سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مناظره‌ حوادث سال ۷۸ و ۸۸ مطرح شد؛

زاکانی: عوامل حوادث سال ۷۸ همان آفرینندگان فتنه ۸۸ هستند/ تاجزاده: جامعه ما به شدت نیازمند گفتگو است

مناظره علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس و مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات عصر امروز برگزار شد.


به گزارش  خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مناظره میان علیرضا زاکانی و مصطفی تاجزاده با موضوع وقایع سال ۷۸ و فتنه ۸۸ با حضور اصحاب رسانه از دقایقی پیش آغاز شد.

علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ابتدای این مناظره اظهار کرد: معتقدم ارزش مردم و اسلام و اهمیت رهبری دینی در انقلاب مشخص شده است. پیروزی انقلاب نظام سلطه را به چالش کشید و موجب شد که عزت فراهم شود، پرونده استبداد بسته شود.

زاکانی ادامه داد: در مسیر طی شده هر جا به اسلام عمل کرده و نوکری مردم را پیشه کردیم و تبعیت از رهبری داشته‌ایم، موفق شده‌ایم و در غیر این صورت ضرر کرده‌ایم.

نماینده سابق مجلس دستاوردهای ۴۰ساله انقلاب را افتخارآمیز دانست و گفت: توفیقات زیادی به دست آورده‌ایم و ضعف‌هایی هم داریم. چون هم دشمن خارجی و هم موانع داخلی. گرچه چهل سال هم برای تحقق اهداف، زمان بلندی نیست.

وی در ادامه با تشریح دشمنان انقلاب اسلامی و تقسیم آنها به دو دسته داخل و خارجی گفت: دشمن خارجی صهیونیست ها و آمریکایی ها هستند و دشمنان داخلی ریزش های انقلاب و ضد انقلاب است که یا به طمعی همراه انقلاب شدند یا از مشکلات خسته شدند.

زاکانی با بیان اینکه امروز عده‌ای با سه ضلع ثروت‌اندوزی نامشروع، قدرت‌طلبی و تبعیت از بیگانه به جان انقلاب افتاده‌اند، افزود: این سه ضلع با ایجاد بحران برای جامعه شرایط را به سمتی می‌برند که مردم را در مقابل انقلاب قرار دهند.

وی ادامه داد: اگر عقب‌افتادگی می‌بینیم، عاملش بیش از همه، موانع داخلی است. اگر شعار استقلال و آزادی و پیشرفت مادی و معنوی و حمایت از مظلومان دنیا با موانعی روبه‌رو است، عامل اصلی تحقق آنها این موانع درونی است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما اول انقلاب دارای تجربه و امکانات لازم نبودیم، گفت: اما امروز بعد از چهل سال کسی آزمون و خطا را نمی‌پذیرد؛ هم تجربه داریم هم امکانات مادی و معنوی و جوانان فرهیخته‌ای که می‌توانند امور کشور را در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا کشور را از مخمصه‌هایی که هست نجات دهند.

زاکانی ادامه داد: امروز باید روح خودباوری را احیا کرد و امید را برگرداند تا به تعبیر بنده انقلاب سوم را رقم بزند.

این نماینده سابق مجلس گفت: کسانی که در سه ضلع قدرت‌طلبی، ثروت‌اندوزی و بیگانه‌پرستی قرار دارند، مسیری را می‌روند که در آن مافیای پنهان حضور دارد و بین اینها پیوند فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بزرگی وجود دارد.

زاکانی با بیان اینکه برای این افراد، دین و مردم هیچ اهمیتی ندارد اظهار کرد: آنها تعریفی از اصلاحات حقیقی ندارند؛ فقط ایجاد چالش برای انقلاب را دنبال می‌کنند‌؛ اموال مردم را غارت می‌کنند‌ و اگر بتوانند در امور سیاسی دست در جیب دانشجو می‌کنند.

زاکانی با بیان اینکه پیوستگی قدرت و ثروت در کشور بیداد می‌کند، تصریح کرد: حادثه ۷۸ و ۸۸، حلقه‌های مفقوده همین جریان است. عوامل ۷۸ همان آفرینندگان فتنه ۸۸ هستند.‌ اساس پیوستگی اینها هم دعوای قدرت و ثروت و تبعیت از بیگانه‌ است.

وی درباره حوادث کوی دانشگاه در سال ۷۸ گفت: در کوی دانشگاه اتفاقی که افتاد این بود که عده‌ای در عرصه سیاسی کم آوردند و در ازای تیتری که روزنامه «سلام» زد، وزارت اطلاعات خاتمی شکایت کرد و آن روزنامه بسته شد. نشریاتشان هم دست به تهدید زدند.

زاکانی ادامه داد: همان شب و در حالی که ایام امتحانات بود، در کوی دانشگاه عده قلیلی جمع می‌شوند و شروع به آشوب می‌کنند‌؛ مهدکودک را آتش می‌زنند و اموال عمومی را تخریب می‌کنند. این‌ها مسایلی است که مورد اشاره کسی قرار نمی‌گیرد و همه از ورود پلیس صحبت می‌کنند؛ این در حالی است که قبل از آن، شکستن قانون و حریم مردم شروع شد.

