وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هر فردی از اعضای کابینه در جایگاه خود مسئولیتی دارند و ذات کار من، حمایت از بخش صنعت است. ارز حاصل از صادرات هم در دهها جلسه پیگیری شده است؛ نمونه آن هم دعوت از فعالان اقتصادی در جلسات بانک مرکزی است.
وی تصریح کرد: ما اختلاف نظر با فعالان اقتصادی نداریم و هر جا هم مشکلی است، برطرف خواهیم کرد. البته باید توجه داشت در فضای عمومی و جمعی نمیتوان مطالب را گفت، چراکه انعکاس بدی خواهد داشت.
به گفته رحمانی، هیچ کس در جنگ کنونی دنیا با اقتصاد ایران تردید ندارد، اما جنگ روانی و رسانهای هم هست که در آن راهکار مقابله با شرایط جدید، ارتباط دولت با بخش خصوصی است. ما باید هر هفته جلسه داشته باشیم.
وی اظهار داشت: احساس من این است که اوضاع جبهه جنگ اقتصادی را باید از نزدیک دید؛ از ناحیه دولت و وزارت صنعت بی توجهی به مشکلات بخش خصوصی جایز نیست و البته ما هم بی توجه نیستیم؛ از معاونان هم انتظار دارم که دیگر از این پس اجازه ندهند که گلایه عدم ارتباط با آنها را بشنوم.
رحمانی گفت: تعداد بخشنامههای متناقض یک دهم دورههای قبل است؛ ما ارز داریم، ولی اینکه ترکیب آن چیست و ارز در کجا است، نکات دیگری است که باید فعالان اقتصادی به این موضوعات توجه داشته باشند. شاه بیت کار ما و استراتژی اصلی ما این است که وضع موجود تولید را حفظ کنیم تا اشتغال هم حفظ شود. بزرگترین تهدید این است که یک واحد تولیدی تعطیل شود.
وی اظهار کرد: در حوزه ثبت سفارش مشکل تمدید سه ماهه را حل کردیم، نامه نوشته ایم که همه ثبت سفارشهای از پیش تایید شده برای سه ماه، برای ۶ ماه به صورت اتوماتیک تمدید شود.
رحمانی در خصوص واردات بدون انتقال ارز افزود: بخشنامهای وجود داشت که هر فردی ارز نیاورد، مطابق با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید مورد برخورد قرار گیرد که ترجمه اش این میشود که صادرکنندهای که ارز نیاورد قاچاقچی است. اما صادرکنندگان نتوانستند دولت را قانع کنند که شیوه انتقال ارز چطور باشد.
رحمانی گفت: در هفت ماه هشت هزار نفر صادرکننده داشتیم که ۶ هزار نفر آنها کمتر از یک میلیون دلار صادرات داشتند و بنابراین معاف شدند؛ مصرف ارز ما هم در صنعت بیشتر از صادرات ما است. پتروشیمی و فولاد هم ارز میآورند که ما به صنعت اختصاص دادیم.
وی افزود: هفته قبل در دولت مصوب کردیم تا سقف ٣٠٠ میلیون دلار، واردات بدون انتقال ارز مجاز باشد؛ البته در مورد واردات در مقابل صادرات قرار سد کارگروهی تشکیل شود. البته دولت واردات در مناطق آزاد برای تولید و صنعت را بدون ثبت سفارش کار شد.
رحمانی گفت: صادرات و واردات ما در گذشته با برخی مشکلاتی مواجه بود و اکنون برای صادرات یک فرصت استثنایی به وجود آمده است. ولی نتوانستیم استفاده کنیم، البته در صادرات نباید بازار داخلی را تحت الشعاع قرار دهد.
وی با اشاره به حمایت از تولید داخلی تصریح کرد: واردات برخی از کالاها که تولید آن در داخل کشور صورت میگیرد، مشکلات فراوانی را برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت.
رحمانی ادامه داد: سال آینده پیشران موتور اقتصاد ما حتما باید صادرات باشد تا با استفاده از ظرفیتهای موجود چرخه اقتصاد شتاب بگیرد.
وی افزود: با این روند و گرانیها تقاضای داخلی افت خواهد کرد، ولی برای صادرات ظرفیت داریم و باید این مسئله به یک امر فوری تبدیل شود.
