سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاریخ ۳۶۰۰ ساله ای که از دل یک زمین کشاورزی بیرون آمد!

کشف تپه باستانی با قدمتی ۳۶۰۰ ساله در روستای خاوه قم با واکنش‌هایی رو به رو بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،تعدادی از اهالی روستای خاوه واقع در بخش کهک قم از کشف یک تپه باستانی در این روستا خبر دادند.

برای پیگیری صحت این ماجرا تیم خبری ما به محل اعزام شد. وارد منطقه ایی که به گفته اهالی معروف به منطقه یوسف خان است، شدیم.

زمین مربوطه ملک شخصی یکی از اعضای شورای روستا بود؛ که به گفته او در هشتم دی ماه مشغول تسطیح زمین کشاورزی خود بودم که متوجه شدم چند ظروف قدیمی از دل خاک بیرون آمد.

بلافاصله در تماس با میراث فرهنگی، بسیج و نیروی انتظامی کارشناسان میراث فرهنگی با حضور در محل اقدام به بررسی‌های اولیه از محوطه کردند و حدود ۲۳ ظروف کشف شده را با خود بردند.

براساس گفته خود اهالی در روز این اتفاق تیمی از یگان حفاظت میراث فرهنگی در منطقه مستقر نشد. پس از دو روز همین موضوع را از مسئولان میراث فرهنگی پیگیری شد.

ایل بیگی معاون میراث فرهنگی قم با بیان اینکه بررسی قدمت این منطقه زمان بر است گفت: تا مشخص شدن قدمت این محوطه و مستقر شدن تیم حفاظتی، صلاح نیست این مسئله رسانه‌ای شود.

همین مسئله باعث شد خبر مربوط به این اکتشاف ۱۱ روز مسکوت بماند. اما پیگیری‌های رسانه برای سامان دادن به این منطقه باستانی ادامه داشت؛ و پس از ۳ روز برای بررسی آخرین اقدامات به منطقه سر زدیم.

در حین گفت و گو با اهالی نه تنها متوجه حضور تیم حفاظتی نشدیم بلکه یکی از اهالی کاسه‌ای سفالی به ما نشان داد که گفت: بعد از رفتن کارشناسان میراث فرهنگی توسط اهالی کشف شده است، که این مطلب نشانگر سهل انگاری و عدم دقت کارشناسان میراث فرهنگی برای کشف و حفاظت از منطقه بود؛ و مردم خواهان رسیدگی هرچه سریع‌تر به این مسئله بودند.

سه رو زمان مناسبی بود تا از قدمت این منطقه جویا شویم.

سرلک، معاون پژوهشکده باستان شناسی کشور با اشاره به اینکه منطقه کشف شده متعلق به دوران پیش از اسلام است گفت: بر اساس تخمین‌های اولیه اشیا کشف شده مربوط به عصر مفرق جدید است که می‌توان قدمتی بین ۳۶۰۰ الی ۳۸۰۰ سال برای آن رقم زد.

باردیگر از آقای ایل بیگی معاون میراث فرهنگی استان قم از چگونگی حفاظت این منطقه پرسیدم که نبود امکانات و بودجه را یکی از دلایل عدم استقرار یگانه حفاظت در این منطقه دانست.

شایعه پیدا شدن گنج در روستای خاوه و اطراف آن پیچیده بود که وظیفه رسانه‌ای ما اقتضا می‌کرد تا برای جلوگیری از گسترش شایعه نسبت به تعیین تکلیف آن و ارائه خبر‌های موثق اقدام کنیم.

هشت روز بعد از این اتفاق باردیگر راهی خاوه شدیم. باز هم خبری از تیم حفاظتی نبود، و مردم همچنان گله‌مند بودند.

رفت و آمد‌های مشکوک اهالی را نگران کرده بود. صاحب ملک هم از اینکه کارش نیمه کاره مانده بود و نمی‌توانست هیچ دخل و تصرفی در زمین شخصی خود داشته باشد شکایت داشت؛ که در نهایت در یازدهمین روز از این کشف معاون میراث فرهنگی قم از استقرار یگان حفاظت میراث فرهنگی در منطقه خبر داد.

ایل بیگی افزود: برخلاف قابلیت‌ها و پتانسیل‌های منحصر به فردی که در حوزه میراث فرهنگی در استان قم وجود دارد، متاسفانه تخصیص اعتبار به این بخش خیلی کم و قطره چکانی است.

وی در خصوص تاخیر پیش آمده برای استقرار تیم حفاظتی درتپه باستانی خاوه گفت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های بسیار تازه توانستیم یک کانکس از بخش خصوصی قرض بگیریم.

معاون میراث فرهنگی قم همچنین تاکید کرد در صورت تامین بودجه از سوی استانداری در اولین فرصت کار تحقیقی و اکتشافات بیشتر در این منطقه را آغاز خواهیم کرد.

روستای خاوه یکی از روستا‌های توریستی و زیبای بخش کهک است که سالانه گردشگران و طبیعت گردان زیادی از سراسر کشور به آن منطقه سفر می‌کنند، که کشف محوطه باستانی در این روستا، بار دیگر سر یک زخم قدیمی را باز کرد. زخمی که می‌گوید این تنها محوطه باستانی کشف شده در استان قم نیست.

تپه ۷ هزار ساله قلی درویش و تپه ۵ هزار ساله صرم هم هستند که درد دل‌های مشابه برای گفتن دارند. هر دوی این تپه‌ها سال هاست منتظر ساماندهی هستند و با این اوضاع باید گفت: در همه جای دنیا کشف آثاری از این دست فرصتی است برای جذب توریست است. اما تجربه استان ما می‌گوید جذب گردشگر پیش کش، برنامه ما برای مراقبت از این آثار چیست؟!

انتهای پیام/ص

جزئیات کشف تپه باستانی در روستای خاوه کهک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.