به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازیاسوج ؛ عبد المجید نژاد صفوی در خصوص آخرین وضعیت اجرایی فاز دوم پل سوم بشار گفت: عملیات اجرایی فاز دوم پل سوم بشار به دلیل کمبود اعتبار متوقف بود که با ابلاغ 35 میلیارد ریال اعتبار ، به زودی عملیات اجرایی فاز دوم آن آغاز می شود.
وی افزود: در صورت تخصیص به موقع اعتبار ابلاغ شده، تیرهای فلزی پل که قیمت بالایی دارند، خریداری کرده و «دال دوم» قسمت ورودی پل اجرا می شود.
وی ابراز امیدواری کرد سال آینده دال دوم پل سوم بشار زیر بار ترافیک برود.
نژاد صفوی با اشاره به اینکه تکمیل این طرح بار ترافیکی شهر یاسوج را کاهش می دهد ، ادامه داد: اجرای فاز دوم پل سوم هم از نظر پدافند غیرعامل و هم از نظر ترافیک و تراکمی که در برخی از نقاط اصلی شهر یاسوج وجود دارد ،حائز اهمیت است.
وی خاطر نشان کرد: فاز دوم طرح به دلیل برخی مشکلات از جمله کمبود اعتبار معطل مانده بود که با ابلاغ اعتبار 35 میلیارد ریالی این مشکل برطرف می شود.
وی درباره مشکلی که بر اثر بارندگیها برای پل سوم ایجاد شده بود گفت: بدنه و اسکلت پل هیچ اسیبی ندیده و نخواهد دید .تمام امور ایمنی در سازه پل رعایت شده و ستون ها و دیوارهای آن نیز به خوبی اجرا شده است.
نژاد صفوی گفت: در آن حادثه بخشی از دیوار حائل خاک ریز که ربطی به سازه پل ندارد به دلیل انحراف مسیر آب تخریب شد.
مدیر کل راه و شهرسازی دلیل ریزش دستک پل را عدم رعایت موارد فنی عنوان کرد و گفت: پل بشار یک رودخانه وحشی محسوب می شود که سیلابهای مقطعی پر فشار دارد که با کشاورزی در حاشیه رودخانه رژیم طبیعی آب به هم خورده و مشکلاتی را برای دیواره حائل ایجاد کرد.
وی نشان کرد: تمام اصول فنی در سازه طراحی شده پل رعایت شده با این حال برای اطمینان بیشتر استاندارد سازی و آزمایش های جدید را در دستور کار قرار داده ایم.
در سال 82 با پیش بینی اینکه شهر یاسوج رو به رشد و توسعه است، تصمیم به احداث پل سوم بشار گرفته شد اما به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبار به پل در دولت های نهم و دهم، عملیات ساخت آن متوقف شد.
پایان یافتن دوره مقاومت پل اول و دوم و الزامات پدافند غیر عامل مسئولان را بر آن داشت که هرچه سریعتر تکلیف این پل را مشخص کنند و استاندار کهگیلویه و بویراحمد پس از حضور در استان تکیمل این پل را در اولویت برنامه های خود گذاشت.
لاین اول پل در خرداد ماه 97 افتتاح شد اما باران های سیل آسای آبان ماه امسال باعث شد بخشی از دستک پل فرو بریزد و همین موضوع باعث شد اصول فنی و ایمنی پل بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد.
شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، بابیش از 200 هزار نفر جمعیت 18 کیلومتر طول دارد. در 30 سال گذشته تنها 2 پل در جنوب شهر یاسوج احداث شده و پل سوم بشار با هدف کاهش بار ترافیکی در ورودی شهر یاسوج کلنگ زنی شد.
افزایش ورود گردشگران به شهر یاسوج در بهار و تابستان و حتی در برخی روزهای تعطیل پایان هفته ترافیکی تا بیش از 2 کیلومتر در ورودی و خروجی شهر یاسوج ایجاد میکند که بسیار مشکلزاست.
اگر یکی از پلهای کنونی بر روی رودخانه بشار با مشکلی مواجه شود، تردد به سمت سررود جنوبی و حاشیه جنوبی شهر یاسوج با مشکل روبهرو میشود.
انتهای پیام/غ