سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرنده‌نگری؛ کمک به چرخاندن چرخه اقتصاد جوامع بومی

پرنده‌نگری یکی از شاخه‌های مهم طبیعت‌گردی (اکوتوریسم) است که می‌تواند به چرخیدن چرخه اقتصاد جوامع محلی کمک کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمد پاپری زارعی کارشناس پرنده‌نگری و محیط‌بان اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر کارگاه میدانی پرنده‌نگری که در روستای شیف شهرستان بوشهر برگزار شد، گفت: پرنده‌نگری می‌تواند با ایجاد یک چرخه اقتصاد خُرد، جوامع بومی را علاقه‌مند به حفظ گونه‌های جانوری کند.

 زارعی افزود: در طبیعت‌گردی به دو مولفه ویژه توجه می‌شود؛ یکی اقتصاد جامعه محلی و دیگری حفظ محیط زیست، اگر به پرندگان به عنوان سرمایه‌ای که نباید مصرف شود نگاه کنیم و اعتقاد به بقای آنها در منطقه داشته باشیم، پرنده‌نگر برای دیدن آنها وارد منطقه می‌شود و با استفاده از امکانات بومی و اقامت در خانه‌های محلی به جامعه بومی سود می‌رساند و موجب بهبود شرایط اقتصادی مردم محلی خواهد شد.

وی ادامه داد: این درآمد‌ها برای مردم محلی، اقتصادی خرد اما پایدار است و به همین علت اهمیت دارد.

مدرس کارگاه پرنده‌نگری معتقد است، اگر مردم بومی از طبیعت‌گردی و پرنده‌نگری سود ببرند، به راحتی این روش کسب درآمد را می‌پذیرند و در راه بهبود پرنده‌نگری وحفاظت از زیستگاه و تنوع پرندگان فعالیت می‌کنند.

پاپری زارعی گفت: ضروری است با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح وآموزش، مردم محلی در این خصوص توانمند شوند.

در کارگاه میدانی پرنده‌نگری در زمینه پرنده شناسی، ویژگی‌های پرنده‌نگری و پرنده‌نگر مطالبی ارائه و سپس به صورت عملی پرنده‌نگری آموزش داده شد.

استان بوشهر با داشتن عرصه‌های گوناگون طبیعی مانند کوهستان، مراتع، دریا و دشت، وجود بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز با خلیج فارس و داشتن ۳۲۱ گونه پرنده ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگر در زمینه پرنده‌نگری دارد.

انتهای پیام/ک

بوشهر ظرفیت لازم برای توسعه پرنده‌نگری را دارد

برچسب ها: طبیعت گردی ، پرنده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.