دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: سه گروه یازده فیلمی هستند که فیلمها و سانسهای اکران در آن کاملا مشخص است و میتوانند انتخاب کنند و فیلم دلخواهشان را تماشا کنند.
وی افزود: خرید بلیت تک فیلم از طریق گیشه است، اما بلیت فیلمهای ردیفی از طریق پیش فروش اینترنتی قابل خرید است.
داروغه زاده در پاسخ به این سوال که گفته میشود باید انتظار یک جشنواره متوسط بدون شگفتی داشته باشیم، گفت: کاملا برعکس امسال خوشبختانه جشنواره بسیار بسیار با کیفیت و خوبی داریم و فیلمهایی که در جشنواره حضور دارند به لحظات ساختار، محتوا و ارتباط با مخاطب و همینطور کارگردانهای نامی از بهترین دورههای جشنواره در سالهای اخیر است و منتقدان و رسانهها امسال فیلمهای خوبی را خواهند دید و دچار شگفتی خواهند شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا همه این فیلمهایی که منتظر دیدن آنها هستیم به جشنواره میرسند؟، افزود: بله خوشبختانه فکر میکنم تمام فیلمهایی که انتخاب شدند به جشنواره میرسند و مردم آماده باشند از اولین روز که فیلمها در برنامه قرار دارند به تماشای آنها بنشینند. سال گذشته هم تغییری در جدول نمایش نداشتیم و کاملا منظم برگزار شد. امیدواریم امسال هم منظم نمایشها را داشته باشیم.
داروغه زاده درباره اینکه ممکن است فیلمهای رزرو وارد چرخه نمایش شوند، گفت: احتمال خیلی کمی است که فیلمی به جشنواره نرسد، ولی اگر نرسند میتوانیم از فیلمهای رزرو استفاده کنیم.
دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ممکن است جشنواره دچار حاشیه شود، گفت: فیلمهایی هستند که میتوانند فضای چالش برانگیز ایجاد کنند و امکان گفتگو بین موافقان و مخالفان وجود داشته باشد. ذات سینما این است که فضای نقد و گفتگو را فراهم کند، بله معتقدم برخی فیلمها هستند که در جشنواره میتوانند چالش برانگیز باشند، اما حاشیه ساز نه.
جشنواره متنوع و جذابی خواهیم داشت
داروغه زاده در پاسخ به این سوال که گفته میشود بیشتر فیلمهای این دوره جشنواره ژانر اجتماعی دارند و تنوع اندک است، گفت: نه برعکس امسال تنوع موضوعی و ژانر و مضمون داریم و شاهد فیلمهایی با ساختارهای متفاوتی هستیم. مثلا در فیلمهای اول یا همان بخش نگاه نو جشنواره، فیلمهایی داریم که میتوانند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کنند و از لحاظ مضمونی و ساختاری، جشنواره متنوع و جذابی خواهیم داشت.
وی افزود: در این دوره فیلمهایی با محور دفاع مقدس، فرهنگ عاشورا، تروریسم منطقهای و ... داریم. طبیعتا باید صبر کنید تا فیلمها به نمایش دربیاید.
سینمای ایران از مهمترین دستاوردهای انقلاب است
داروغه درباره اینکه «چرا در چهل سالگی انقلاب فیلمی با موضوع چهل سالگی انقلاب نداریم؟» گفت:کل سینمای ایران از مهمترین دستاورد انقلاب است. سینما بعد از انقلاب کاملا متحول شد و با مخاطب داخل ارتباط خوب و اثرگذاری برقرار کرد و در خارج از کشور افتخارآفرین شد.
وی افزود:اگر فیلمهای خوبی داشته باشیم یعنی دستاوردهای انقلاب را در جشنواره به نمایش میگذاریم. امسال با موضوعات مرتبط و همسو با خودانقلاب، فیلمهای خوبی داریم.
داروغه زاده در واکنش به برخی اخبار درباره بودجه نداشتن ستاد جشنواره فیلم فجر و احتمال برگزار نشدن جشنواره در شهرستان ها اظهار داشت: ما مشکل مالی اصلا نداریم، چون از سال گذشته با بهینه کردن هزینهها توانستیم کاهش یک سومی نسبت به جشنوارههای سالهای قبل داشته باشیم. یعنی جشنواره سال گذشته نسبت به سال قبل از آن را باکاهش یک سومی برگزار کردیم و در همه بخشها برنامه داشتیم.
وی افزود:سال گذشته یک و نیم میلیارد فروش بلیت در ایام جشنواره داشتیم که باعث شد یک و نیم میلیارد از هزینهای که در ایام جشنواره کردیم به خزانه برگردد. امسال درآمد حاصل از فروش بلیت سینماهای مردمی را کاملا به صاحبان آثار برمیگردانیم و این برای اولین بار در ادوار مختلف جشنواره اتفاق خواهد افتاد. مثل سال گذشته هم در تمامی مراکز استانها و سه منطقه آزاد کیش، قشم و اروند نمایش فیلمهای جشنواره را خواهیم داشتیم. در هر استان هم حداقل ۱۲ فیلم نمایش داده خواهد شد.
