سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقوع کودتای نظامی در گابن/ نظامیان گابنی مردم را به قیام دعوت کردند

منابع رسانه‌ای از وقوع کودتای نظامی در کشور آفریقایی گابن خبر می‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، منابع رسانه‌ای از وقوع کودتای نظامی در گابُن و شنیده شدن صدای تیراندازی در لیبرویل پایتخت این کشور خبر می‌دهند.
­

بر اساس گزارش‌ها، افسران ارتش گابن رادیو دولتی را تسخیر و اظهارات علی بونگو، رئیس جمهور این کشور، را در آغاز سال نو محکوم کردند. نظامیان گابن نیز در حال خواندن پیامی در رادیو دولتی هستند.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، نظامیان گابنی روز دوشنبه حدود ساعت شش و نیم به وقت محلی پیامی را در رادیو خواندند و اعلام کردند در غیبت بونگو، که در مراکش در بیمارستان بستری است، «شورای ملی احیا» تشکیل شده است.

این پیام از سوی یک نظامی قرائت شد که خود را به عنوان معاون فرمانده گارد جمهوری‌خواه معرفی کرد و خود را رئیس یک جنبش میهن‌پرسی جوانان نیرو‌های دفاعی و امنیتی گابن نامید. ستوان کلی اوندو اوبیانگ گفت: جنبش از تمامی جوانان نیرو‌های دفاعی و امنیتی و تمامی جوانان گابنی می‌خواهد به ما بپیوندند.

این نظامی با غیرقانونی و نامشروع خواندن نهاد‌های کشور گفت: ما نمی‌توانیم میهن را رها کنیم. روزی که تا این اندازه در انتظارش بودیم رسیده است و ارتش تصمیم گرفته است در کنار مردم گابن را از آشفتگی نجات دهد.

او با درخواست برای اشغال ساختمان‌های دولتی و فرودگاه‌ها در سراسر گابن،  خطاب به مردم این کشور افزود: اگر در حال خوردن و نوشیدن هستید، دست نگه دارد. اگر خواب هستید بیدار شوید و همسایگان خود را هم بیدار کنید. به عنوان یک انسان به پا خیزید و کنترل خیابان را به دست بگیرید.

ستوان کلی اوندو اوبیانگ اعلام کرد سخنرانی بونگو تردید‌ها را در مورد توان وی برای انجام مسئولیت‌هایش تقویت کرد.

همزمان صدای تیراندازی اطراف رادیو تلویزیون دولتی گابن (RTG) در بلوار تریموفال در مرکز شهر شنیده شده بود. خودرو‌های زرهی نیرو‌های امنیتی گابن ساعت هفت به وقت محلی دسترسی به این بلوار را مسدود کردند.

بونگو روز بیست و چهارم اکتبر در کنفرانس اقتصادی عربستان سعودی سکته کرد و از آن زمان در بیمارستان بستری است. وی مدتی در بیمارستان ملک فیصل در ریاض بستری بود و حالا در حال گذراندن دوران نقاهت خود در مراکش است. طبق تصمیم دادگاه قانون اساسی، معاون رئیس جمهور هم‌اکنون مسئولیت‌های وی را برعهد دارد.

علی بونگو از زمان مرگ پدرش عمر بونگو در سال 2009 قدرت را در اختیار دارد. وی در سال 2016 در انتخاباتی پرتنش بار دیگر به عنوان رئیس جمهور برگزیده شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۷ دی ۱۳۹۷
کودتا اونم تو این دوره زمونه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