وی ادامه داد: شکستن حریم و امنیت مردم به هر اسمی رخ داد. از نیروی پلیس آمدند. عده‌ای یک نفر را گروگان گرفتند، او آزاد شد، مجدد سه نفر دیگر را گروگان گرفتند. بعد از آن وزیر کشور دستور برخورد داد.

زاکانی با تاکید بر این‌که «ما هر دو طرف را محکوم کردیم» روایت کرد: من روز جمعه وارد کوی شدم. آن تخریب‌ها را دیدم و عمده تخریب‌ها از درون کوی بود. تحقیقاتی هم در این رابطه شد که ثبت و ضبط است. البته نیروی انتظامی هم تخریب کرد؛ باید حق و حقیقت را گفت. کشته‌سازی صورت گرفت، اربعین‌گیری صورت گرفت. ما به عنوان یک نیروی انقلابی هم ضرب و شتم دانشجو و هم پلیس را محکوم می کنیم. سه نفر پلیس شهید شدند. یک نفر شب ۱۹ همان ماه با کلت چهل و پنج از بین رفت.

وی با بیان این‌که «ماحصل این مسیر این بود که می خواستند نظام با چالش اساسی رو به رو شود» گفت: آن زمان ما با دانشجویانی به کوی رفتیم؛ آقایان تاجزاده ، معین و شمس‌الواعظین آمدند. وضع را که دیدم خودم را حائل دانشجو و نیروی انتظامی کردم. از هر دو طرف ضربه می‌خوردم و آن‌ها را به آرامش دعوت می‌کردم.

وی افزود: در آن ایام برای من واضح شد آقای تاجزاده و دوستانشان دوست ندارند این موضوع جمع شود. مسئولینی مثل معین با استعفا دادن آتش را بیشتر می‌کردند. حتی عده ای از اراذل و اوباش آمدند، در زمانی که تاجزاده به معترضین اعلام می‌کرد بروید داخل کوی، اراذل گفتند کجا برویم ما تازه آمده ایم.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: محصول این کار شد زخم کهنه بر پیکر کشور. تاجزاده و دوستانش که دم از آزادی می‌زنند اگر یادشان باشد آن سال روز یکشنبه ما درخواست تجمع کردیم. حق شناس به من زنگ زد گفت تاجزاده خوشحال است که شما می‌خواهید تجمع قانونی برگزار کنید. بیایید با تحکیمی‌ها راهپیمایی بگذارید. من گفتم آن‌ها خودی هستند، اما موضوع ما فرق دارد، می‌خواهیم به آرامش دعوت کنیم. گفتند اگر طور دیگری ببینید با نهضت آزادی‌ها هم می‌توانید راهپیمایی کنید. من گفتم وای به حال مملکت که شما مدیرکل سیاسی‌اش هستید که آن کسانی که در کف خیابان هستند از سفره همین نهضت آزادی آمده‌اند.

تاجزاده: جامعه ما به شدت نیازمند گفتگو است

در این مناظره مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: جامعه ما به شدت نیازمند گفتگو است و ای کاش این گفتگو در صدا  و سیما و رسانه های داخلی انجام شود.

تاجزاده با بیان اینکه من تمایل داشتم این مناظره در دانشگاه انجام شود، ولی آقای زاکانی مخالفت کرد، گفت: در مورد حوادث سال ۷۸ معتقدم برای کشف حقیقت باید بدون تسامح اتفاقات را نقد کنیم، ولی برای آینده به حداکثر تسامح معتقدم و باید از سرمایه و تخصص همه ایرانیان استفاده کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب سپس یادآور شد: ۱۸ تیر که اتفاق افتاد یک هیأتی به پیشنهاد آقای خاتمی در شورای امنیت تشکیل شد؛ ۵ نفر از سپاه، وزارت علوم، قوه قضائیه، وزارت کشور در آن حضور داشتند. چون مصوبات شورا باید به تصویب رهبری برسد. ایشان دو نفر را اضافه کردند و شورا از ۵ نفر به ۷ نفر رسید. دو نفر از سپاه، دو نفر از قوه قضائیه، سه نفر از وزارت ارشاد، کشور و اطلاعات در آن هیات بودند.

وی ادامه داد: کمتر از ۱۰ روز از ۱۸ تیر نگذشته بود که تشکیل شد، چون هم رهبر انقلاب و هم رئیس جمهور نظرشان این بود که مشخص شود چه اتفاقی افتاده است. جلساتی گذاشته شد و بعد از تحقیقات مفصل میدانی و اطلاعات و تحقیق نهایتا گزارشی ارائه شد که توسط آقای ربیعی و روحانی در اختیار رهبر گذاشته شد، مورد تائید رهبری قرار گرفت و برای اولین بار در تلویزیون قرائت شد. یافته‌های دبیرخانه حاکی از آنست که ۱۴ راهپیمایی در کوی دانشگاه تهران با توجه به اسناد موجود در طول سال ۷۶ منتهی به سال ۷۷ انجام شده که دو مورد آن به خارج از کوی کشیده شده است.

