به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، الهام فخاری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره طرح پیشنهادی شهرداری برای اخذ عوارض از تونلهای شهری گفت: شهرفروشی فقط این نیست که پهنه شهر و تراکم آن را بفروشیم، اخذ عوارض از فضاهای تردد شهری فرقی با شهرفروشی ندارد. این حق عمومی و حق دسترسی مردم است. مگر ما از تراکم فرشی تعبیر به شهرفروشی نمیکنیم، این هم تضییع حقوق عمومی مردم است. شورای شهر تکلیف نکرده است که شهرداری برود معابر عمومی مردم را پولی بکند. فضاهای تردد مردم حق مردم است، نمیشود که مردم را در خانه هایشان حبس کرد که بیرون نیایند.
ناتوانی مدیریت شهری از درآمدزایی صحیح!
عضو شورای شهر تهران با اشاره به ناتوانی مدیریت برای درآمدزایی اظهارکرد: غیر از بحث گران شدن شهر، اینکه شهرداری نمیتواند از سایر فضاهای شهری که در اختیار دارد درآمدزایی کند نشان از ناتوانی مدیریت شهری است. امیدوارم مهندس حناچی برنامه اقتصادی درستی را بتواند ارائه و پیاده سازی بکند. ساماندهی و رسیدگی به وضعیت پایانهها، پارکینگها و پارکهای حاشیهای و .. از موارد قابل برنامهریزی جهت درآمدزایی است.
بیشتر بخوانید: درآمدزایی اصلاحطلبان از «شهر سوخته» قالیباف/ پایتخت جایگاه اشراف و لاکچریها خواهد شد؟
وی درباره ارائه طرحهای اخذ عوارض شهری از معابر شهری همانند طرح جدید ترافیک گفت: هنوز در مورد مدل جدید طرح ترافیک، هیچ نهاد یا موسسه مستقل یک ارزیابی و سنجش درست و دقیقی ارائه نداده که این طرح چه میزان در وضعیت درآمدی شهرداری و بهبود وضعیت ترافیک و آلودگی هوا موثر بوده است.
بزرگراهها مردم را محبوس کرده اند
فخاری نگاه بیشتر اعضای شورای شهر موافق ایجاد درآمدهای پایدار از فضاهای عمومی شهری دانست و افزود: برخی از همکاران در شورای شهر مخالف با اینگونه برخورد با مسائل و معضلات شهری و مدیریت آن هستند و برخی از همکاران هم از موضع ایجاد درآمدهای پایدار به مدیریت شهر نگاه میکنند. در بند ۳ ماده ۵۴ برنامه سوم توسعه شهری همین موضوع به یک نحو دیگری گنجانده شده است که دلایل حذفش رای نیاورد.
این عضو شورای شهر ایجاد محدودیت در تردد شهروندان را خلاف قانون اساسی دانست و گفت: در شهر ۱۰ میلیونی تهران با این همه پیچیدگی و اینکه شهروندان مسیرهای جایگزین ندارند و همینطوری هم بزرگراهها عملا مردم و محلات تهران را به صورت جزیرهای محبوس کرده اند، به نظر من نمیشود حق دسترسی شهروندان را به بهانه درآمد پایدار از بین برد و بگوییم هرکس نمیتواند در تهران زندگی نکند. این همه اش خلاف قانون اساسی است.
من جزو مخالفان این طرح هستم
وی با اعلام مخالفت با این قبیل طرحها گفت: شارع عام به همه مردم تعلق دارد و نمیشود در تردد مردم محدودیت ایجاد کرد. جدا از اینکه اینها زیرساختهایی است که از قبل ایجاد شده و ساخت و ساز جدید نیست. یک وقت یک بزرگراهی به عنوان یک مسیر جدید موازی با مشارکت بخش خصوصی طراحی میشود، آنجا بالاخره یک توجیهی دارد. این مسیرهایی که دوستان طرح دریافت عوارض از آن را پیشنهاد داده اند در وسط شهر است، الان چطور بزرگراه صدر را که در وسط شهر است را میخواهند پولی کنند. من جزو مخالفان این طرح هستم.
منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا
انتهای پیام/