سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رایزنی نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس برای افزایش اعتبار راه آهن:

با ۱۶ میلیار تومان اعتبار میخکوبی راه آهن استان هم انجام نمی‌شود

رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبار ۱۶ میلیارد تومانی اختصاص یافته به راه آهن استان بسیار ناچیز است و شاید تنها بتوان میخکوبی راه آهن را انجام داد.

فلاحتی، رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: بودجه راه آهن خراسان جنوبی اگرچه امسال ردیف پیشنهادی دولت نسبت به سال گذشته افزایش دارد، اما رقمش برای ساخت راه آهن بسیار ناچیز است و در عمل با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان میخکوبی راه آهن هم انجام نمی‌شود.


وی با بیان اینکه ما دنبال راهکار‌هایی هستیم که از اعتبارات بخش غیر دولتی و بانک برای اجرای این طرح استفاده کنیم، افزود: رایزنی‌ها در این خصوص ادامه دارد.


فلاحتی گفت: در مسیر بیدخت راه آهن کار در حال اجام است، اما آن‌ها هم دچار چالش بودجه‌ای شده اند و اتمام این پروژهبه این بستگی دارد که چه قدر بتوانیم اعتبار غیر دولتی جذب کنیم.


وی افزود: برای اتمام پروژه راه آهن شرق و اتصال زاهدان- بیرجند- قاین و مشهد، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبارنیاز است.

شاید برای اولین بار در نهم آذر ۱۳۸۰ بود که مجمع نمایندگان خراسان بزرگ و سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی تقاضای احداث این راه آهن را از رئیس جمهور وقت کردند و این تقاضا به وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارجاع شد.

با شروع کار دولت یازدهم و نگاه ویژه رئیس جمهوری به خواسته‌های مردم در نخستین سفر استانی روحانی به خراسان جنوبی این موضوع مطرح و رئیس جمهوری در این زمینه گفت: هیئت وزیران برای اتصال این استان و مرکز آن (بیرجند) به راه آهن سراسری اتفاق نظر دارد و نه تنها آن را در ردیف بودجه سال ۹۴ قرار داده بلکه برای مطالعه و طراحی آن ۱۰۰ میلیارد ریال اختصاص داده است. 


آذرماه ۹۳ هم خدمتگزار استاندار وقت خراسان جنوبی با بیان اینکه پروژه راه آهن شرق کشور در لایحه بودجه ۹۴ ردیف اعتباری مستقل گرفت نوید اتصال خراسان جنوبی به شبکه ریلی کشور را به مردم استان نوید داد و گفت: راه آهن تا سال ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید.

بالاخره مردادماه ۹۶ با انتشار اسناد مناقصه پروژه راه آهن خراسان جنوبی در روزنامه‌های کثیر الانتشار رویای به صدا درآمدن سوت قطار به عنوان یک زیر ساخت حیاتی برای مردم این استان رنگ واقعیت به خود گرفت.


دی ماه ۹۶ نیز با آغاز عملیات اجرایی قطعه نخست در مسیر شمال به جنوب راه آهن زاهدان - مشهد از ایستگاه یونسی به گناباد، ریل سراسری به بیرجند نزدیک‌تر شد.

نبود خط راه آهن در خراسان جنوبی از مهمترین موانع سرمایه گذاری محسوب می‌شود و وجود محصولات کشاورزی راهبردی و نیز فرآوری آنها، برای رسیدن به بازار‌های هدف تامین زیرساخت‌های لازم در حوزه حمل و نقل به ویژه ریلی باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ب


راه آهن خراسان جنوبی هم چنان منتظر بودجه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۲ دی ۱۳۹۷
خیلی کمه