داروغه زاده درباره روند جمع آوری آرای مردمی گفت: یکی از بهترین و حساسترین و جذابترین سیمرغ ها، سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم است، که این هم از سال گذشته نوع رای گیری آن تغییر کرد و دیگر دستی نبود.
وی با بیان اینکه از سال گذشته این موضوع مکانیزه و اینترنتی شد، گفت:این روش تمام حرف و حدیثها و حاشیهها را از بین برد و توانستیم با دقت این بخش را برگزار کنیم و امسال هم از این روش استفاده میکنیم. یک اپلیکشینی معرفی میشود و تمام کسانی که بلیتهای جشنواره را اینترنتی پیش خرید کردند میتوانند در این رای گیری شرکت کنند و تفاوتی بین امسال و سال گذشته نیست.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره نحوه داوری انیمیشنهای جشنواره گفت: سه فیلم انیمیشن در جشنواره داریم که در آیین نامه، یک سیمرغ به عنوان جایزه ویژه هیات داوران به آنها تخصیص داده میشود، یعنی هیات داورانی که سودای سیمرغ را داوری میکند از بین این سه انیمیشن یک سیمرغ با نظر خودشان به بهترین فیلم انیمیشن اهدا میکنند.
داروغه زاده درباره انصراف برخی فیلمهای کوتاه گفت: با مدیرعامل انجمن سینمای جوان گفتگوهایی دوسال قبل شده بود و قرار براین بود که فیلمهای داستانی کمتر از ۱۵ دقیقه در جشنواره فیلم فجر به انتخاب خود دوستان معرفی شود و داوران از بین آن فیلمهای کاندیدا و معرفی شده بهترین فیلم را انتخاب کنند. سال گذشته ۵ فیلم کاندیدا شد؛ امسال گفتند سه فیلم داریم که بالای ۱۵ دقیقه هستند، از این رو قرار شد اگر این فیلمها توانستند تایم را براساس آیین نامه به زیر ۱۵ دقیقه برسانند در جشنواره حضور داشته باشند، ولی آن سه فیلم نتوانستند به این تایم موردنظر برسند. ما هم نمیتوانستیم از آیین نامه تخطی کنیم.
داروغه زاده در ادامه درباره انتقادات به زمان نمایش مستندها و فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر گفت: باید به این نکته اشاره کنم که مستندها پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و آثار کوتاه در جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمده بودند. با این وجود ما یک سانس در سینمای اهالی رسانه برای کسانی که علاقهمند بودند این فیلمها را ببینند برای نمایش این آثار قرار دادیم و در عین حال این فیلمها در سینما آزادی و فرهنگ و همچنین سینمای اختصاص یافته به هنرمندان هم به نمایش گذاشته می شود.
دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فجر در پاسخ به انتقادات درباره ساخت تندیس در خارج از کشور در شرایط تحریم، گفت: سیمرغ بلورینی که سی و هفت دوره تعریف شده همیشه به شکل یک تیکه و کریستال بوده است و امکان ساخت آن در داخل کشور نیست البته ربطی به امسال هم ندارد و چندین سال است که خارج از کشور ساخته میشود، چون امکانات و ابزاری که باید برای ساخت سیمرغ کریستال و تراش خورده استفاده شود در داخل کشور وجود ندارد.
وی ادامه داد:شاید برای تولیدکنندگان داخل به صرفه نباشد که برای ساخت ۳۰ سیمرغ در سال، آن ابزار و امکانات را بیاورند. چندین بار هم با تولیدکنندگان داخلی صحبت شده، ولی امکانپذیر نشد، چون دستگاههای پیشرفتهای که بتوانند این سیمرغ را در داخل کشور تولید کند، وجود ندارد.
داروغه زاده درباره اینکه آیا نمیتوان شکل تندیس را تغییر داد تا امکان تولید در داخل داشته باشد، گفت: این تندیس جهانی شده است و سی و هفت دوره است که برگزار شده و فلسفهای پشت آن بلورین بودن و شفافیت وجود داشته است. شاید اگر نیاز به تغییر باشد مربوط به حیطه اختیارات سازمان سینمایی یا شورای سیاستگذاری جشنواره است و حتی مشورت با خود سینماگران تا این تغییر صورت گیرد.
دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سوال که پیش بینی میکنید امسال هم اعتراضی به داوری فیلمها در جشنواره شود، گفت: جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد فرهنگی و هنری کشور است، در واقع سال نو سینمای ایران است و چهرههای به نام و شاخص در جشنواره شرکت میکنند و زحمت یک سال را ارائه میکنند از این رو طبیعی است که وقتی ۲۲ فیلم داریم که هرکدام در ۱۵ تا ۱۶ رشته، شانس برنده شدن دارند و از طرفی امکان محدودی برای جایزه دادن به برگزیدهها وجود دارد، ممکن است آنها که برگزیده نمیشوند دلخور شوند.
وی ادامه داد: اکثر فیلمهای حاضر در جشنواره هم خوب هستند و کیفیت بالایی دارند و نزدیک به هم هستند. فیلمهای خوب ما نزدیک به هم هستند، یا کاندیداها بازیگری، کارگردانی، فیلمبرداری و ... نزدیک بهم هستند در نتیجه کار داوری بسیار سخت است و هر فیلمسازی که انتخاب نشود ممکن است تصور کند که حق او ضایع شده است. ولی جشنواره هم یک مسابقه است و امکان ما هم محدود است.
داروغه زاده گفت:همینجا از فیلمسازانی که در جشنواره هستند و باعث گرمی جشنواره شدند تشکر میکنم و اگر احتمالا فکر کردند حقشان ضایع شده از اینجا از آنها عذرخواهی میکنم.
وی درباره مذاکره برای انتخاب هیات داوران گفت: هیچ مذاکرهای برای انتخاب داوران نداشتیم، با آقای فرهادی هم سال گذشته با واسطهای مذاکرهای داشتیم و از ایشان پرسیده شد که علاقه دارید داور باشید یا نه. آقای فرهادی هم ابراز لطف و محبت داشتند و گفتند به خاطر ملاحظاتی که وجود دارد و انتظارات سینماگران از داوران، حتی پیشنهادات داوری در جشنوارههای خارج از کشور که فیلمسازان ایرانی حضور دارند را دو سالی است که نمیپذیرند.
وی گفت: هنوز با آقای مجیدی صحبتی نکردیم، با هیچ کارگردان و فیلمسازی برای داوری مذاکره نشده است، اما هفته آینده اسامی داوران قطعا اعلام خواهد شد.
دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر درباره نگاههای چندگانه درباره حضور فیلمها در جشنواره اظهار داشت: هرسال ۸۰ تا ۹۰ فیلم برای شرکت در جشنواره ثبت نام میکنند که از بین اینها ۲۲ فیلم برای سودای سیمرغ و ۱۰ فیلم برای فیلمهای اول شانس حضور در جشنواره را پیدا میکنند. یعنی حدود ۶۰ فیلم بیرون از مسابقه میمانند. در این دو سال گذشته هم ما اسامی آن ۶۰ فیلم را اعلام نکرده ایم، من اصرار داشتم که فیلمهایی که ثبت نام میکنند علنی نشوند، چون ممکن است بازخورد منفی برای فیلمهایی که وارد بخش مسابقه نشده اند ایجاد نشود. تمام فیلمهایی که آماده بودند و میتوانستند نسخه را کامل کنند مورد بازبینی هیات انتخاب قرار گرفتند.
داروغه زاده ادامه داد: بعضی از فیلمها هم هستند که اساسا برای جشنواره ساخته نمیشوند و صرفا از اول برای مخاطب عام تولید میشوند و طبیعتا اگر در جشنواره هم باشند شانسی ندارند از این رو ممکن است از این منظر در جشنواره نباشند. من از هر اقدام تبلیغی برای فیلمها استقبال میکنم.
دارغه زاده درباره اینکه گفته شده یک کارگردان جوان مدعی شده که دو فیلم جشنواره با رانت و رابطه بازی وارد شدند، گفت: نه اینگونه نیست. هر فیلمی که یک نسخه قابل داوری و بازبینی باشد را دبیرخانه جشنواره میپذیرد. مثلا اصلاح رنگ نشده باشد یا موسیقی آن کامل نشده باشد قابل پذیرش است. . سال گذشته هم هیچ فیلمی نداشتیم که در زمان مقرر نتواند نسخه کامل خودش را به جشنواره برساند.
داروغه زاده گفت: جشنواره براساس کیفیت فیلمها است نه نوبت. هر فیلمی که بهتر باشد و بتوانند به برنامه جشنواره برسد، باید انتخاب شود. اگر قرار باشد فیلمها فقط از نسخه کامل انتخاب شود ممکن است برخی فیلمهای خوب به جشنواره نرسند. برای ما مهم این است که بهترین فیلمهایی که میتوانند در زمان نمایش فیلم، نسخه کامل خودشان را ارائه دهند انتخاب و داوری شوند.
