سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کنگره ملی زبان مادری در مهاباد لغو شد

دبیر اجرایی کنگره ملی زبان مادری گفت: اولین کنگره سالانه زبان مادری به دلیل گستردگی و عدم تامین منابع مالی لغو شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، رحیم سلطانی دبیر اجرایی کنگره ملی زبان مادریگفت: اولین کنگره ملی سالیانه زبان مادری قرار بود اسفند سال جاری به میزبانی مهاباد برگزار شود، به دلیل گستردگی و عدم تامین منابع مالی لغو شد.

وی ادامه داد: این دبیرخانه ضمن عذرخواهی از علاقمندان فراخوان اعلام شده را کان لم یکن تلقی و مراتب پوزش و طلب بخشش مجریان را به حضور هموطنان اعلام کرد.

این کنگره قرار بود به صورت سراسری با تکیه بر فرهنگ بومی و محلی و در راستای تقویت هویت ملی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد و موسسه فرهنگی آموزشی سوما برگزار شود.

سازمان ملل هر ساله (از فوریه ۲۰۰۰) روز جهانی زبان مادری را گرامی می‌دارد تا اقدامی در راستای اشاعه زبان و فرهنگ‌های مختلف در جهان باشد؛ این روز به این دلیل به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده که در ۲۱ فوریه ۱۹۵۲ دانشجویان شهر داکا پایتخت امروز کشور بنگلادش که در آن زمان پاکستان شرقی نامیده می‌شد، برای ملی کردن زبان بنگالی به عنوان زبان دوم پاکستان آن زمان تظاهرات کردند، اما پلیس داکا به سوی آنان شلیک کرد و شماری کشته شدند.

در ۱۶ مه سال ۲۰۰۷ مجمع عمومی سازمان ملل در قعطنامه‌ای از اعضای خود خواست تا از تمامی زبان‌های مورد استفاده مردم در سراسر جهان حفاظت کنند.

سازمان ملل بر این موضوع تاکید دارد که زبان‌ها قدرتمندترین ابزار‌ها در حفظ و توسعه میراث‌های عینی و غیرعینی در سراسر جهان محسوب می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/ج

لغو برگزاری کنگره ملی «زبان مادری» در شهرستان مهاباد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.