سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بطحایی در پاسخ به مقصودی:

دریافت هرگونه وجه اجباری از اولیای دانش‌آموزان ممنوع است

وزیر آموزش و پرورش گفت: دریافت هرگونه وجه اجباری از اولیای دانش‌آموزان که در برخی مواقع منجر به ترک تحصیل شود، ممنوع است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۶ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر دریافت هزینه اضافی از دانش‌آموزان توسط مدارس، اظهار کرد: همانطور که می‌دانید یکی از مسائلی که منجر به حوادث در مدارس می‌شود، نبود سرانه کافی برای انجام امورات جاری است.

وی افزود: اگرچه با لطف نمایندگان و بودجه سال جاری حدود ۲۰ درصد اختیارات ما در سال گذشته افزایش پیدا کرده است، اوضاع بهتری داریم به نوعی که در ۹ ماه اول سال جاری، ۵۱ درصد از ۳۴۰ میلیارد تومانی که برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده بود، تخصیص پیدا کرد در حالی که در سال گذشته تخصیصی که به این وزارتخانه اختصاص یافت، تنها ۳۰ درصد بود.

بطحایی تصریح کرد: در یک الی دو ماه اخیر ۱۲۰ میلیارد تومان از سازمان برنامه و بودجه به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز در راه است، اما ما نباید در مدارس به دلیل کمبود سرانه مردم را تحت فشار قرار داده و به اجبار از آن‌ها کمک مالی دریافت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اخذ وجه اجباری از والدین دانش‌آموزان در صورتی که منجر به ترک تحصیل شود، اکیدا ممنوع بوده و صراحتا می‌گویم که در بازرسی‌های اخیر وضعیت بهترین نسبت به سال‌های گذشته داریم، البته صحبت بنده به این معنا نیست که تخلفی صورت نگرفته لذا چنانچه مصادیقی در این باره مشاهده کردید بگویید تا با آن برخورد کنیم.

بطحایی تصریح کرد: آموزش و پرورش آنقدر حائز اهمیت است که هر چه برای آن هزینه شود نوعی سرمایه‌گذاری تلقی خواهد شد، لذا ما باید تلاش کنیم تا با افزایش بهره‌وری و تخصیص هزینه و اعتبارات کیفیت آموزش را ارتقاء دهیم.

وی افزود: در سال جاری سامانه نظارتی در مدارس غیر دولتی به شدت گسترش یافته و به سمت کیفیت و جلوگیری از سامانه‌های متخلف پیش رفت تا جایی که مجوز بسیاری از مدارس مختلف اخذ شد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر منظور آقای مقصودی به مدارس دولتی است، وجوه دریافتی در زمان ثبت‌نام که باعث ترک تحصیل دانش‌آموزان شده باشد را نداریم، چرا که در سال جاری تاکید فراوانی داشتیم که در هنگام ثبت‌نام هیچ مبلغی بابت کمک به مدرسه از دانش‌آموزان گرفته نشود.

بطحایی ادامه داد: ۶۸۰ ستاد ثبت نام به صورت نامحسوس مدارس را درخصوص موضوع اخذ کمک‌ها مورد نظارت قرار داد و ۳۳ هزار و ۱۱۱ مدرسه نیز مستقیماً مورد نظارت به صورت نامحسوس قرار گرفت که از این میزان فقط در ۸۲۰ مدرسه شائبه تخلف یا قصور مشاهده شد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امروز یکی از معدود سال‌هایی بود که به دلیل نظارت‌های دقیق کمترین مشکل، تنش و شکایت در هنگام ثبت‌نام را شاهد بودیم، البته ۲۵۰ شکایت مرتبط با ثبت‌نام ثبت شد که حدود ۱۴ مورد انصراف دادند و بقیه موارد تا آخرین شکایت مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

بطحایی اظهار کرد: اگر دانش‌آموزی را می‌شناسید که به دلیل فشار مالی مدارس ترک تحصیل کرده باشد را با اسم به بنده معرفی کنی، قول می‌دهم که آن را پیگیری و نتیجه را اعلام کنم.

وی افزود: لازم به ذکر است که با توجه به سرانه تخصیص یافته به مدارس اگر کمک‌های مردمی نباشد، امکان اداره مدارس وجود ندارد، البته به شرطی که این کمک جنبه اجبار و زور نداشته باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۶ دی ۱۳۹۷
واقعا پول گرفته نمیشه تعجب آوره پول ندی بچه را در مدرسه به حساب نمیارن توجهی نمیکنن.