تاجزاده اظهار کرد: این موارد غالباً با یک هسته ۱۰ الی ۱۵ نفره، از مقابل ساختمان شماره ۲۲ بین ساعات ۲۲ و ۲۳ آغاز و پس از خروج از درب نگهبانی و ورود به خیابان کارگر شمالی، به سمت اتوبان جلال‌آل‌احمد طی مسیر می‌شده است. جمعیت در این راهپیمایی‌ها به طور متوسط ۱۵۰-۱۰۰ نفر ثبت شده است. در مقابل این اقدامات غالباً کلانتری یوسف‌آباد راهپیمایی‌ها را متوقف و با شیوه‌های مناسب راهپیمایان را به سمت کوی هدایت می‌کرده است. شعار‌های این راهپیمایی‌ها نیز غالباً در ارتباط با موضوع بوده است. معلوم شد این راهپیمایی سابقه داشته است.

وی افزود: این که در کوی دانشگاه غربیه رفته است یا خیر؟ گزارشی به این کمیته واصل نشده است. آیا دانشجویان سازمان دهی شدند؟ معلوم شد که چنین چیزی نبوده است و تا امروز هیچ سرنخی از این که گروهکی باشد تا بیست سال گذشته نه سپاه و نه اطلاعات گزارشی به دست نیاورده است. راهپیمایی طبیعی انجام شده است، شعار دانشجویان که ثبت شده «تشکر تشکر» است و دو ماشین به محل ماموریت بر می‌گردد. ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۵ نفر بیرون کوی مشغول گفتگو بودند که آقای امیراحمدی به آن‌ها می‌گوید داخل کوی شوند که قبول نمی‌کنند. وی از کلانتری‌های مختلف تقاضای نیرو می‌کند، چرا؟ معلوم نیست. به محض تقاضای ایشان نیروی انتظامی از کلانتری‌های اطراف می‌آیند. آقای کوهی وارد گفتگو می‌شود. می‌گوید ۵ دقیقه مهلت بدهید که این ۱۵ نفر را داخل ببرم. ایشان قبول نمی‌کند. درگیری می‌شود. دانشجویان به پرتاب اشیا می‌پردازند. نیرو انتظامی هم مقابله می‌کند. یکی از سربازان پایش به جدول برخورد می‌کند. دستگیر می‌شود. مواضع و شعار‌های دانشجویان به تندی می‌گراید. ۵۰۰ تا ۶۰۰ سنگ پرانی از سوی دانشجویان شروع می‌شود و نیروی انتظامی مقابله می‌کند.

تاجزاده ادامه داد: در این فاصله مدیرکل سیاسی استان تهران در ساعت دو و پانزده دقیقه به کوی می‌رود و می‌گوید من نماینده تاجزاده هستم و شروع می‌کند به آرام کردن که صدای شلیک گلوله از جنوب خیایان کارگر شمالی کار را خراب می‌کند. بعد از حضور جانشین فرمانده نیرو انتظامی درگیری‌ها اوج می‌گیرد برخورد‌های نیروی انتظامی از یک سو و دانشجویان از سوی دیگر به آشوب کشیده می‌شود. به اعتقاد اعضای جلسه در آن شرایط جانشین منطقه بزرگ تهران فاقد تدبیر لازم بوده، بی‌تدبیری‌های نامبرده موجب ناآرامی‌ها می‌گردد.

زاکانی: گزارش تاجزاده ناقص است؛ من تا روز آخر در صحنه بودم

زاکانی در ادامه این مناظره اظهار کرد: این گزارش ناقص است چون من گزارش لحظه به لحظه از صحنه دارم. بنده تا روز آخر و برخلاف شما در صحنه بودم. در همان زمانی که آقای شاهرودی رییس قوه قضاییه بود، دادگاه آقای نظری را تبرئه کرد. همچنین بعد از تحقیقات میدانی عده‌ای تبرئه شدند و اتفاقا آقای خاتمی و دیگران مورد اتهام قرار گرفتند. به ویژه آقای خاتمی که فردای آن روز از آشوب بزرگی پرده برداشت که بحث کوی دانشگاه بود. ماحصل اتفاقات و مجموع شواهد نشان می دهد که این جریان دروغ می‌گوید.

این نماینده سابق مجلس گفت: باید همه ماجرا و نه بخشی از ماجرا به صورت دقیق مورد تحقیق قرار گیرد. ماجرا زمینه دارد و بستر ماجرا هم باید مورد توجه قرار گیرد. کل گزارش ها باید خوانده شود که یک طرفه به قاضی نروند.

