سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

چگونه انیمیشن در بازار جهانی موفق می‌شود؟

انیمیشن یکی از گونه‌های پرمخاطب سینما در جهان است که تا امروز در بازار‌های خارجی موفق عمل کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها یکی از جذاب‌ترین اتفاقات بصری در عرصه سینما و تلویزیون انیمیشن است، ولی شاید تا چند دهه قبل کسی فکرش را نمی‌کرد روزی این گونه از سینما بتواند در صدر پرمخاطب‌ترین آثار سینمای جهان قرار بگیرد. انیمیشن در ابتدای کار اینگونه تداعی می‌کرد که طراحی تصویری ساده است که مخاطبانش را کودکان شکل می‌دهند، اما امروزِ بزرگسالان نیز جزو تماشاگران اصلی آن هستند، دیگر راحت می‌توانیم بگوییم انیمیشن همان کارتون‌های مرسوم نیست که صرفاً بحث خوش‌گذرانی و سرگرمی را برای ما با خود به همراه داشته باشد، بلکه این گونه از سینما در درون خود پر از محتوا است که عمیق‌ترین تاثیرات را می‌تواند بر روح و روان مخاطب بگذارد. بر همین اساس گفتگویی با محمد خیراندیش انیماتور و محمد امین همدانی کارگردان انیمیشن داشتیم که در ادامه آن را می‌خوانید:
 
 
محمد خیراندیش انیماتور در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ماهیت انیمیشن و رده بندی سنین در این ژانر اظهار کرد: انیمیش از معدود آثاری است که بزرگ و کوچک نمی‌شناسد و هر مخاطبی را به خود جذب می‌کند. البته این انیمیشن‌ها باید به شیوه‌ای ساخته شوند که بتواند از جذابیت‌های روز دنیا برخوردار باشد، تولید آثار با کیفیت و قابل درک برای مخاطب بین‌المللی کافی است که یک انیمیشن‌ساز بتواند برای آثارش مخاطب بین‌المللی پیدا کند. شاید عواملی مانند شانس تا حدی در این زمینه دخیل باشد، اما بیشتر از هر چیز یک اثر خوب می‌تواند زمینه بین‌المللی شدن را فراهم کند. البته عملکرد نهاد‌هایی که از تولید آثار خوب و با کیفیت حمایت می‌کنند و در معرفی آن‌ها به رقابت‌ها و بازار‌های بین‌المللی برنامه‌ریزی داشته باشند، بسیار کمک کننده است.

سه مرحله طلایی

وی در ادامه درباره مراحل ساخت یک اثر انیمیشنی گفت: انیمیشن سه مرحله را پشت سرمی گذارد تا بتواند به یک اثر قابل قبولی تبدیل شود. در مرحله اول مسایل هنری و داستان را می‌نویسیم و در گام دوم مجسمه شخصیت‌ها را می‌سازیم تا برای طراحی نهایی، قابل باور و در انتها با نرم افزار‌های مربوطه به آن‌ها جان می‌دهیم تا برای مخاطبان قابل باور شود.
 
خیراندیش درخصوص روند کُند پیشرفت انیمیشن ایران در جهان، تصریح کرد: نمی‌توان منکر ارتقای کیفیت شد، اما مهمترین مساله اصلی تولید انیمیشن بحث مالی آن است که با مشکلاتی رو به رو است. به طور طبیعی اگر بخواهیم انیمیشن در کشور ما ارتقا پیدا کند، باید هزینه مناسبی هم برای آن اختصاص دهیم، این واقعیتی انکارناپذیر است که انیمیشن در ایران پیشرفت خوبی داشته است؛ اما نه در حد و اندازه پتانسیل ایران، یکی از اتفاق‌های خوبی که در این حوزه افتاده این است که با فعالیت‌های انجام شده، دیگر کلمه انیمیشن برای مدیران کلان کشور کلمه نامفهومی نیست؛ ولی هنوز انیمیشن جزو دغدغه‌های اصلی ما نشده و دلیل آن هم نشناختن واقعی این هنر است. قدرت فراگیر انیمیشن در جهان هنوز مورد توجه خیلی‌ها واقع نشده است.
 
