وی به سابقه تاریخی علم و دانش در ایران از جمله ایجاد دانشگاه جندی شاپور اشاره کرد و گفت: در تاریخ معاصر هم تاسیس دارالفنون در سال ۱۸۵۱ میلادی که دانشمندان آلمانی، اتریشی و فرانسوی در آن حضور داشتند نمادی از همکاریهای ایران و اروپا بوده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناورزی درباره دانشجویان ایران گفت: ایران با دارا بودن بیش از ۴.۳ میلیون دانشجو و دانشگاههای سطح بالا، بازیگری مهم در عرصه علم و فناوری بینالمللی است و براساس آمارهای ISI و SCOPUS، جمهوری اسلامی ایران اولین کشور دنیا از لحاظ رشد کمی تولیدات علمی است.
در ادامه نشست این کارگروه مشترک، حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل با اشاره به گسترش همکاریهای ایران و اتحادیه اروپا طی سالهای اخیر و همچنین گسترش همکاریهای آموزشی دو طرف در حوزه اراسموس پلاس، بر تقویت همکاریهای پژوهشی مشترک دو طرف تاکید کرد.
هیئت اروپایی حاضر در این کارگروه نیز با ارائه گزارشی از پیشرفت همکاریهای دو طرف به ویژه در حوزه همکاریهای آموزشی (اراسموس پلاس) ابراز امیدواری کرد که همکاریهای دو طرف در حوزه پژوهشی در چارچوب برنامه چشم انداز ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا گسترش پیدا کند.
کریستینا راسو معاون مدیر کل کمیسیونر علوم و پژوهش نیز در این نشست گفت: در حال حاضر ۴۰۰ پژوهشگر ایرانی در شورای پژوهشی اروپا (ERC) فعال هستندکه رقمی قابل توجه است.
شایان ذکر است که سومین کارگروه مشترک ایران و اتحادیه اروپا براساس بیانیه مشترک دو طرف در سال ۱۳۹۵ بعد از توافق هستهای ایران و اروپا تشکیل شده است.
اولین کارگروه در بروکسل شهریور ۱۳۹۵، دومین کارگروه تیرماه ۱۳۹۶ در تهران و سومین جلسه کارگروه روز چهارشنبه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۷ با حضور هیئت عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و روسای دانشگاههای تهران، اصفهان، علامه طباطبایی و خوارزمی و همچنین نمایندگانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بروکسل برگزار شد.
انتهای پیام/