تاجزاده: قشر دانشجو در حادثه کوی دانشگاه  مظلوم واقع شد

تاجزاده در ادامه این مناظره اظهار کرد: نیرو‌های لباس شخصی در اینجا نیرو‌های ناجا را تشویق به حمله کردند و آن‌ها را به دلیل حمله نکردن، با اهانت مورد سرزنش قرار دادند. نظری سرپرست ناحیه انتظامی تهران بزرگ بدون دستور مافوق وارد کوی دانشگاه شد. حدود ۳۰ نیروی لباس شخصی وارد کوی شدند و دانشجویان را مورد ضرب و جرح قرار دادند. در آن‌جا سه سرباز ناجا جا می‌مانند و این سربازان را به زیر زمین منتقل کردند و به دروغ گفتند دانشجویان، سربازان را گروگان گرفته‌اند.

معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات افزود: موسوی‌لاری (وزیر کشور وقت) ساعت ۶ صبح از سردار انصاری می‌خواهد به عنوان جانشین فرمانده کل دستور دهد نیروی انتظامی حق رفتن به کوی دانشگاه را ندارند، ولی سردار نظری تمرد می‌کند. در گزارش کمیته آمده است نیرو‌های لباس شخصی از ساعت ۲ بامداد وارد صحنه شدند و در ضرب و جرح دانشجویان دخالت داشتند. نظری بدون توجه به دستور جانشین جانشین فرمانده کل قوا در صحنه بوده است و مهارت‌های لازم برای فرماندهی انتظامی شهر تهران را نداشته و ورود به خوابگاه دانشجویان خلاف بوده است.

وی ادامه داد: آقای لطفیان فرمانده وقت نیروی انتظامی گزارش کمیته تحقیق شورای عالی امنیت ملی را قابل اعتناترین گزارش دانسته و مرحوم هاشمی شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه نظر این کمیته را تایید کرد و اظهار داشت که قشر دانشجو در کوی دانشگاه تقصیری نداشت و مظلوم واقع شد.

تاجزاده اظهار کرد: مشکل ما معیار‌های دوگانه است؛ هیچ نهادی پس از ۲۰ سال یک سند مبنی بر دخالت غیرخودی‌ها و براندازان در تحریک دانشجویان ارائه نکرده است. شما می‌گویید دو طرف را محکوم کردید، در این بیانیه بسیج دانشجویی که یک طرف را محکوم کردید. شورای عالی امنیت ملی برای همین تشکیل شد. الان ۱۰ سال است جرات ندارید آن چیزی که مجلس اصولگرا به عنوان گزارش تهیه کرد را منتشر کنید؛ مردم باید بدانند که ۲۵ خرداد چه کسانی دوباره به کوی حمله کردند. ما پدیده‌ای به نام لباس شخصی ها داریم. ضلع سوم ماجراست که بیست سال است درباره‌اش حرف نزدند. سوال مشخص من این است که چرا این گروه‌ها ۲۵ سال در کشور یکه‌تاز هستند؟ این گروه مخرب در ادامه کوی دانشگاه با آتش زدن سفارت عربستان و آسیب زدن به سفارت انگلیس به کشور لطمه زدند.

زاکانی: بخشی از لباس شخصی ها طرفداران شما هستند

زاکانی در پاسخ به اظهارات تاجزاده گفت: زاکانی با بیان اینکه نمی‌دانم امروز با کدام تاجزاده روبه‌رو هستم، گفت: امروز طرف ما تاجزاده چریک است یا تاجزاده پشیمان یا تاجزاده برانداز؟ آقای تاجزاده برخی از فرمایشات رهبر انقلاب درباره کوی دانشگاه را از رو می‌خواند؛ آیا حاضر هستید همه حرف‌های رهبر انقلاب در این موضوع را بخوانید؟

وی افزود: گزارش خوانده شده توسط آقای تاجزاده گزارش کاملی نیست. در آن زمان فرماندهان سپاه نامه‌ای  نوشتند و اعتراض کردند؛ بعدا قوه قضاییه پیگیری کرد و آقای نظری مجرم شناخته نشد. بعدا در گزارشی که در مجلس هفتم خوانده شد قرار شد از آقای نظری عذرخواهی شود و آقای خاتمی رئیس جمهور قرار شد به عنوان مجرم به قوه قضاییه معرفی شود.

این نماینده سابق مجلس خطاب به تاجزاده گفت: همیشه به دانشجو هزینه تحمیل کردید و خودتان رشد کردید. من در کوی زندگی کردم . این‌که سه نفر را گرفتند، بله گروگان گرفتند. من گفتم موج اول ورود پلیس به کوی اشتباه بود. اما نیروی انتظامی قانونا می‌تواند در جرم مشهود وارد شود. با قانون اراذل و اوباش، عناصر نیروی انتظامی را بررسی کردند! از همان روز اول به آقای نظری گفتم اشتباه کردید وارد کوی شدید.

زاکانی در پاسخ به ادعای تاجزاده مبنی بر حضور عده‌ای مدیریت شده به نام لباس شخصی در کوی دانشگاه گفت: لباس شخصی ها هم ممکن است عضو ناجا باشند و در همه جای دنیا هم هستند. گروه دوم کسانی هستند که احساس وظیفه می‌کنند و به صحنه می آیند؛ بعضا اشتباه هم می‌کنند.

