سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری دومین نشست کارگروه ملی همکاریهای علمی ایران و هند

دومین نشست کارگروه ملی همکاری‌های علمی ایران و هند به مدت یک روز با حضور ۲۲ دانشگاه و پژوهشگاه کشور در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، محمد علی ربانی رئیس مرکز مطالعات فرهنگی، بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دومین نشست کارگروه ملی همکاری های علمی ایران و هند در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با توجه به اینکه هندوستان و شبه قاره هند برای ایران بسیار مهم است دانشگاههای ما به صورت جدی در این زمینه مطالعه نکرده اند.

وی افزود: اجرای بسیاری از موافقتنامه ها و تفاهمنامه ها بین دو کشور ایران و هند منوط به مشارکت جدی دانشگاههای دو کشور است زیرا برخی از این موافقتنامه ها مربوط به همکاریهای دانشگاهی است.

ربانی اظهار داشت: در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کتابهایی با عنوان" و فرهنگ کشورها" در حال تدوین است اما هنوز در مورد هند چنین کتابی منتشر نشده و کارگروه ملی همکاریهای علمی ایران و هند می تواند در این زمینه کمک کند تا چنین کتابی درباره هند و کشورهای شبه قاره از جمله پاکستان و بنگلادش هم منتشر شود.

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی، بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: گفت و گوهای دینی با هند چند سالی است که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور در حال انجام است که متولی آن نهادهای دینی هستند اما اگر پشتوانه دانشگاهی هم داشته باشد پایدارتر و علمی تر خواهد بود.

وی ادامه داد: چون در هند رویکردهای معنا گرا به دین و آئین وجود داشته است تجار و بازرگانان قدیم ایرانی به زیرکی دریافته بودند که می توانند از دریچه تصوف برای گفت و گو با مخاطب هندی وارد شوند.

ربانی تصریح کرد: حدود ۴۵ درصد از ظرفیت جهان اسلام مرتبط با متصوفه است و این موضوع به ویژه در شبه قاره هند بسیار مهم است، چون تصوف شبه قاره پیوستگی بسیار با تشیع و زبان فارسی دارد و گسترش تعامل با متصوفه در شبه قاره هند به معنای توسعه تعاملات فرهنگی، احیای میراث تاریخی، فرهنگی و نیز زبان فارسی است.

انتهای پیام // ف.م
 

توجه جدی تر به مطالعات مربوط به هند و ایران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.