوری نانو مشاهده کنند.

حال پژوهشگران عرصه داروسازی در استان زنجان تنها نیستند چرا که ۳ شرکت دانش بنیان در این استان دست همراهی و همکاری با فعالان حوزه نانو دارو در دانشکده داروسازی داده اند.


انتهای پیام /ک

گزارش از کبری اسلامی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
محسن
۱۵:۱۰ ۳۰ دی ۱۴۰۱
چطور قطب نانو فناوری دارویی کشور یدونه دستگاه اندازه گیری سایز نانو یا همان dls که کالیبره باشه و هر روز یه سایز ذره ای متفاوت بهمون نده از فراهم کردنش عاجزه . از طرف یکی از دانشجویان داروسازی این دانشکده
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
بسیا عالی به امید موفقیت