رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در رابطه با درآمدهای غیر شهریهای باید مشخص شود که آیا منظور درآمدزایی مستقل است یا فعالیتی که مقوم آموزش باشد؟ هر چند رئیس واحد لاهیجان در گزارش وضعیت این واحد، از پرورش ماهی خاویار خبر داد، اما باید دقت داشته باشیم که یک نهاد آموزش عالی هستیم و کار ما پرورش ماهی یا تولید محصول نیست، بلکه تجارت ما آموزش و پژوهش است و اگر به این عرصهها ورود میکنیم، هدف باید تربیت دانشجویان متخصص باشد و با این کار، بستر اشتغال دانش بنیان را ایجاد کنیم.
طهرانچی تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم چالشهای دانشگاه آزاد اسلامی را برطرف کنیم، باید اول خودمان را به عنوان یک دانشگاه اجتماعی که از مردم به وجود آمده و برای مردم است، بشناسیم و بر این اساس برای آینده برنامهریزی کنیم، چرا که اگر مردم از ما رضایت نداشته باشند، صندلیهای دانشگاه خالی میماند.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه باید تغییرات شرایط را درک کند، نیاز مردم را بشناسد و خود را با آن منطبق کند، تصریح کرد: اگر راهبرد دانشگاه اینگونه نباشد، محکوم به نابودی خواهد بود.
وی با اشاره به ظرفیتهای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: این دانشگاه یک خانواده بزرگ است، به طوری که از ۸۲ هزار عضو هیئت علمی که در کشور وجود دارد، ۳۲ هزار نفر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی هستند، بنابراین ما یک واقعیت غیر قابل انکار هستیم و برای مسیر آینده باید برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.
طهرانچی با بیان اینکه روش شکلگیری و فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور متفاوت است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه اجتماعی است که در شهرها و در کنار مردم قرار دارد و مهمترین ویژگی آن، این است که از مردم و برای مردم است و اگر برای مردم نباشد، با مشکل روبرو خواهد بود. باید برای آینده روشن دانشگاه طرح داشته باشیم و همه خانواده دانشگاه آزاد اسلامی منافع خود را با منافع سازمان گره بزند، چرا که همه ما در یک زیستبوم زندگی میکنیم؛ زیستبومی که از مردم است و باید برای مردم باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح چند پرسش تصریح کرد: درباره فعالیت واحدهای دانشگاهی باید این سؤال را پرسید که آیا دانشگاه توانسته برای اقتصاد منطقه مؤثر باشد؟ آیا برای توسعه کشاورزی و صنایع وارد عمل شده؟ در شهرستان لاهیجان که تجارت چای، برنج، خاویار و کلوچه رونق ملی و جهانی دارد، آیا واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی توانستهاند در رشتههای مدیریت بازرگانی، مهندسی صنایع و... برای ارتقای این تجارت نقشآفرینی کنند؟
وی افزود: برای پاسخ به این سؤالات و تقویت نقش دانشگاه آزاد اسلامی در شهرها، توسعه هوشمند منطقهای را در دستورکار قرار دادهایم، چرا که دانشگاه آزاد اسلامی منطقهای و بلکه شهری است. فعالیتهای این دانشگاه باید متناسب با ظرفیتهای منطقه باشد، همانطور که ظرفیتها و مزیتهای شهرستان لاهیجان با کرمان و زاهدان متفاوت است، فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی در این مناطق نیز باید متفاوت و متناسب با ویژگیهای منطقه باشد. رشتههای جامعهشناسی، اقتصاد، حقوق، مدیریت و مهندسی باید متناسب با مزیتها و ظرفیتهای هر منطقه باشد.
طهرانچی ادامه داد: به عنوان مثال منطقه شرق گیلان اقتصاد خاص خود را دارد. اگر دانشگاه آزاد اسلامی در این زیستبوم حضور یابد و نقشآفرینی کند با موفقیت به راهش ادامه خواهد داد و فعالیتهای آن روز به روز بهتر خواهد شد، اما اگر از آن فاصله بگیرد، موفقیتی نخواهد داشت.
طهرانچی با اشاره به اهمیت موضوع کشاورزی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برای تقویت رشتههای کشاورزی یک طرح بازمهندسی آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری در کشاورزی را کلید زده است. یک تیم متخصص نیز برای این کار تشکیل شده تا دانشگاه آزاد اسلامی پیشقراول مسئله غذا و امنیت غذایی در کشور باشد.
وی در پایان با اشاره به احتمال پذیرش دانشجوی بدون آزمون در دانشگاههای دولتی، گفت: با توجه به کاهش تعداد دانشجو، احتمالاً دانشگاههای دولتی از سال آینده پذیرش دانشجوی بدون آزمون را آغاز خواهند کرد، اما این موضوع تهدیدی برای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب نمیشود، چرا که ما رویکرد فعالیتی خود را تغییر خواهیم داد، ضمن اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مزیت چابکی در تصمیمگیری و در کنار مردم بودن را دارد و قرار است طرحهای جدی برای احیای اشتغال در منطقه داشته باشیم که این موضوع موردتوجه مردم قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/