وزیر صنعت اظهار کرد: وزارت صنعت در حال حاضر برای صادرات به ۱۵ کشور همسایه به اضافه چین و هند برنامه دارد و از اتاق بازرگانی ایران درخواست تشکیل کارگروهی در این حوزه را داریم تا با کمک بخش خصوصی و دولت صادرات به این کشورها افزایش یابد.
رحمانی گفت: واردات به این ۱۵ کشور در حدود ۲.۹ میلیارد دلار از سوی ایران است، در حالی که میتوان به این کشورها صادرات زیادی انجام داد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سؤال که آیا مدیرعامل خودروسازی سایپا تغییر کرده، گفت: اگر تغییرات در جهت اصلاح امور و تقویت امور و انجام بهتر تعهدات باشد، اشکال ندارد.
وی در پاسخ به این سؤال که شما در جلسه امروز اشاره کردید که اگر خودرویی ۱۰ میلیون تومان ضرر داد، دیگر تولید نشود و آیا برای توقف تولید پراید دستوری دادهاید، گفت: نه من چنین چیزی نگفتم. بلکه گفتم خودروساز با ضرر نفروشد.
وزیر صنعت معدن تجارت در پاسخ به این سؤال که آیا مسئلهای برای توقف تولید پراید مطرح شده، زیرا شما در جلسه امروز اشاره کردهاید که به خودروسازان اعلام کردهاید، اگر خودرویی مانند پراید ۱۰ میلیون تومان ضرر میدهد، بهتر است تولید نشود، گفت: من چنین چیزی نگفتم. من گفتم خودروسازان با ضرر نفروشند. اگر بازار کشش دارد، بفروشند، ولی اگر بازار کشش نداشت به سراغ محصول دیگری بروند.
رحمانی در پاسخ به این سؤال که چرا شما بیشتر به دنبال منفعت خودروسازان بودهاید تا مردم، گفت: این سؤال شما سؤال نیست، بلکه تهمت است.
وی اظهار کرد: در رابطه با افزایش قیمت خودرو کارگروههای تخصصی و قانونی تصمیم میگیرند و افزایش قیمت خودرو فرایند خودش را دارد، اما آن چیزی که ما به آن تاکید کردهایم این است که خودروساز تولیداتش را راه بیندازد و خطوط تولید از رکورد خارج شود.
وزیر صنعت معدن تجارت اظهار داشت: افزایش تیراژ به معنای افزایش انجام تعهدات است که نهایتا این اقدامات منجر به کاهش قیمت میشود. زیرا وقتی تولید کم میشود قیمتها بالا میرود.
رحمانی گفت: ما روی حقوق مردم و به ویژه انجام تعهدات قطعی و غیرقطعی خودروسازان پافشاری داریم و نظارت میکنیم تا خودروساز حتما تعهدات را انجام دهد.
وی اظهار کرد: اکنون هم مجوز پیشفروش برای خودروسازان صادر نشده است. البته مشکلاتی وجود داشته که خودروسازان به تعهداتشان عمل نکردهاند.
وزیر صنعت معدن تجارت در واکنش به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص افزایش قیمتها تصریح کرد: امروز واحدهای خودروسازی راه افتاده و آیا شما از راهاندازی آن ناراحت هستید.
رحمانی گفت: مهمترین اقدامی که امروز باید انجام شود ایجاد همکاری و رابطه نزدیک و صمیمانه با فعالان اقتصادی بخش خصوصی است و مهمترین امور تسهیل امور است و تاکید دولت این است که دستگاهها در جهت تسهیل فعالیت تولید کنندگان هر اقدامی را انجام دهد.
انتهای پیام/
عزیزان تا جایی که میتونید قیمت خودرو رو بالا ببرید
چرا اینقدر مراعات مردم رو میکنید!!!
مگ ما گفتیم تحویل ندید ظلم بخاید خودرو ما گرون کنید
ووای خدای بزرگ چقدر پرتوقع شدن این خودرو سازها .بابا برید کنارید بسپارید به سپاه ببین بنز ایرانی میزنه یا نه .همش اینها فکر افزایش قیمت هستند