این طراح و انیماتور یادآور شد: اگر بتوانیم کار‌های بهتری در حوزه انیمیشن بسازیم حتما به دستاورد‌های خوبی خواهیم رسید. شاید در کشور ما زیرساخت‌ها فراهم نباشد یا حتی شرایط کاری تولید کنندگان انیمیشن در ایران با تولید کنندگان کشور‌هایی که در این زمینه با سابقه هستند، قابل قیاس نباشد، اما حتما این تجربه قابل تکرار است. نکته اینجاست که ما باید بتوانیم نیرو‌های توانمند، خلاق و لایقمان را حفظ کنیم. بسیاری از افراد حرفه‌ای این رشته به کشور‌های دیگر مهاجرت می‌کنند و یا در فکر مهاجرت هستند، این موضوع نگران کننده است. بسیاری از افرادی که از کشور رفته‌اند، در شرکت‌های معتبر انیمیشن‌سازی در حال فعالیت هستند. درواقع انیمیشن ساز تا امنیت و ثبات شغلی نداشته باشد نمی‌تواند آنچه را که باید خلق کند و به نمایش بگذارد. همین بی ثباتی باعث می‌شود که ما هر روز شاهد از دست رفتن متخصصان این رشته از کشور باشیم.
 

همدانی: انیمیشن یک ابزار مکالمه با نسل آینده است

محمد امین همدانی کارگردان انیمیشن در ادامه این گفتگو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص این سوال که یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این حوزه اهمیت دارد چه چیزی است؟ گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در انیمیشن می‌تواند مفید باشد همان قصه گویی است تا مخاطب با انیمیشن‌هایی ارتباط برقرار کند. اگر قصه وجود داشته باشد، من هم در این مسیر تلاش می‌کنم تا قصه را به نوعی ملموس برای بیننده ترسیم کنم، من برای خلق شخصیت‌های داستانی به شدت آن‌ها را تخیل می‌کنم و آن را به دنیای واقعی پیوند می‌زنم.
 
وی افزود: کودک به خاطر اینکه کمالگرا است به دنبال قهرمان می‌گردد و به این خاطر است که انیمیشن‌های خارجی توانستند به خوبی در این حوزه موفق عمل کنند. البته  ما هم تا حدودی در آثارمان قهرمان‌هایی را به تصویر کشیدیم، اما هنوز نتوانستیم با آن‌ها مقابله کنیم.

این کارگردان انیمیشن درباره موفقیت ایران در بازارهای خارجی اظها کرد: تا امروز در رقابت در بازار‌های خارجی توانستیم موفق عمل کنیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم. ما در زمینه انیمیشن جوایز بسیاری گرفتیم، اما هنوز من معتقدم زمانی موفق خواهیم بود که بچه‌ها کارهایمان را دوست داشته باشند، ما توانستیم در تولید مشترک هم با دیگر کشور‌ها وارد عمل شویم که این هم خود گام موفقی در این عرصه است .

همدانی ادامه داد: انیمیشن یک ابزارمکالمه با نسل آینده است و ما می‌توانیم به عنوان یک اصل اساسی رسانه‌ای آن را در نظر بگیریم و صرفا به عنوان یک ابزار برای سرگرمی بچه هایمان به آن نگاه نکنیم. عنصر اصلی در انیمیشن تخیل است و همین عنصر باید جان بگیرد و به تصویر کشیده شود، در پایان باید بگویم مهم‌ترین حامی انیمیشن در کشور مردم هستند که می‌توانند زمینه رشد را مهیا کنند و با حمایتشان از انیمیشن‌های داخلی می‌توان در آینده‌ای نزدیک به پیشرفت‌های خوبی دست یابیم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.