لاریجانی از برگزاری ۳۲ آزمون در سال سخن گفت و اظهار داشت: برخی از این آزمونها مانند آزمون کارشناسی ارشد ۷۰ هزار شرکت کننده دارند و بعضا با چالشهایی نیز مواجه هستیم که نیاز به پاسخگویی دارد و فرایندی برای این پاسخگویی تنظیم شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با معرفی مدیران حوزه آموزش گفت: در کنار امور جاری، بحث تحول و نوآوری در آموزش پیگیری میشود و متناظر این کار در مناطق آمایشی کشور در حال پیشرفت است.
وی به تجارب سیاستگذاری در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: بسیاری از این برنامهها در مرحله تئوری باقی مانده بود و در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تمامی اسناد بالادستی کشور رصد شده و کمتر حوزهای هست که تمام این اسناد را در برنامه ریزی استفاده کرده باشد.
لاریجانی به سطح بندی برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در این برنامهها انتظار از سطوح مختلف آموزش علوم پزشکی ترسیم شده است.
وی با اشاره به بحث مرجعیت علمی گفت: در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اگر دانشگاهها متناسب با ظرفیتهای خود حیطههای سرآمدی خود را شناسایی و ماموریتهای روشنی را پیگیری کنند موفق میشوند در کشور و سطح بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به ایجاد نگاه حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: آموزش علوم پزشکی باید هدفمند باشد و نیازها را پاسخ دهد و اگر مثلا بیماریهای غیرواگیر مرگ و میر زیادی در کشور را باعث میشود باید در کوریوکولومهای رشتههای علوم پزشکی به آن توجه شود.
وی به محاسبات نیروی انسانی تا سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: مرحله بعدی این است که بگوییم با توجه به روشن شدن نیازهای ملی در هر رشته مقطع مناطق آمایشی هریک چقدر از این نیاز را میتوانند تامین کنند و در نهایت با این سهم بندی هر یک از دانشگاههای داخل مناطق آمایشی چه ماموریتی و سهمی در این تربیت بر عهده خواهند داشت. برنامه این است که مناطق آمایشی تا ۷۰ درصد نیروهای خود را خصوصا در رشتههای خدمت محور و غیر تحصیلات تکمیلی تربیت کنند.
لاریجانی گفت: مرکز آموزش مهارتی تا حد زیادی تقاضاها برای دریافت مدرک تحصیلی را کم میکند. این دورهها مهارت محور است که افراد میتوانند با طی دورههای کمتر، مهارتهایی را آموزش ببینند و وارد محیط خدمت شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از بهترین مصوبههای کشور، سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت (مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) است که به کشور التزام میدهد گفت: نظر جناب رییس جمهور هم این بود که ما نمیتوانیم استانها را کم کنیم، ولی میتوانیم با منطقه بندی استانها شیوه نوینی در اداره کشور داشته باشیم و سازمانهای مختلف به جای شعب استانی، شعب منطقهای داشته باشند.
وی ادامه داد: آموزش عالی و دانشگاه آزاد اگر منطقه بندی یکسانی با وزارت بهداشت داشته باشند تشکیل خوشههای علمی در کشور تسهیل میشود.
لاریجانی با اشاره به بحث ماموریت گرایی در آموزش علوم پزشکی گفت: دانشگاهها ابزار مهمی برای پیشبرد برنامههای ملی هستند و تجربه واسپاری ماموریتهای ملی به دانشگاهها و مناطق باعث شد هم دانشگاهها نقش ملی داشته باشند و هم برنامههای بزرگ کشوری در بازههای زمانی مناسبی انجام شود. بازنگری برنامه دندانپزشکی، اعتباربخشی موسسهای دانشگاهها و اعتباربخشی بیمارستانهای آموزشی مثالهای خوبی از ماموریتهایی است که به دانشگاههای واگذاری شد.
وی با بیان برنامههای وزارت بهداشت برای تامین نیروی انسانی از میان داوطلبان بومی گفت: لازم است با ساماندهی بحث سهمیهها در کشور ترتیبی اتخاذ شود تا ضمن تکریم خانوادههای شهدا و جانبازان، کف امتیاز علمی برای داوطلبان دارای سهمیه به نحوی تعریف شود که خیلی زیاد با داوطلبان آزاد فاصله نداشته باشند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه بین المللی آموزش اشاره کرد و گفت: از ژانویه امسال افرادی که برای تحصیل به خارج از کشور میروند تا آخر دوره نمیتوانند وارد کشور شوند. برای افرادی هم که قبل از این تاریخ، شروع به تحصیل کردند باتوجه به شرایط ارزی تعداد واحدهای مورد نیاز برای انتقال به داخل تنها نصف شد، اما سایر شرایط کیفی اصلا تغییری نکرد و حتی مصاحبه هم اضافه شد تا وضعیت داوطلبان به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.
وی با بیان اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مجازی گفت: برخی از کارهایی که انجام شده در کشور بی نظیر است و برخی مسئولین در بازدیدهایی که از این دانشگاه داشته اند بر لزوم راه اندازی سامانههای این دانشگاه در سایر نهادها تاکید کرده اند.
لاریجانی گفت: همه مناطق آمایشی، مرکز سنجش راه اندازی کرده اند و بسیاری از آزمونهای علوم پزشکی به صورت الکترونیکی در حال اجرا است که باعث صرفه جویی مبلغ قابل توجهی در هزینههای آزمونها شده است و امیدواریم بتوانیم سایر آزمونها مثل بورد را نیز به این سمت پیش ببریم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بوردهای مناطق آمایشی در حال ساماندهی است که باعث میشود از تعداد بیشتری از اساتید رشتههای مختلف در این امر استفاده شود. این بوردها سه رسالت دارند در منطقه که عبارتند از: طراحی سوال برای ورود به بانک سوالات ملی، که این سوالات در مراحل مختلف مورد ارزیابی قرار میگیرد، کار دیگر این گروه کمک در سیاستگذاری رشتهها است و همچنین در ارزشیابی رشتهها کمک میکنند و تیمی از یک منطقه آمایشی، منطقه دیگری را ارزیابی میکنند و به وزارت بهداشت گزارش میدهند.
وی به زیرساختهای حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: سهم اندکی از بودجه سلامت به آموزش اختصاص مییابد و علیرغم کمکهایی که به این حوزه شده، با کسری بودجه مواجه هستیم و بخش عمده این بودجهها نیز برای حقوق و مزایا هزینه میشود. در دانشگاهها و برای ارتقای آموزش در دانشگاهها لازم است حمایتهایی از این حوزه صورت گیرد.
لاریجانی در پایان با تاکید بر اینکه حوزه آموزش، حوزهای پرمشغله است گفت: در ادوار مختلف چالشهایی که در حوزههای درمان و دارو وجود داشته، توجه مسئولین به حوزه آموزش را کم کرده و برای ارتقای این حوزه لازم است تا در کنار سایر حوزهها برنامه ریزی جدی صورت پذیرد.
انتهای پیام/