سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عامل اعصاب «نوویچوک» در فهرست گاز‌های شیمیایی کشنده قرار گرفت

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با پیشنهاد ممنوعیت عامل اعصاب «نوویچوک» که ادعا می‌شود در ماجرای سالزبری مورد استفاده قرار گرفته بود، موافقت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) امروز دوشنبه با پیشنهاد ممنوعیت عامل اعصاب «نوویچوک» موافقت کرد.

عامل اعصاب «نوویچوک» ماده‌ای شیمیایی است که برای نخستین بار در شوروی سابق معرفی شد و گفته می‌شود در ماجرای سالزبری و پرونده مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس دو جانبه روس و دخترش مورد استفاده قرار گرفت.

بر این اساس، از ۱۹۳ کشور عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، ۴۱ عضو از پیشنهاد مشترک آمریکا، هلند و کانادا مبنی بر ممنوعیت بین المللی این عامل اعصاب و غیرقانونی بودن آن استقبال کردند. تصمیم سازمان منع سلاح‌های شیمیایی امروز دوشنبه اتخاذ شد و جزئیات بیشتر درباره آن ارائه نشده است. اعضای مخالف ۹۰ روز فرصت دارند تا با ارائه سند به این تصمیم اعتراض کنند.

سابین نولک، نماینده کانادا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با انتشار پیامی در حساب کاربری توئیتر خود از موافقت این سازمان در خصوص ممنوعیت عامل اعصاب نوویچوک خبر داد.

این نخستین تغییر در فهرست گاز‌های شیمیایی کشنده و عوامل اعصاب سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از سال ۱۹۹۷ است.

پیشنهاد منع کاربرد عامل اعصاب نوویچوک پس از آن توسط کشور‌های غربی مطرح شد که دولت انگلیس در ماه مارس سال گذشته میلادی در پی مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا در سالزبری، با گرفتن انگشت اتهام به سوی روسیه خواستار منع استفاده از این عامل شد. لندن مدعی شده بود که نیرو‌های اطلاعاتی روسیه با استفاده از عامل اعصاب نوویچوک قصد ترور اسکریپال را داشتند. مسکو به شدت اتهامات علیه خود را رد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، انگلیس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.