وی ادامه داد: من مدافع دانشجوها بودم و با این گروه درگیر شدم. به من می‌گفتند لیبرال شدی. گروه دیگر طرفداران آقای تاجزاده بودند. در آن زمان عده‌ای جمع شدند به نفع کرباسچی که برای دادگاهش آماده می‌شد شعار می‌دادند. عده‌ای با چاقو آمدند تا با آن‌ها درگیر شوند. ما با آن‌ها درگیر شدیم و چاقو را تحویل انتظامات دانشگاه دادیم. چندی بعد همان گروه را دیدم دارند که به نفع کرباسچی شعار می‌دهند. سر ما که کلاه نمی‌رود. چرا به ما در ماجرای کوی ۷۸ برای راهپیمایی مجوز ندادید؟

زاکانی تصریح کرد: بعد از حادثه مشهد، شورای عالی امنیت ملی بیان می‌کند که مردم می توانند خودشان وارد شوند. این مصوبه را دادند که مردم بیایند دفاع کنند. مصوبه آقای روحانی در ۲۰ تیر سال ۸۸ به نیروی انتظامی گفته است هرجا جرم مشهود دیدی وارد شو. من ورود به دانشگاه را غلط می‌دانم. مجالس پنجم و ششم به ممنوعیت ورود به کوی دانشگاه رای نداد. ربیعی گفت ممکن است بخواهند در دانشگاه «آر پی جی» بزنند، نمی‌شود ورود پلیس را ممنوع کرد.

این نماینده سابق مجلس خطاب به تاجزاده گفت: وی ادامه داد: من مسئول بسیج دانشجویی بوده‌ ام و امروز آقای تاجزاده دارد اطلاعیه‌هایی را می‌خواند که ما منتشر کرده‌ایم؛ این خنده‌دار است. من با نفاق مخالفم و متاسفانه شما نان امام را می‌خورید و عکس امام را بالای سر می‌زنید اما اعتقادی به ولایت‌فقیه ندارید. همه فرمایشات حضرت آقا روی چشم من قرار دارد و همه آن‌ها را قبول دارم برخلاف چیزی که شما ادعا می‌کنید. این‌که شما نون لباس شخصی را بخورید درست نیست. بخشی از آن‌ها طرفداران خود شما هستند، برخی سازماندهی شده هستند که من جلوی آن‌ها ایستادم و برخی هم مردم هستند.

وی افزود: منشا لباس شخصی کاملا مشخص است. باز هم شما خاطره‌گویی می‌کنید. اطلاعاتی که می‌دهید به اندازه اطلاعات من که کوی خواب بودم، نیست. هیچ قانونی برای عدم ورود به دانشگاه وجود ندارد. هم آن‌چه که آقای هاشمی درباره لباس شخصی‌ها می‌گوید را ببینید  و هم مصوبه‌ای که آقای روحانی داد.

زاکانی در خصوص حمله بسیج دانشجویی به سفارتخانه‌های انگلستان و عربستان نیز گفت: از داخل سفارت به من زنگ زدند که ما داخل سفارت هستیم من گفتم غلط کردید. ورود به سفارت انگلیس و عربستان غلط بود. موضعگیری هم کردم. شما چرا پاسخ نمی‌دهید که چرا به ما به عنوان فعال دانشجویی در ماجرای کوی ۷۸ برای راهپیمایی مجوز ندادید؟

تاجزاده در پاسخ به زاکانی اظهار کرد: آن روزها فضا ملتهب بود و اگر به یک گروه مجوز می دادیم، یک گروه دیگر هم مجوز می خواست. برای این که وحدت حفظ شود دانشگاه اعلام کرد که همه باهم بیایند و درخواست مجوز دهند اما نرفتند. در ماجرای کوی سه بار تیراندازی شد. بیست سال از داستان گذشته، چرا ما نتوانستیم ضارب عزت ابراهیم نژاد را پیدا کنیم؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: از افتخاراتمان این است که می خواستیم بدون تیراندازی و کشتار ماجرای کوی دانشگاه  را خاتمه دهیم. همچنین اجازه انجام بازی دربی را دادیم، هرچند احتمال ناآرامی در ورزشگاه را می دادیم ولی برگزار شد و اتفاقی هم نیفتاد.

زاکانی: چهل سال است که به دنبال بحران‌سازی هستید

زاکانی با بیان اینکه شما نیروی انتظامی را محکوم می‌کنید و این جفاست، تصریح کرد: اصل سنگ زدن و رفتن به داخل کوی محکوم است؛ از طرف هرکسی باشد. من طرف دانشجو هستم و می‌گویم این ظلم به دانشجو است که سیاسیونی نظیر حجاریان می‌گویند دانشجویان حداکثر توزیع‌کننده تفکرات ما هستند.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه شما ارزشی برای جنبش دانشجویی قائل نیستید، گفت: شما از دانشجو حمایت نمی کنید. چهل سال است که به دنبال بحران‌سازی و سوءاستفاده هستید.

