سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نمکی مطرح کرد؛

از جوانان کشور غافل شده‌ایم/ فرزندانمان با ۵ دلار واکسینه می‌شوند

سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه فرزندانمان با پنج دلار واکسینه می‌شوند، گفت: از جوانان کشور غافل شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا نمکی سرپرست وزارت بهداشت در مراسم بیست و چهارمین جشنواره علوم پزشکی که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: من در سازمان برنامه بودجه مسائل مربوط به سلامت را هدایت می‌کردم، با اعتبار اندک دستاوردهای خوبی در حوزه سلامت داشتیم که به خاطر آنها به خود می‌بالیدم.

نقش انسان در توسعه ملی

وی افزود: در ادبیات امروزی انسان عامل مهم  توسعه و نقش انسان در توسعه ملی بسیار موثر است.

وی افزود: ما باید با بخش خصوصی مشارکت بیشتری داشته باشیم تا حوزه سلامت ارتقای بیشتری پیدا کند.

نمکی گفت: اکنون جزو ۲۳ کشور برتر دنیا در زمینه ارتقای شاخص‌های حوزه سلامت هستیم اما در حوزه آموزش و پژوهش بیشتر باید سرمایه گذاری کنیم.

عملکرد دکتر هاشمی با بودجه محدود، هنر است

وی ادامه داد: دکتر هاشمی در راه توسعه پژوهش قدم‌های بزرگی برداشتند و با منابع مالی کم کارهای چشمگیری انجام داده‌اند که هنر محسوب می‌شود و اثرات ویژه‌ای برجای گذاشته‌ است.

سرپرست وزارت بهداشت تأکید کرد: در حوزه پژوهش، آموزش، درمان و همچنین تحقیقات اثرات چشم‌گیری به دست آمده است که این پیشرفت‌ها باعث شده است ما نسبت به سایر کشورها بی‌نیاز شویم البته دستاوردهای ما بعد از انقلاب بیشتر شده است.

نمکی بیان کرد: در حال حاضر راه‌های نرفته زیادی داریم، اکنون گرفتار بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های روانی و سرطان هستیم که برای رفع این مسائل به مشارکت مردم نیاز داریم.

ضرورت سوق دادن پژوهش به درمان بیماری‌های غیرواگیر

وی ادامه داد: من از محققان درخواست دارم تا حوزه پژوهش کشور را به سمت درمان بیماری‌های غیرواگیر ببرند و به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند، ما باید با آینده پژوهی بیماری‌ها را پیش‌بینی کنیم تا هزینه‌های زیادی بابت بیماری‌های آینده ایجاد نشود.

نمکی با اشاره به اینکه سالمندان امروز کشور در گذشته موردتوجه قرار نگرفته و به دلیل مسائل مختلفی احساس سرباری در دوران جوانی داشته‌اند، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از جوانان کشور غافل شده‌ایم زیرا جوانان دیروز ایران دچار مشکلات روحی و روانی هستند به همین دلیل باید به این مسائلی توجه داشته باشیم زیرا ممکن است در آینده مهم شوند.

وی افزود: اگر در حوزه‌هایی دچار عقب افتادگی هستیم، پژوهشگران و محققان می‌توانند آن را جبران کنند، معتقدم که هرچه برای تحقیق و پژوهش هزینه کنیم، به نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و به نظرم باید پژوهش را در بین مدارس و دانش‌آموزان نهادینه کنیم.

درخواست سرپرست وزارت بهداشت از بخش خصوصی

سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد: از معاونت تحقیقات درخواست دارم برای توسعه پژوهش‌ها مشارکت بخش خصوصی را افزایش دهند تا بتوانیم به پیشرفت‌های قابل قبولی برسیم زیرا باید برای انجام پژوهش و موفقیت از دایره وزارت بهداشت بیرون برویم زیرا دانش نباید مرزی داشته باشد.

نمکی ادامه داد: معتقدم که دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف در خصوص حوزه پژوهش باید مشارکت داشته باشند به همین دلیل باید پژوهش را به مرحله‌ای در کشور برسانیم که از مرزها فراتر برویم؛ برای این کار باید کارهای مشارکتی و بین بخشی را تعریف کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فرزندانمان با ۵ دلار واکسینه می‌شوند، ادامه داد: ما با یک آینده پژوهی باید به بار بیماری‌های فردا فکر کنیم که این کار با مشارکت نخبگان این حوزه میسر است و محققان می‌توانند به ما کمک شایانی کنند.

سرپرست وزارت بهداشت تأکید کرد: سالمندان ما با تمام دنیا تفاوت دارند پس باید مدل ملی برای اداره کشور طراحی کنیم، زیرا سالمندان ما افسرده هستند و بهتر است بگویم که این افراد در گذشته جوانی نکرده‌اند و در حالی که جوان بودند، پیر شده‌اند.

نمکی اضافه کرد: باید زیرساخت‌های لازم را برای اشتغال و بهداشت و درمان کشور فراهم کنیم تا دیگر سالمندان به دلیل بیماری‌های مختلف تحت عنوان هوم‌کر به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند.

از سلامت مردان غافل شدیم

وی با اشاره به اینکه سلامت و نظام سلامت بسیار مهم است و ما از سلامت مردان در مقایسه با کودکان و زنان در گذشته غافل بوده‌ایم، افزود: در نظارت‌ها و پایش‌ها باید در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری خوبی انجام شود تا گرفتار تله‌ها نشویم.

نمکی با اشاره به اینکه ما باید از مدیریت جزیره‌ای پرهیز کنیم، افزود: با منابع محدود باید از دایره وزارت بهداشت پا فراتر بگذاریم، زیرا با افزایش مشارکت‌ها گره و مشکلات ما حل می‌شوند؛ در بیرون از حوزه سلامت مؤلفه‌هایی وجود دارد که مؤثرتر از موارد داخل بخش سلامت هستند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.