سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلیقه‌زرد‌های فرانسوی امروز «گام نهم» خود را بر می‌دارند

معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه، امروز شنبه برای نهمین هفته متوالی به خیابان‌ها می‌آیند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، نزدیک به دو ماه از آغاز جنبش ضدسرمایه‌داری در فرانسه سپری می‌شود و امروز شنبه که معترضان موسوم به جلیقه‌زرد‌ها به سیاست‌های دولت فرانسه آن را «گام نهم» می‌خوانند، سراسر این کشور شاهد برپایی تظاهرات خواهد بود.

با اینکه سه روز به مناظره ملی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به منظور کاهش بحران باقی مانده، معترضان می‌خواهند به خیابان‌ها بیایند تا نشان دهند خشمشان فروکش نکرده است.

امروز نهمین هفته متوالی اعتراضات در فرانسه است. در شبکه‌های اجتماعی فراخوان برگزاری تظاهرات روز شنبه در پاریس و دیگر شهر‌های فرانسه دست به دست می‌شود و قدرت حاکم در مقایسه با هفته گذشته، نیرو‌های امنیتی بیشتری را مستقر کرده است.

بخشی از تظاهرکنندگان از جمله چهره‌های اصلی این جنبش اعلام کردند در یک محله تجاری در غرب پاریس تجمع کرده‌اند، اما احتمال می‌رود مکان اصلی تجمع امروز در آخرین لحظه فاش شود.

وزارت کشور فرانسه ۵۰۰۰ نیروی پلیس، ژاندارم و نیز خودرو‌های زرهی در پایتخت مستقر کرده است. در مجموع قرار است حدود ۸۰ هزار نیروی امنیتی در سراسر کشور مستقر شوند.

مقامات فرانسوی همچنین برپایی تظاهرات گسترده‌ای را در شهر بورژ (Bourges) در مرکز فرانسه پیش‌بینی می‌کنند. این شهر از سوی یک گروه تأثیرگذار از معترضان به عنوان «قطب تجمع» انتخاب شده است.

بیش از ۲۸۰۰ نفر روز جمعه حدود ساعت ۱۶:۰۰ (۱۵:۰۰ به وقت گرینویچ) در صفحه فیسبوک اعلام کردند در تظاهرات امروز شرکت خواهند کرد. تقریباً در سراسر فرانسه خودرو‌های مشترکی برای حمل و نقل معترضان در نظر گرفته شده است تا بتوانند در این تظاهرات گسترده شرکت کنند.

به رغم اینکه اعتراضات در پایان سال ۲۰۱۸ کاهش یافته بود، جنبش اعتراض‌آمیز شنبه هفته پیش بار دیگر شدت گرفت. وزرات کشور فرانسه گزارش داد در تظاهرات هفته گذشته ۵۰ هزار نفر شرکت کرده بودند، اما معترضان می‌گویند این آمار واقعی نیست.

از هفدهم نوامبر ۲۰۱۸ فرانسوی‌های برخاسته از طبقه مردمی و متوسط، به سیاست مالی و اجتماعی دولت اعتراض دارند. آن‌ها سیاست‌های دولت را ناعادلانه توصیف می‌کنند و خواستار قدرت خرید بیشتر هستند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.