سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگی از تاریخ؛

واکنش امام (ره) به خبر فرار شاه

در تاریخ ۲۷ دی ۵۷ حضرت آیت‌الله خمینی در پاریس پس از شنیدن خبر خارج شدن شاه از ایران بیاناتی را ایراد فرمودند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  ۲۷ دی ۵۷- پاریس، خبرگزاری فرانسه- حضرت آیت‌الله خمینی پس از شنیدن خبر خارج شدن شاه از ایران گفتند: «الله اکبر» و اضافه کردند که عزیمت شاه نخستین مرحله پیروزی ما به سوی پایان دیکتاتوری ۵۰ ساله است و پیروزی نهایی فقط هنگامی به دست می‌آید که رژیم خاندان و از آن مهم‌تر سلطه خارجی‌ها بر ایران پایان یابد.


بیشتربخوانید : بازخوانی فرار "حقارت‌بار" محمدرضا پهلوی از کشور


رهبر شیعیان افزودند: «این پیروزی ثمره «مبارزه قهرمانانه» ملت ایران است و من این پیروزی را به مردم مبارز شادباش می‌گویم.» حضرت آیت‌الله العظمی خمینی خونسرد روی یک صندلی چوبی کوچک در میان ده‌ها روزنامه‌نگار نشسته بودند که پس از شنیدن خبر رفتن شاه به اقامتگاه ایشان هجوم برده بودند.

نزدیکان رهبر شیعیان هنگامی که در ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه به‌وقت محلی خبر رفتن شاه را از رادیو تهران شنیدند، در حالی که فریاد شادی می‌کشیدند، به سوی خانه آیت‌الله هجوم بردند و به نگهبان ایرانی گفتند: «شاه رفت». این خبر بلافاصله به آگاهی رهبر شیعیان رسید و اندکی بعد حضرت آیت‌الله با عبا و عمامه مشکی در میان جمعیت ظاهر شدند. عده زیادی از ماموران به زحمت از میان جمعیت روزنامه‌نگاران و فیلمبرداران راهی برای رهبر شیعیان باز کردند و سرانجام حضرت آیت‌الله توانستند روی صندلی بنشینند، اما هجوم جمعیت آنچنان زیاد بود که عده زیادی روی پلکان اجتماع کرده یا روی پای خود بلند شده بودند. در میان این جمعیت انبوه بود که حضرت آیت‌الله نخستین سخنرانی خود را پس از خارج شدن شاه از ایران ایراد کردند و گفتند این نخستین مرحله پیروزی ملت ایران است و مسائل بسیاری باید پس از خارج شدن او از کشور حل شود.

حضرت آیت‌الله خمینی گفتند ثروت شاه ایران ازجمله نقدینگی‌ای که در بانک‌های خارجی دارد، باید تصرف شود. ایشان گفتند دارایی شاه ایران، دارایی ملت ایران است و حکومت اسلامی باید اقدام جدی مبذول دارد که تمام دارایی او را خواه در ایران و خواه در بانک‌های خارجی باشد، تصرف کند.

حضرت آیت‌الله خمینی گفتند من از جوانان ایران دعوت می‌کنم که از هرگونه تخریب و بی‌نظمی جلوگیری کنند. آنان که موجد بی‌نظمی شوند، عوامل بیگانه هستند و ما به موقع خود آن‌ها را مجازات خواهیم کرد.

رهبر شیعیان سپس ملت ایران را به اتحاد و همبستگی دعوت کردند و گفتند کشور در دوران ۵۰ ساله ویران شده و بازسازی آن تنها با اتحاد و یکپارچگی ملت در این لحظات تاریخی امکان‌پذیر است. حضرت آیت‌الله سپس در پاسخ سوالی گفتند خطر کودتای نظامی در ایران برطرف شده است.

حضرت امام خمینی در پایان گفتند در موقع مناسب به ایران باز خواهند گشت و اضافه کردند که به‌زودی یک دولت موقت تشکیل خواهد شد.

اطرافیان حضرت آیت‌الله گفتند هنوز تاریخ دقیق بازگشت رهبر شیعیان به ایران تعیین نشده است، اما گفته می‌شود پس از آنکه دولت موقت آغاز به‌کار کرد، حضرت آیت‌الله اقامتگاه خود را در نزدیکی پاریس به‌سوی تهران ترک خواهند کرد.

اطرافیان حضرت آیت‌الله هر یک به نحوی درباره بازگشت ایشان به ایران اظهارنظر می‌کنند؛ بعضی‌ها بعید نمی‌دانند که حضرت آیت‌الله بتوانند در راهپیمایی بزرگ روز اربعین شرکت کنند. برخی دیگر معتقدند حضرت آیت‌الله ممکن است در انتظار روشن شدن روش ارتش چند روز دیگر در فرانسه بمانند.

جبهه ملی ایران نیز به‌نوبه خود داریوش فروهر مرد شماره ۲ این سازمان را به پاریس فرستاده است. داریوش فروهر دیشب به حضور آیت‌الله رسید و اوضاع کنونی ایران را برای ایشان تشریح کرد و درخواست کرد روز پنجشنبه نیز به‌طور سری مذاکراتی میان آن‌ها انجام شود.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.