سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یکی دیگر از کارمندان هوآوی دستگیر شد/ ریشه مشکلات اخیر این شرکت چیست؟

چند وقتی است که هوآوی دچار مشکلات زیادی شده و در تازه‌ترین اتفاق یکی دیگر از کارمندان این شرکت به جرم جاسوسی دستگیر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، هرچند شرکت هوآوی با تولید مدل‌های متنوع و باکیفیت به فروش خوبی در ماه‌های اخیر رسیده، اما به نظر می‌رسد اوضاع درونی این شرکت اصلا مساعد نیست. در چند وقت اخیر فروش مدل‌های بالارده این شرکت در آمریکا ممنوع شده و این در حالی است که احتمال دارد دیگر کشور‌ها نیز واردات محصولات این شرکت چینی را ممنوع اعلام کنند. از طرفی Meng Wanzhou مدیر مالی و دختر رئیس شرکت هوآوی نیز در کانادا دستگیر شد که علت آن تجارت غیر قانونی (به علت تحریم‌ها) با ایران گزارش شد. حال نیز مدیر شعب این شرکت در لهستان به علت جاسوسی بازداشت شده است.

البته جزئیات دقیق این اتفاق هنوز مشخص نیست، اما طبق اطلاعات بدست رسیده، دو نفر بازداشت شده اند که یکی از آن‌ها کارمند چینی این شرکت است و دیگری نماینده اسبق آژانس بین‌المللی امنیت است که ملیتی لهستانی دارد. به نظر می‌رسد این دو نفر فعلا تا سه ماه در بازداشت باشند.

چرا به هوآوی اعتماد نمی‌شود؟

شرکت هوآوی طی چند سال گذشته حضور خود را در بازار‌های جهانی به سرعت افزایش داده، اما با افزایش فروش تلفن‌های همراه و تجهیزات مخابراتی، نگرانی‌هایی نیز به وجود آمده است. درست است که هوآوی به عنوان یک شرکت خصوصی شناخته می‌شود اما ارتباط نزدیک آن‌ها با دولت چین یکی از عوامل نگران کننده برای غرب است.

هوآوی در تولید و نصب تجهیزات زیر ساختی در چین بسیار فعال است و قرارداد‌های سنگینی با دولت مردان این کشور تنظیم کرده، از طرفی مدیران این شرکت بارها با مقامات دولتی چین دیدار داشتند و رئیس این شرکت نیز شخصا با رئیس جمهور چین ملاقات‌هایی را داشته اند. از آنجایی که این شرکت تولید کننده تجهیزات مخابراتی است و حضور گسترده‌ای در بازار کشور‌های مختلف دارد، احتمال جاسوسی و استفاده از داده‌ها، برچسبی است که همواره به این شرکت زده می‌شود، هرچند این موضوع تا به الان اثبات نشده است.

موضوع تنها تلفن هوشمند نیست

تجهیزات مخابراتی ساخت هوآوی در بسیاری از اپراتور‌ها تلفن هوشمند در سراسر جهان استفاده می‌شود، با رخ‌داد‌های اخیر، برخی از این شرکت‌ها به دنبال قطع رابطه خود با هوآوی هستند و این موضوع بیشتر به فناوری در حال توسعه شبکه 5G ارتباط دارد. در چند وقت اخیر به دلیل اخبار جاسوسی که متوجه شرکت هوآوی شده، برخی از مشتریان این شرکت به دنبال مشارکت با کارپرداز‌های دیگری هستند تا نیاز‌های تجهیزاتی آن‌ها را تامین کنند.

در حال حاضر استفاده از فناوری 5G شرکت هوآوی در آمریکا، کانادا، ژاپن، استرالیا، نیوزیلند و هند ممنوع شده است. کشور‌هایی مانند انگلیس، آلمان، ایتالیا و فرانسه نیز تحت فشار اند تا روابط خود را با هو‌آوی پایان دهند اما کشور‌های نامبرده مستقل‌تر هستند و سعی می‌کنند در همه موارد تحت فرمان غرب نباشند، به همین دلیل شانس هوآوی برای ادامه همکاری با آنان بیشتر است.

این اتفاق یک جنگ بزرگ تجاری میان آمریکا و چین است، صنعت چین در سال‌های اخیر به مقداری قدرتمند شده بازار جهان را در دست گرفته، مسلم است که آمریکا از رشد چین هراس دارد و تلاش می‌کند تا با اعمال نفوذ جلوی رشد شرکت‌های چینی را بگیرد. رشد چین یک تحدید بلقوه برای صنعت آمریکا به شمار می‌آید. در حال حاضر چند سالی است که آمریکا در بخش تولید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، به علت نرخ بالا کارگر در این کشور حتی برندهای آمریکایی مانند اپل محصولات خود را در چین تولید می‌کنند.

از طرفی چین نیز پاسخ آمریکا را داده و فروش محصولات اپل را در کشور خود ممنوع کرده است. جمعیت بالای چین، این کشور را به یک بازار پر سود برای همه کشور‌ها و برند‌ها تبدیل کرده که با ممنوعیت فروش محصولات اپل در این کشور، شرکت آمریکایی یکی از بزرگ‌ترین بازار‌های خود را از دست داده است. تبعات این تصمیم همین حالا در کاهش فروش و سود محصولات اپل در چند وقت اخیر مشخص است.

هواوی در وهله اول باید بی‌گناهی خود را اثبات کند تا بتواند اعتماد شرکای خود را دوباره به دست بیاورد. از طرفی به نظر نمی‌رسد این جنگ پایان خوشی برای آمریکا داشته باشد زیرا همانطور که اشاره کردیم خیلی از محصولات آمریکایی در خود چی تولید می‌شوند و آمریکا برای ایستادن جلوی چین باید راه دیگری را پیش بگیرد.

گزارش از عبدالله مطیع


بیشتر بخوانید: قیمت مناسب محصولات هوآوی و شیائومی، سامسونگ را مجبور به تولید سری M کرد


انتهای پیام/

دستگیری کارمند شرکت هوآوی

برچسب ها: فناوری ، فضای مجازی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.