زاکانی ادامه داد: باید تحقیق شود که روزنامه سلام به چه دلیلی آن نکته سعید امامی را منتشر کرد و وزارت اطلاعات چرا شکایت کرده است. بحث من ناقص بودن حرف شماست؛ من هر دو طرف را محکوم می‌کنم ولی شما یک بار هم سنگ‌پران‌ها را محکوم نمی‌کنید.

وی ادامه داد: بنده نفاق دارم یا روزنامه‌هایی که کشته‌سازی کردند؟ بنده خشم فروخفته دانشجویان در مقابل زیاده‌خواهی شما هستم و گذشت نمی‌کنم؛ چرا‌ که من کسی نیستم که به کوی حمله کرده باشم؛ من مدافع حقوق دانشجو هستم و در تمام سال‌های فعالیت دانشجویی و مسئولیت مرتبط با آن، یک خط به صورت دانشجو نینداختم؛ فقط باب گفت‌وگو را باز کردم. نیروی انتظامی هم اشتباه کرد وارد شد اما مقدمه آن را هم باید در نظر گرفت.

این فعال سیاسی ادامه داد: در مورد لباس شخصی ها که گفتم، بعد از حادثه مشهد، شورای‌عالی امنیت ملی به ریاست هاشمی و با حضور عبدالله نوری مصوبه‌‌ای را تصویب کرد که هر اغتشاشی پیش آمد مردم خودشان جمع کنند. در دولت خاتمی هم این تصویب شده بود؛ اگر مصوبه می‌خواهید این از مصوبه که مربوط به دوستان خودتان بوده است. افراطی آن کسی است که سال ۸۸ سطل آشغال آتش زد و آقای موسوی گفت آن‌ها مردان خداجو هستند. دنبال مجرم می‌گردید؟ از آقای یونسی بپرسید افراطی کیست؟ چرا یکطرفه به قاضی می‌روید؟ سوت پایان را کشیدند؛ دیگر قرار نیست سر مردم را کلاه بگذارید. بگویید چه شد خاتمی رییس‌جمهور از نظری عذرخواهی کرد؟

زاکانی تصریح کرد: افراطی‌گری در هر زمانی بد است. ما همیشه افراطی‌گری را محکوم کرده ایم. شما یک طرفه به قاضی نروید. خیلی خوب شد که درباره این موضوع صحبت شد. دمل چرکین باز شد. اتفاقا بیشترین کسی که کتک خورد بچه‌های بسیجی بودند. عین همین حادثه ۲۵ خرداد رقم خورد.

تاجزاده در ادامه این مناظره گفت: ۲۵ خرداد به کوی دانشگاه حمله کردند و مجلس گزارش تهیه کرد چرا منتشر نکردید؟ چرا این افراد فقط از وسط آتش و سفارت به شما زنگ می‌زنند؟

وی ادامه داد: یکی را ترور کردند، چرا قوه قضائیه مجرم نمی‌گیرد؟ قوه قضاییه دست شماست، دادگاه که دست شماست. ما را ۶ سال به جرم اخلال در ترافیک زندانی کردند. من رفتم در کوی ماندم گفتم مگر این که از روی جنازه من رد شوید.

زاکانی در پاسخ به اظهارات تاجزاده گفت: گزارش مجلس درباره روز بیست و پنجم خرداد را خودم نوشتم؛ بنده عضو گروه تحقیق بودم و باید دید چرا پخش نشد، اما الان می توانید پخش کنید. از چیزهایی سخن می‌گویید که برای من خنده‌دار است. سوم و چهارم تیرماه در مجلس توضیح دادم که چه جنایتی اتفاق افتاد، آقای ابوترابی و کواکبیان هم بودند، گزارش را تنظیم کردیم، در مجلس دعوا شد و مجلس را غیرعلنی کردیم. آقای کواکبیان پس از توضیحات من تشکر کردند. من سند ماجرا هستم؛ در صحنه حاضر بودم و چوب آن را خوردم.

وی ادامه داد: کسانی که به سفارت انگلیس رفتند، تشکل‌های آرم‌دار و دانشجویی بودند که پس از تجمع همزمان رفتند. افراطی‌ها به من وصل نیستند، این تشکل دانشجویی آسیب به سفارت را به من گفتند که گفتم شما اشتباه کردید.

آقای یونسی وزیر اطلاعات وقت که با شما هم رای است، اعلام می‌کند که ترور شده است و ما عامل را گرفتیم. شما حرفی جدید زدید و نتوانستید اثبات کنید. کشور را بهم ریختید و به همین دلیل دستگیر شدید. ولی من برای مبارزه با فساد احضار شدم.