دبیر جشنواره درباره برخی نقل قولها درباره اکران نوروزی فیلمها و اولویت داشتن فیلمهای جشنواره هم اظهار داشت: این یک مساله و روال طبیعی است نه یک حکم قانونی. همیشه فیلمهایی که در جشنواره موفق هستند معمولا شانس بیشتری در اکران نوروزی دارند. این هم همه ساله اتفاق میافتد و فکر میکنم فیلمهای امسال جشنواره هم میتوانند شگفتی ایجاد کنند و مورد استقبال قرار بگیرند به نحوی که سینماها ترجیح دهند از این فیلمها در اکران نوروزی استفاده کنند. در نهایت بعد از جشنواره اکران نوروزی مشخص میشود. البته اکران نوروزی هم با نظارت سازمان سینمایی است، چون باید تنوع آثار حفظ شود و از گونههای متنوع در اکران نوروزی داشته باشیم.
دبیر جشنواره در ادامه تاکید کرد: در آسیب شناسی به این نتیجه رسیدیم که در مورد دفعات حضور یک فیلم در جشنواره باید بازنگری در آیین نامه صورت بگیرد تا به این ترتیب هر فیلم فقط یکبار بتواند در جشنواره ثبت نام کند و در معرض دید هیات انتخاب قرار بگیرد.
وی درباره ابهامات بر سر پروانههای ساخت فیلمها گفت: طبق آیین نامه ملاک پروانه ساخت سینمایی بوده که به نظرم این هم نیازمند بازنگری است. چون بعضی از فیلمها با پروانه ویدئویی ساخته میشود و در گروه هنر و تجربه اکران میشود یا در جشنوارههای سینمایی دنیا حضور پیدا میکنند. این فیلمسازان را نمیشود گفت فیلمسازان فیلم اول؛. این نقص وجود دارد و نیازمند بازنگری است. حتما در آیین نامه جشنواره فجر سی و هشتم که فکر میکنم قبل از عید منتشر شود این بازنگری صورت خواهد گرفت.
داروغه زاده در ادامه در پاسخ به انتقادات درخصوص مستاجر بودن جشنواره و نداشتن کاخ جشنواره، گفت: حداقل در چند سال اخیر پردیسهای سینمایی خوبی در تهران ساخته شده است. امیدواریم شهردار جدید تهران پیشقدم ساخت یک مجموعه فرهنگی و هنری مخصوص جشنواره باشند. ولی توجه کنید که جشنواره فجر و نوع برگزاری آن به نحوی است که امکان برگزاری آن در یک مجموعه وجود ندارد، چون جشنواره فجر یک جشنواره حرفهای و مردمی است. یعنی جشن سینما در ایام دهه فجر است. در دهه فجر هیچ جشن دیگری به این باشکوهی و فراگیری نداریم. در نتیجه فکر میکنم آن گستردگی جشنواره سبب شده که امکان برگزاری آن در یک مجموعه وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا همه فیلمهای جشنواره امکان نمایش عمومی پیدا خواهند کرد، گفت: بله حتما اکران عمومی خواهند یافت. البته پروانه نمایش فیلمها برای جشنواره است، ولی هیچکدام مشکلی برای نمایش عمومی نخواهند داشت. سال گذشته هم همه فیلمهای اکران شده در جشنواره، پروانه اکران عمومی گرفتند.
دبیر جشنواره در پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی میکنید اکران سال آینده، اکران خوبی باشد، گفت: بله پیش بینی میکنم که سال آینده اکران خیلی خوبی داشته باشیم. امسال هم تعداد مخاطب و فروشمان افزایش خوبی داشت. با اینکه در شرایط تحریمی کشور باعث شده بود که وضعیت اقتصادی در رکود باشد و شرایط اجتماعی خوبی به لحاظ روحی و روانی نبود، ولی در سینما رونق را شاهد بودیم و میزان فروش و سرمایه گذاری در حوزه سینما در سالن سازی و تولید روند خوبی داشتیم. در واقع سینمای ایران از سینمای دولتی به سمت سینمای خصوصی تغییر کرده است. معتقدم فیلمهای جشنواره سی و هفتم نوید اکران خوبی در سال ۹۸ میدهند.
داروغه زاده در پاسخ به این سوال که فکر میکنید در تعداد جوایز جشنواره ۳۷ تغییری صورت می گیرد، گفت: خواهش ما از داوران این است که پایبند به آیین نامه باشند تا مجبور نشویم که تعداد جوایز را تغییر دهیم. ولی بستگی به شرایط داوری دارد. گاهی داوران بر سر یک جایزه به نتیجه نمیرسند. ولی امیدواریم که امسال این اتفاق نیفتد و به آیین نامه پایبند باشیم. سال گذشته کارگردانی «به وقت شام» و «تنگه ابوقریب» خیلی به هم نزدیک بودند و داوران نتوانستند که یک فیلم را انتخاب کنند از این رو خواستند که دو سیمرغ کارگردانی داشته باشیم.
انتهای پیام/