در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه امروز بیش از گذشته باید برنامههای های سازمان پژوهش را مورد توجه قرار دهیم، اظهار کرد: از زحمات آقای تورانی تشکر میکنم و اگر راضی باشند به عنوان مشاور از حضور ایشان بهرهمند میشویم، همچنین از زحمات حجتالاسلام والمسلمین محمدیان که یک دهه در این سازمان فعالیت داشتند، سپاسگزاریم و از تجربیات ایشان نیز استفاده خواهیم کرد.
وی ادامه داد: باید شان سازمان پژوهش بهعنوان دستگاه تعلیم و تربیت مساله اساسی باشد و سوال این است آیا خروجی فعلی با نیازها تطابق دارد یا خیر.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم با اشاره به اینکه اکنون سند تحول بنیادین باعث اجماع نظریههای علمی در آموزش و پرورش شده است، تصریح کرد: شکاف بین نظریه و طراحی و ارائه بسیار مهم است و در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی توانمندی برای کاهش این فاصلهها وجود دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: اگر دست به دست هم بدهیم و دیوارهایی که در بعضی بخشها وجود دارد، حذف شوند، میتوانیم به اهداف تعریف شده در سازمان برسیم.
وی با اشاره به دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی گفت: اگر امروز گفتمان انقلاب در برابر تمدن به بحران رسیده غرب تعریف میشود، انتظارات از هستههای علمی را بالا میبرد.
حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم با اشاره به اینکه سازمان پژوهش فقط متعلق به دولت نیست و به امت اسلامی تعلق دارد، بیان کرد: دستاوردهای نظری و فکری داریم که باید در نظام تعلیم و تربیت دنیا آن را نشان دهیم.
در ادامه مراسم حیدر تورانی سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و حجتالاسلام والمسلمین اظهار کرد: برای رضای خدا وارد میدان جهاد علمی و پژوهشی شدم و آنچه در توانم بود انجام شد.
وی ادامه داد: برای آمدن و ماندن کاری نکردم و همه تصمیمات من صریح و شفاف است؛ صحبتی خاص ندارم و استراتژی مدیریتی من این است نه گاهی حرف نزن تا بهتر و بیشتر شنیده شوی؛ از دوستان و همکاران خوب خودم تشکر میکنم و تا امروز جز خوبی مشکلی نبود.
سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در زمان آغاز فعالیتم تالیف کتاب اول مهر که همیشه آذرماه شروع میشد، فروردین آغاز شد و علیرغم تصور خوشبختانه کار پیش رفت.
در ادامه مراسم حجتالاسلام و المسلمین رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: ۴۰ سال است که نسل جدید در جامعه حاضر شدهاند و با توجه به اینکه مسائل جامعه شناختی امری پیچیده محسوب میشود، باید ببینیم چرا این نسل این گونه بار آمدند؟ قطعا ما مقصر هستیم و آموزش و پرورش هم در این موضوع تأثیر داشته است، اما نباید دیگر عوامل تأثیرگذار در این فرآیند را نادیده بگیریم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال پدر و مادر هنگام باروری و غذا دادن به فرزندشان باید به حلال و حرام توجه داشته باشند؛ در واقع بچه پیش از آن که به آموزش و پرورش راه پیدا کند در خانواده باید تربیت شود و موضوع توجه به حلال و حرام در این مورد اهمیت به سزایی دارد.
حجتالاسلام و المسلمین رشاد با بیان اینکه سازمان پژوهش طعام نسل آینده را فراهم میکند، تأکید کرد: باید مراقب بود مطالب نادرست به دانش آموزان القا نشود و اگر حتی در یک مورد بی احتیاطی باعث زاویه دار شدن اعتقادات یک نوجوان شود سازمان پژوهش مسئول است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: قرار نیست مسائل شبههناک و غلط را به دانش آموزان القا کنیم و باید مبانی دینی و هویتی خود را تقویت کرده تا نسل جدید علم و ادب بیاموزند.
وی درباره انتصاب آقای ذوعلم به عنوان رئیس سازمان پژوهش گفت: آقای ذوعلم با نظر وزیر آموزش و پرورش، رئیس جمهوری و رهبر معظم انقلاب انتخاب شدند و او فردی است که هم دانشگاه را دیده و هم با حوزه آشنایی دارد علاوه بر این پیشینه طولانی در آموزش و پرورش داشته است.
انتهای پیام/