وی ادامه داد: در حوادث مشکوک من کف صحنه بودم و برای مانع شدن سنگ سرم می‌خورد. من در گزارش‌ها انصاف را درباره شما رعایت کردم و گفتم که آقای تاجزاده و شمس‌الواعظین دانشجویان را به داخل کوی دعوت می‌کردند، البته برای چله‌گیری و ادامه بحران و نه برای خواباندن آتش فتنه. نیروی انتظامی آمده بود و من به آقای نظری گفتم نیروهای خود را عقب بکشید، همزمان از بالای ساختمان کوکتل مولوتوف انداختند و نیروی انتظامی آسیب دید.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: هرکس به دانشجو و نیروی انتظامی تعرض کند غلط کرده است؛ بنابراین گزارش را من خودم نوشتم، خودم توضیح دادم و حقیقت را گفتم. از حقیقت گویی ناراحت نشوید و دروغ نگویید.

تاجزاده گفت: سوال من روشن است. قوه قضاییه و دستگاه‌های اطلاعاتی نمی‌توانند تکلیف این قاتل و ترور را روشن کنند؟ نباید بعد از بیست سال سوال کرد چه شد؟ چرا او را نمی‌گیرند؟ شما که نخست وزیر و رئیس مجلس را حصر کردید؛ این کار را هم بکنید.

این فعال سیاسی گفت: جواب موضوعی که گفتید، گفتم الان وقت تظاهرات نیست؛ روز یکشنبه‌ای که می‌گویید کوکتل مولوتف پرت می‌کردند  روز دربی بود، دنبال این بودیم که مسابقه فوتبال برگزار شود یا خیر. از افتخارات ما این است که برگزار کردیم تا به دنیا بگوییم شرایط کشور عادی است. تنها اتفاقش این بود پرسپولیس برنده بازی شد.

وی ادامه داد: بعد از آن دیگر اجازه ورود به دانشگاه را به هیچ وجه به پلیس ندادیم. این‌که گفتید سه افسر شهید شدند را الان در خاطرم نیست. با همه نهادها شرایط را کنترل کردیم و گزارش ها را برای مردم منتشر کردیم.

زاکانی در پاسخ به تاجزاده گفت: شما درباره حصر سوال کردید؟ حصر این افراد مانند حصر آقای خاتمی و منتظری است، حصر این‌ها چیست که لپ‌هایشان گل می‌اندازد؟ فائزه هاشمی می‌گوید من دلم برای زندان تنگ شده است. زندان رفتن شما معلوم است ، وقتی می روید لُپ هایتان گل می‌اندازد. آقای عبدالله نوری و علی افشاری آشوب می‌اندازند. همه حرف‌هایی که می زنید شعار است.

تاجزاده: چرا علی مطهری از اصولگرایان جدا شد؟

تاجزاده به زاکانی پاسخ داد: تفکر کنید چه شد که اصولگراها به سمت ما آمدند؟ هیچ کس به اندازه لاریجانی مقابل اصلاح طلبان نایستاد. علی مطهری سال ۸۲ نامه‌نگاری می‌کرد با من اصلاح‌طلبان فلان هستند و حالا این چنین شده است. فکر کنید چه شده که از شما جدا می‌شوند. اکرمی، ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی هم همین طور .

وی اظهار کرد: هفت سال در انفرادی بودم، اما می‌گویند لُپت گل انداخته است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ما در کشوری زندگی می کنیم که توانسته‌ایم مشکلات‌مان را حل کنیم.

زاکانی هم در ادامه مناظره گفت: از عجایب روزگار این است که تا به حال هیچ یک از اصلاح طلبان فاسد نشده و همه هم جذب اصلاح طلبان می شوند! اگر اصولگرایان به اصول و اگر اصلاح طلبان به اصلاحات واقعی پایبند نباشند، سر مردم کلاه می‌گذارند.

وی با اشاره به  اینکه «آقای ناطق نوری و آقای لاریجانی کسانی بودند که سال ۷۶ می‌خواستند انتخاب آقای خاتمی باطل شود» ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این برهه از حق و حقوق ملت دفاع کردند، این داستان در سال ۸۴ و ۸۸ و ۹۲ هم تکرار شد و حضرت آقا از حقوق مردم دفاع کردند.

وی افزود: آیا اصلاح طلبان هیچ مورد دافعه ای نداشته و آیا هیچ قرارداد فاسدی در دوره شما بسته نشد؟ من خواهم گفت مشکل کشور کجاست که فقر و فساد دیده می‌شود؛ شما و دوستانتان پایه‌گذار آن بودند. خیلی زشت است که شما یک نفر دفعی نداشته‌اید زیرا هر کسی سمت شما بیاید هر کاری هم کرده باشد شما از او حمایت می‌کنید و این جفا در حق ملت و قانون اساسی و رهبری و انقلاب است.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: تظاهرات غیرقانونی انصار حزب الله هم محکوم است، اما شما سال ۸۸ کشور را به باد دادید، چهل میلیون رای را مخدوش کردید و آبروی کشور را بردید و به مردم توهین کردید. هرچه آمریکا می‌خواهد و صورت جلسه می‌کند شما همان را اجرا می‌کنید. تظاهرات در سال ۸۸ تظاهرات نبود، کودتا بود علیه مردم و این نکته واضح است.

