سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا:

بسیاری از کابران فضای مجازی زمینه را برای نقض حریم خصوصی خود فراهم می‌کنند

سرهنگ شکیب گفت: بسیاری از کاربران در فضای مجازی با انتشار اطلاعات محرمانه زمینه را برای نقض حریم خصوصی خود، فراهم می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ مهدی شکیب رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی که این روز‌ها وارد بازار شده است و مورد استفاده عموم مردم قرار گرفته در کنار تمامی مزیت‌ها، دارای تهدیداتی هستند که در نگاه اول به چشم نیامده و یا کم اهمیت می‌باشند، اظهار کرد: ولیکن با مراجعه به دادسرا و مرور پرونده‌های پلیسی و گفتگو با قربانیان می‌توان به عمق و گستردگی آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی پی برد، قربانیان متعددی که فریب خورده و بدون آشنایی کامل از این فضا و عدم دریافت آموزش‌های لازم اقدام به انتشار اطلاعات خصوصی و تصاویر خود کرده اند.

وی افزود: بسیاری از کاربران در فضای مجازی قبل از اینکه از آسیب‌ها و مخاطرات فضای مجازی آگاهی داشته باشند اقدام به انتشار اطلاعات محرمانه و خصوصی خود کرده و زمینه را برای نقض حریم خصوصی خود، فراهم می‌آورند.

سرهنگ شکیب با اشاره به اینکه یکی از تکنولوژی‌های رایج و مورد استفاده کاربران، عضویت در شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزار‌های پیام‌رسان تلفن همراه می‌باشد، اظهار کرد:در حال حاضر اکثر شهروندان در یکی از این شبکه‌های اجتماعی عضو بوده و با تشکیل گروه‌ها و کانال‌های مختلف، اطلاعات زیادی را با یکدیگر رد و بدل می‌کنند، اطلاعاتی که اغلب مهم، حساس، شخصی و گاهی اوقات محرمانه بوده و اگر در اختیار فرد غریبه‌ای قرار بگیرد امکان سوءاستفاده از آن‌ها وجود داشته و می‌تواند بر علیه کاربر به کار رفته و مشکلات زیادی را برای آن‌ها فراهم کند.

وی ادامه داد: افزایش پرونده‌های هتک حیثیت در محاکم قضایی نشان دهنده این موضوع می‌باشد، پرونده‌هایی که در پی غفلت کاربر و عدم توجه به توصیه‌ها و اعتماد نابجا به افراد غریبه آنلاین در فضای مجازی به وجود آمده است و به راحتی نه تنها آبروی کاربر که آبروی خانواده او به حراج گذاشته شده و چه بسیار زندگی‌هایی که در این خصوص متزلزل شده و جدایی سرانجام آن بوده است.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا افزود: متاسفانه برخی از کاربران فضای مجازی با انتشار تصاویر خصوصی و شخصی، آلبوم خانوادگی خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنند و قطعاً از عواقب این کار خبر ندارند.

سرهنگ شکیب ادامه داد: شاید این افراد هنوز باور ندارند که فضای مجازی به مانند فضای واقعی بوده و تمامی اتفاقاتی که در فضای واقعی رخ می‌دهد به نوعی در فضای مجازی نیز به وقوع می‌پیوندد و قبول ندارند که ورود افراد غریبه به این حریم همان تبعات ورود در فضای حقیقی را دارد.

سرهنگ شکیب مهمترین عامل در افزایش امنیت سایبری شهروندان را هوشیاری و آگاهی خود مردم دانست و گفت: اگر کاربران فضای مجازی نسبت به نحوه فعالیت در این فضا کمی دقت داشته باشند و در انتخاب دوستان مجازی با حساسیت بیشتری برخورد نمایند قطعاً شاهد امنیت بالایی در فضای مجازی خواهیم بود.

این مقام انتظامی با اشاره به رویکرد پیشگیرانه پلیس فتا گفت: پلیس فتا در راستای ماموریت‌های محوله به صورت مستمر اقدام به اطلاع رسانی و آموزش‌های سایبری نموده و در حوزه پیشگیری وضعی سعی در حذف یکی از اضلاع مثلث جرم دارد، اما قطعا این پلیس به تنهایی توان انجام این کار را ندارد و دستگاه‌های دیگر باید در این خصوص با پلیس فتا همکاری کنند؛ که در این میان همکاری رسانه‌ها و خود کاربران از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که اگر کاربران نخواهند قطعا هیچ‌کدام از برنامه‌ها و طرح‌های پیشگیرانه پلیس فتا محقق نخواهد بود.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با دعوت از هموطنان گرامی جهت بازدید مطالب آموزشی سایت پلیس فتا گفت: هموطنان گرامی در صورت مواجهه با هر‌گونه مورد مشکوک می‌توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا  با ما در میان گذاشته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.