سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روچاله‌های دشت قزوین، بحرانی ناشی از بهره برداری بی رویه از منابع آبی

مدیرکل مدیرت بحران استانداری قزوین گفت: روچاله‌های دشت قزوین به علت بهره برداری بی رویه از منابع آبی رخ داده و این موضوع نتیجه غفلت و نبود برنامه ریزی مناسب در گذشته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، قدرت الله مهدیخانی مدیرکل مدیرت بحران استانداری با بیان اینکه روچاله‌های دشت قزوین، بحرانی ناشی از بهره برداری بی رویه از منابع آبی است، گفت: در بویین زهرا سالانه ۲۴ سانت فرونشست اتفاق می‌افتد در حالی که ۲ هفته پیش طی بازدید در جنگل‌های فتح آباد، شکاف‌هایی به عمق بیش از ۱۰ متر و به طول یک کیلومتر مشاهده شد که به نزدیکی جاده اصلی رسیده است و این یک زنگ خطری برای وقوع مخاطرات طبیعی و تخریب و نابودی زیرساخت‌ها به شمار می‌رود.

مهدیخانی افزود: غفلت از فرونشست‌ها و فروچاله‌های دشت قزوین آینده کبودرآهنگ در استان همدان را برای ما رقم می‌زند.

مدیرکل مدیرت بحران استانداری با بیان اینکه باید برای ساماندهی چاه‌های غیرمجاز زودتر اقدام شود، گفت: به علت برخی مصلحت اندیشی‌ها و سفارش از سوی برخی نمایندگان، اقدامات ما در قبال برخی چاه‌های غیرمجاز به تاخیر افتاد و خسارت‌های زیادی را از این بابت متحمل شدیم.

وی اضافه کرد: خیلی از مشکلاتی که دارندگان چاه‌های غیرمجاز با آن روبرو هستند، به خود ما بر می‌گردد و ما قبلا به این افراد سهمیه سوخت اعطا کردیم و مدام کشاورزان را تشویق کردیم که بیشتر و بیشتر بکارید.

مهدیخانی به دستورالعمل‌های دولت برای مقابله با بحران کم آبی اشاره کرد و گفت: بخشنامه‌های متعددی از سوی دولت صادر شد درباره اینکه باید میزان سرانه مصرف آب در فضای سبز را ۳۰ در صد کاهش داد و دستگاه‌های دولتی نیز باید در مصارف خودشان ۲۰ درصد کاهش آب داشته باشند، اما در این رابطه نیز با کم توجهی برخی شهرداری‌ها و دستگاه‌ها مواجه هستیم که هنوز درک درستی از بحران آب ندارند.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه اهرم اجرایی و قانونی تا مادامی که مشارکت مردمی به همراه نداشته باشد، میسر و مفید نخواهد بود و ما باید همواره مردم را در کنار خود داشته باشیم تا از بحران آبی عبور کنیم.

مهدیخانی عامل بی توجهی به کمبود منابع آبی را اولویت دادن منافع شخصی بر منافع جمعی دانست.

انتهای پیام/

بهره برداری بی رویه از منابع آبی عانل ایجاد روچاله ها در دشت قزوین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.