وی افزود: اگر معرکه و فتنه جدیدی نباشد این‌ها باید محاکمه شوند؛ چون ادعای دروغ کردند. ما از جنایت بگذریم؟ باید در این زمینه بحث کنیم.در فتنه آبروی ملت و نظام رفت. یک سند جنایتی که به واسطه فتنه جابه جا شد یک میلیون خانه برای مردم از دست دادیم. مملکت هرکی به هرکی نیست و باید بحث کرد. زندان شما با دیگران حتما متفاوت است. شما مثل دیگران زندانی نکشیدید. ملت مظلوم به هوای شما و با فریبکاری شما به صحنه می‌آیند.

زاکانی: فتنه آینده چهار پایه دارد

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه «پیش بینی بنده از فتنه آینده چهار پایه دارد» توضیح داد: پایه اول؛ تشدید فقر و پایه دوم ایجاد ناکارآمدی دولت برای خدمت به مردم و پایه سوم دعوت سیاسیون سهم‌خواه برای حضور مردم در صحنه است. آقای حجاریان صندوق رای را گدایی می‌داند، این چه نوع تن دادن به لوازم دموکراسی است؟ عامل چهارم هم منافقان هستند. این چهار عامل مردم را تحت فشار قرار می‌دهند برای واژگونی یا امتیازگیری از نظام.

زاکانی با طرح این پرسش که «این دوگانه یا مذاکره یا جنگ از کجا آمده است؟» ادامه داد: من در ۷۸ خودم شاهد ماجرا بودم. اما درباره آینده باید حرف بزنیم. باید پاسخ این چهل سال را همه بدهیم، من کسی را تهدید نکردم و در برابر امثال مرتضوی و جاسبی‌ها ایستادم. فتنه آینده با روشنگری و پیشگیری و شفافیت قابل درمان است . من به شما می گویم چقدر دارایی دارم و شما هم باید بگویی.

تاجزاده: من هم طرفدار شفافیت هستم

تاجزاده نیز در ادامه این مناظره اظهار کرد: شفافیت خیلی خوب است من هم طرفدارش هستم. فساد این کشور را از پا در می‌آورد. خودی و غیرخودی نکنیم ، همه را بررسی کنیم. کل ستادهای ما را در سال ۸۸،۸۴ را به همراه ستادهای قالیباف و رضایی و امثال آن‌ها بررسی کنیم. قاضی پاکدست بگذاریم و هرچه که گفت را قبول ‌کنیم.

تاجزاده افزود: فساد شرط ناپذیر است. مگر شما نمی‌گویید مردمی هستم ، درباره توقیف مطبوعات چرا چیزی نگفتید؟

تاجزاده خطاب به زاکانی ادامه داد: حالا بیایید دست به دست هم دهیم تا از انتخابات آزاد دفاع کنیم.

زاکانی در ادامه گفت: سابقه مبارزاتی تان را درباره فساد بگویید. می گویم آیا در حزب شما فاسد نیست؟ اما من با فاسدهای خودمان مبارزه کردم.

وی ادامه داد: در ارتباط با انتخابات آزاد حتما بحث خواهیم کرد. شما دنبال انتخابات آزاد نیستید، دنبال انتخابات کنترل شده هستید. وقتی آقای خاتمی سر کار آمد، وقتی احمدی نژاد و وقتی روحانی سر کار آمدند، من تبریک گفتم. اما شما به دنبال انتخابات آزاد نیستید. اتفاقا ما دنبال انتخابات آزاد هستیم. نگاه شما قبیله سالارانه است و برای مردم قیّم هستید. من می‌گویم این نگاه قبیله سالارانه را کنار بگذارید و برگردید به انقلاب؛ چون برای آن زحمت کشیده‌اید.

تاجزاده هم در پایان گفت: رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی در این بیست سال چه چیزی از ۷۸ منتشر کردند؟ ببینید کدام روایت درست‌تر است؟ این‌ها برای این‌که یک نفر را نجات دهند کل نظام را خراب می‌کنند. کافی بود بگویند این چهار فرمانده محکوم شدند، به جای داستان ریش تراش واقعیت را به مردم می‌گفتند. حالا که به این نتیجه رسیدیم که گفت‌وگو خوب است، از این به بعد هرجا که فکر کردیم اشتباه کردیم، آن را اصلاح کنیم.

وی افزود: برای این‌که ثابت کنیم انتخابات آزاد را قبول داریم که نمی‌شود شعار داد؛ این را از مردم سوال کنید.

تاجزاده در ارتباط با ضرورت مبارزه با فساد گفت: من توییت کردم سه قاضی بی‌طرف را انتخاب کنید تا پرونده برادران مسئولان را بررسی کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان اظهار کرد: دو دیدگاه در کشور وجود دارد؛ یکی می‌گوید قطار انقلاب راه افتاده و عده‌ای باید پیاده شوند و یک عده می‌گویند همه باید با هم حرکت کنیم.

گفتنی است؛ در پایان این جلسه طبق نظرسنجی برگزار شده در بین خبرنگاران و اصحاب رسانه حاضر در مناظره، قرار شد ادامه این مناظره در هفته آینده پیگیری شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.