سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا از گوشی آیفون XR در کشور چین استقبال نشد؟

عدم استقبال چینی‌ها از محصول جدید اپل یعنی آیفون XR، موجب سقوط ناگهانی ارزش سهام این شرکت شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مدت زیادی از زمانی که تحلیلگران، اپل آیفون XR را ستایش می‌کردند نمی‌گذرد. به گفته تحلیلگران، این محصول اپل با داشتن تجهیزات مناسب‌تر، طلسم ۱۰۰۰ دلاری محصولات ممتاز اپل را شکست و همین دلیل فروش بیشتر این محصول شد.

آن‌ها پیش‌بینی کرده بودند که آیفون XR به پرفروش‌ترین آیفون بین مدل‌های سه‌گانه تبدیل می‌شود. اما باید گفت: تمامی این پیش‌بینی‌ها اشتباه از آب درآمده است. فروش آیفون XR  بسیار پایین‌تر از حد انتظار بوده است.

قیمت پایه این دستگاه در ایالات متحده آمریکا ۷۴۹ دلار است. شرکت اپل برای این که هزینه‌های این گوشی را پایین نگه دارد بعضی از قابلیت‌های دو مدل دیگر را در آن استفاده نکرده است. برای مثال در این تلفن همراه به جای استفاده از پنل‌های اولد که گران قیمت هستند از نمایشگر ۶.۱ اینچی ال‌سی‌دی استفاده شده است. از دیگر قابلیت‌هایی که در آیفون XR مشاهده نمی‌شود 3D Touch و دوربین دوگانه است. البته باید به این نکته توجه کرد که این دستگاه از قابلیت‌هایی مانند فیس آی‌دی و تراشه A12 بایونیک استفاده می‌کند.

چیزی که به همه این پیش‌بینی‌ها پایان داد، اعلام خبر عدم استقبال از آیفون XR در چین بود. تیم کوک، مدیر عامل اپل، اعلام کرد که درآمد پیش‌بینی شده برای سه ماه آینده را کاهش داده است. نتیجه این عدم استقبال، افت ناگهانی ارزش سهام این شرکت بود. شرکت اپل زمانی با ارزش ۱ تریلیون دلار توانسته بود جایگاه ارزشمندترین شرکت دولتی جهان را از آن خود کند، اما حالا ارزش این شرکت ۷۰۳ میلیارد دلار است. این بدان معناست که شرکت اپل از رقبای خود مایکروسافت، آمازون و گوگل آلفابت عقب مانده است.

اگر بخواهیم یکی از دلایل فروش ضعیف این مدل از آیفون را ذکر کنیم باید به قیمت آن اشاره کنیم. قیمتی که در چین برای این دستگاه تعیین شده ۶۴۹۹ یوان معادل ۹۴۶ دلار است. بیشتر ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که در این دستگاه وجود دارد در مدل‌های اندرویدی با قیمت پایین‌تر نیز وجود دارد. چین که حالا یکی از قطب‌های تولید گوشی‌های اندرویدی است دیگر نیازی به خرید گوشی‌های گران‌قیمت اپل ندارد. شرکت‌هایی مانند هوآوی و شیائومی گوشی‌های بهتری تولید می‌کنند.

البته این تنها دلیل نیست. مدتی است در چین جنبش ضد آمریکایی شروع شده است که دلیل آن جنگ تجاری میان ایالات‌متحده و چین و بازداشت مینگ وانژو، معاون مالی ارشد هواوی، به دستور ایالات‌متحده آمریکا است. گفته می‌شود که بعضی از شرکت‌های چینی کارمندانی که آیفون می‌خرند را جریمه می‌کنند. این در حالی است که برای خریداری گوشی‌های تولید شده شرکت‌های چینی کمک هزینه نیز پرداخت می‌کنند.


بیشتر بخوانید: سقوط ۱۰ درصدی سهام اپل در پی کاهش فروش در چین 


انتهای پیام/

کاهش فروش اپل در چین

برچسب ها: فناوری ، اپل ، سهام ، چین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.