معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در بخش راهسازی، بودجهای که برای سال ۹۸ در نظر گرفته شده است، ۵ درصد بودجه مورد نیاز برای تکمیل پروژههای در دست اجراست.
وی با اشاره به اینکه از نظر پوشش جادههای آسفالته در کشور یک حرکت جهشی را طی ۴۰ سال دوره انقلاب شاهد بودهایم گفت: در شرایطی که برخی از مراکز استانهای ما پیش از انقلاب مانند استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد راههای آسفالته بودند امروز بسیاری از مسیرهای شبکه اصلی و فرعی کشور تکمیل شده و بسیاری از جمعیت روستایی نیز از راههای آسفالته بهرهمند شدهاند.
میر شفیع با بیان اینکه طول راههای کشور از ۳۰۰ هزار کیلومتر فراتر رفته است اضافه کرد: بیش از ۲هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور در دست بهرهبرداری و هزار و ۱۸۰ کیلومتر دیگر در دستساخت است و قرارداد ۴۰۰ کیلومتر دیگر بسته شده که در شرف اجراست.
وی با بیان اینکه برخی از پروژههای در دست اجرا در سال آینده به بهرهبرداری خواهند رسید اظهار کرد: قطعه ۴ ارومیه -تبریز بهزودی به بهرهبرداری میرسد، همچنین بخش عمده آزادراه شیراز- اصفهان که قریب به ۲۲۰ کیلومتر است در سال آینده زیر بار ترافیک خواهد رفت علاوه بر آن آزادراه اراک - خرمآباد نیز سال آینده به بهرهبرداری رسیده که راه خرمآباد به تهران را نزدیکتر میکند.
عضو هیئت عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در رابطه با بهرهبرداری از کمربندی جنوب تهران نیز گفت: این آزادراه از محور قم -گرمسار نزدیک ورامین شروعشده و بعد از گذشت از آزادراه تهران-قم و تهران-ساوه بعد از آبیک به آزادراه کرج-قزوین متصل میشود. طول این آزادراه ۱۵۸ کیلومتر است که ۸۰ کیلومتر آن در حال حاضر کامل شده و امیدواریم که تا سال آینده به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به اینکه به در حوزه ساخت آزادراه به استانداردهای بینالمللی نزدیک هستیم، افزود: از لحاظ هندسی و طراحی راهها کاملا منطبق بر استانداردهای بینالمللی هستیم و نشریات تخصصی خوبی در کشور منتشر شدهاند که فعالیت شرکت راهسازی برای ساخت راههای کشور را می توان منطبق بر این استانداردها دانست؛ البته متأسفانه باید گفت که در حال حاضر نگهداری راهها در شرایط مناسبی نیست و از برنامه نگهداری استاندارد به دلیل محدودیت منابع فاصله زیادی گرفته است.
میرشفیع در رابطه با کیفیت مصالح استفاده شده در ساخت بزرگراهها و آزادراهها نیز گفت: در این حوزه کار جدی در چند سال اخیر اتفاق افتاده و کیفیت قیر و آسفالت در این سالها بالا رفته است؛ هماینک ۶ نوع قیر در کشور تولید میشود که استاندارد بسیار بالایی دارند. برای کنترل کیفیت آسفالتها نیز نظام کنترلی جدید ایجاد شده و با بهرهگیری از دانش شرکتهای دانشبنیان در حال استفاده از نمونههای پیشرفته آسفالت از جمله قیرهای پلیمری در این صنعت هستیم.
وی مشکلات و چالشهای فراروی ایران در مورد ساخت آزادراهها را تخصیص نامناسب بودجه عنوان کرد و ادامه داد: همه کشورها این دغدغه را دارند که منابعی که باید برای توسعه زیرساختها اختصاص یابد منابع محدودی هستند با اینحال ما شرایطمان به دلیل فروش نفت بهتر است و درآمدهای نفتی از سال ۵۰ باید قاعدتاً به بهبود بهتر توسعه زیرساختها اختصاص مییافت، ولی با عدم مدیریت منابع این امر محقق نشد.
میرشفیع افزود: متأسفانه نظام توزیع اعتبارات و فنی اجرایی کشور درگیر موضوع بودجه است و تا زمانی که بودجه مصوب تخصیص نیابد پروژهها اجرایی نمیشود درحالیکه در کشورهای دیگر اگر یک قرارداد پیمانی بسته میشود منابع مورد نیاز پروژه توسط بانک تأمینشده و دولت یا پیمانکار با بانک تسویه حساب کرده و تأخیری در تأمین منابع وجود ندارد.
وی با بیان اینکه کشور با پروژههای نیمه تمام بسیاری مواجه است تصریح کرد: باوجود اینکه در پروژههای نیمه تمام سرمایهگذاری قابلتوجهی صورت گرفته است، اما به دلیل عدم تخصیص منابع در حال حاضر این پروژهها قابل بهرهبرداری نیستند.
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: در بخش راهسازی بودجهای که برای سال آینده در نظر گرفته شده است، ۵ درصد بودجه مورد نیاز برای تکمیل پروژههای در دست اجراست و پروژههای پیشبینیشده که باید در بودجههای آتی دیده شود ۲۰ برابر بودجه سال آینده بوده که روند افزودن پروژهها نیمهتمام در سال آینده نیز حفظ خواهد شد.
میرشفیع با تأکید بر اینکه با وجود محدودیت بودجهای ما نمیتوانیم توسعه کشور را متوقف کنیم گفت: برای جذب سرمایهگذاران داخلی مشکلات ویژهای وجود دارد و با اینحال در چند سال گذشته تلاش شده است تا این مشکلات مرتفع شوند که حاصل آن در حال حاضر ۸ پروژه راهسازی با ارزشی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده که قرارداد آنها با پیمانکار به امضا رسیده است.
وی با بیان اینکه پرداخت عوارض الکترونیک آزادراهها به زودی راهاندازی میشود، افزود: الکترونیکی کردن پرداخت عوارض آزادراهها تأثیر بسزایی داشته و بعد از اجرایی شدن این پروژه دیگر اتومبیلها در آزادراهها نیاز به توقف ندارند و این امر باعث ایمنی و حذف گرههای ترافیکی خواهد شد همچنین پرداخت عوارض از طریق منابعی مختلفی که کاربر تعریف میکند انجام خواهد گرفت که میتواند از طریق اپلیکیشن یا یکی از قبضهای خدماتی و یا خودپرداز و ... باشد.
انتهای پیام/