سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقصودی در صحن علنی:

وزارت آموزش و پرورش به دفتر سیاسی یک حزب خاص تبدیل شده است

نماینده مردم سبزوار گفت: وزارت آموزش و پرورش به دفتر سیاسی یک حزب خاص تبدیل شده است و کسانی که آن را مدیریت می‌کنند که نه دانشی دارند و نه اصل و نصب سیاسی.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۶ دی ماه) مجلس شورای اسلامی طی سوالی از وزیر آموزش و پرورش مبنی‌بر دریافت هزینه اضافه از دانش‌آموزان، اظهار کرد: آقای بطحایی گفته است که با اجبار از دانش‌آموزان پولی دریافت نمی‌شود، اما بنده این را توهین به شأن نمایندگان و مردم می‌دانم چرا که در تمامی مدارس از اولیای دانش‌آموزان مبالغی دریافت می‌شود.

وی افزود: طبق اصل ۳۰ قانون اساسی دولت مکلف است تا آموزش و پرورش رایگان را تا پایان دوره متوسطه برای دانش‌آموزان فراهم کند و لازم به ذکر است که حق تحصیل برای افراد جامعه یکسان بوده و فرزند یک کارگر همان حق را دارد که فرزندان تاجران و تهرانی‌ها دارند، اما به نظر می‌رسد که این اصل قانون اساسی در حال از بین رفتن است و اکنون ۱۸ نوع طبقه‌بندی در مدارس موجود است.

مقصودی بیان کرد: از وزیر آموزش و پرورش باید به دلیل ساماندهی دانشگاه فرهنگیان و جذب خوبی که صورت گرفت تشکر کنم، اما به دلیل عزل و نصب‌های اخیر نیز گلایه دارم چرا که وزارت آموزش و پرورش را به یک بنگاه سیاسی تبدیل کرده است.

نماینده مردم سبزوار تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش به دفتر سیاسی یک حزب خاص تبدیل شده است و کسانی که آن را مدیریت می‌کنند که نه دانشی دارند و نه اصل و نصب سیاسی.

وی گفت: یکی از دلایل انقلاب ۵۷، فاصله طبقاتی در تحصیل بود، اما اکنون عقب ماندگی در آموزش را بعضا بر گردن دولت‌های قبل و اشخاص تاریخی می‌اندازیم.

مقصودی ادامه داد: لازم است تا نگاه آموزش و پرورش به دانش‌آموزان عوض شود چرا که دانش‌آموزان باید پرسشگران این جامعه باشند.

نماینده مردم سبزوار اظهار کرد: در نروژ سالی معادل ۱۵۰ میلیون تومان، در آمریکا ۱۳۳ و ژاپن ۱۰۰ میلیون تومان در سال برای آموزش هر دانش‌آموز اختصاص می‌یابد در حالی که در ایران تنها سالی ۳ میلیون به هر دانش‌آموز اختصاص می‌یابد که جای تأسف دارد.

وی افزود: رئیس جمهور گفت که باید در بودجه ۹۸ هزینه هر دانش‌آموز را به یک میلیون تومان برسانیم که به این معنای کاهش شأن معلمان و دانش‌آموزان است، باید بدانید که با معلم خرید خدماتی بی‌انگیزه و بی‌تخصص کشور توسعه پیدا نخواهد کرد.

مقصودی تصریح کرد: کاش آقای وزیر با والدین دانش‌آموزان جلساتی را برگزار کند تا درباره واقعیات اطلاع پیدا کند، به عنوان مثال در برخی مدارس برای امتحانات ۱۵۰ هزار تومان از هر دانش‌آموز اخذ می‌شود و یا حتی در یک هنرستان در شهر مشهد مصوب شده که ۵۰۰ میلیون تومان از دانش‌آموزان اخذ شود؛ آقای بطحایی از کسانی که مقطع اول ابتدایی را به اتمام رسانده، اما در پایه دوم ثبت‌نام نمی‌کنند و یا کسانی که به دلیل تبعیض ترک تحصیل می‌کنند، سوال کنید.

نماینده مردم سبزوار بیان کرد: مدارس مناطق محروم برای حداقل آب و برق خود درمانده‌اند و نخبگان نیز خانه‌نشین شده‌اند، لذا صحبت‌های آموزش و پرورش با آرمان‌های دهه فجر ۵۷ مغایرت دارد.

مقصودی گفت: در بودجه سال ۹۸ ریالی برای آسایش معلمان و فرهنگیان اختصاص نیافته و از حذف و ادغام آموزش و پرورش‌های زیر ۵ هزار نفر صحبت می‌شود.

وی تصریح کرد: آقای نوبخت و رئیس جمهور می‌گویند باید برای دانش‌آموزان از بیت‌المال پول برداریم در حالی که بیت‌المال برای دانش‌آموزان است؛ پس چرا سر آنها منت می‌گذاریم، تا زمانی که به درک درستی نرسیم که باید برای توسعه کشور نگاه خاصی به مدارس داشته باشیم وضعیت همینگونه باقی خواهند ماند. بنده برای فکر و اندیشه رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه متأسفم.

نماینده مردم سبزوار در پایان خاطر نشان کرد: بیشترین فشار اقتصادی تنها به معلمانی وارد می‌شود که ضعیف‌ترین قشر جامعه هستند و رؤسا تأمین بودجه آموزش و پرورش را دست اندازی به بیت‌المال می‌دانند، ممکن است در آینده حسرت امروز را بخوریم که چرا برای آینده آموزش کشور اقدامی انجام ندادیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.