سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاش دموکرات‌ها برای برکناری ترامپ/ رئیس جمهور آمریکا چه زمانی استیضاح می‌شود؟

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال رسیدگی به پرونده‌های ترامپ هستند تا در زمان مناسب موضوع استیضاح رئیس جهمور را مطرح کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دموکرات‌ها نمی‌خواهند خیلی‌وقت‌شان را با دونالد ترامپ تلف کنند و البته اجباری هم برای تحمل او تا سال 2020 ندارند. آنان پس از هشت سال، روز پنجشنبه بار دیگر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را از جمهوری‌خواهان پس گرفتند و می‌خواهند در همین اول کار، کار چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا را با استیضاح یکسره کنند.


بیشتربخوانید :آغاز هفته سوم تعطیلی دولت آمریکا


این خواسته همه نمایندگان دموکرات است اما برخلاف دموکرات‌های جوان، اکثر دموکرات‌های کنگره از جمله نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان می‌گویند استیضاح در وضعیت کنونی «گزینه‌ای تفرقه‌انگیز» است و باید منتظر مشخص شدن وضعیت پرونده‌های ترامپ قبل از دست زدن به هرگونه اقدامی علیه وی بود. با این حال دموکرات‌های تازه‌ وارد شده به کنگره، به نظر نمی‌رسد بخواهند با پلوسی 78 ساله همراهی کنند تا زمانی که وقت استیضاح فرا برسد. آنها بر همین اساس به دنبال تحقیق در نقش سازمان‌های ترامپ در پرونده‌های پولشویی و روابط با عربستان هستند. براد شرمن، نماینده دموکرات کالیفرنیا نیز که طرح استیضاح علیه ترامپ را سال گذشته میلادی معرفی کرد به «لس‌آنجلس تایمز» گفته که قصد دارد مجددا این طرح را ارائه کند. هرچند استیضاح ترامپ به آن آسانی که دموکرات‌ها فکر می‌کنند نخواهد بود، با این حال ترامپ و دستیارانش به‌شدت نگران این موضوع هستند. دستیاران ترامپ معتقدند تنها مساله‌ای که ممکن است موجب آغاز روند استیضاح شود، تخلفات مالی وکیل شخصی ترامپ، «مایکل کوهن» و پرداخت پول توسط او به زنانی است که ترامپ با آنها رابطه غیراخلاقی داشته است.

این اتفاقات البته خیلی دور از انتظار نبود و تقریبا همه کسانی که در رای‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا به دموکرات‌ها رای دادند، به دنبال راهی برای مهار دونالد ترامپ بودند. او در دو سال گذشته نه‌تنها وعده‌های اقتصادی‌اش را محقق نکرد که رکورد بالاترین مقدار بدهی ملی را از سال 1950 تاکنون به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارش‌ها در پایان سال 2018، بدهی ملی آمریکا به 21/974 تریلیون دلار رسید. این بدهی به اندازه 78 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. ترامپ در دیگر وعده انتخاباتی‌اش که ساخت دیوار مرزی در مرز مکزیک آن هم با هزینه دولت این کشور است، ناکام مانده و اکنون برای تامین بودجه پنج میلیارد دلاری این دیوار، دولت فدرال را تعطیل و 800 هزار کارمند دولت را به مرخصی اجباری فرستاده است.

او هفته گذشته دو جلسه با رهبران کنگره آمریکا برگزار کرد که هر دو جلسه با ناکامی به پایان رسید. روز جمعه و در چهاردهمین روز تعطیلی دولت، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و چاک شومر رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا برای ادامه مذاکره با دونالد ترامپ به کاخ‌سفید رفتند اما همچون جلسه روز چهارشنبه، دست خالی بیرون آمدند. ترامپ گفته برای تامین منابع مالی و مجرای قانونی ساخت دیوار مکزیک اگر لازم شود «وضعیت فوق‌العاده» اعلام خواهد کرد که با استفاده از اختیارات آن ساخت دیوار حائلی را که در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری وعده داده بود، عملی کند. چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنا هم بعد از خروج از کاخ‌سفید گفته است: «به رئیس‌جمهور گفتیم خواستار بازگشایی دولتیم. اما او مقاومت می‌کند و می‌گوید اگر لازم شود دولت را برای مدت طولانی هم تعطیل نگه خواهد داشت؛ برای ماه‌ها و حتی سال‌ها.»

تحقیق درباره عربستان

در ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی، دونالد ترامپ با وجود درخواست‌ها حاضر به واکنش نشد و تحریم سعودی را عامل افزایش نفت و به‌ضرر امنیت اسرائیل خواند. در همان زمان برخی در آمریکا، تجارت شخصی ترامپ با عربستان را عامل مقاومت او در برابر تحریم سعودی‌ها عنوان کردند. برخی نمایندگان دموکرات هم از بررسی این موضوع سخن گفتند. اکنون و با تغییر فضای سیاسی مجلس نمایندگان، این مجلس قصد دارد درباره روابط میان سازمان ترامپ با عربستان تحقیق کند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی»، اریک سوالول، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که این مجلس تحقیقات خود را درباره دست داشتن سازمان متعلق به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در عملیات پولشویی آغاز خواهد کرد. سوالول افزود: «در این تحقیقات همچنین به مساله روابط سازمان ترامپ با عربستان نیز پرداخته خواهد شد.»

تلاش برای استیضاح

این را که این تحقیقات قرار است منجر به چه نتیجه‌ای شود، دموکرات‌ها مدت‌ها قبل عنوان کرده‌اند. آنان یک هدف را دنبال می‌کنند و آن هم پایان عمر ترامپ در آمریکاست. «رشیده طلیب» که در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا توانسته به‌عنوان یک زن مسلمان به مجلس نمایندگان ایالات متحده راه یابد، یکی از حامیان سرسخت استیضاح دونالد ترامپ است. به گزارش «مهر» به نقل از «واشنگتن پست»، رشیده طلیب بعد از ادای سوگند بر عزم خود برای استیضاح ترامپ و حتی برکناری وی از مقام ریاست‌جمهوری تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، او ترامپ را «حرامزاده» نامید و گفت در دوران نمایندگی تلاش خواهد کرد که رئیس‌جمهور آمریکا کاخ سفید را پیش از موعد ترک کند. ترامپ در واکنش به سخنان طلیب عنوان داشت که این اظهارات شرم‌آورند و وی رشیده طلیب را نمی‌شناسد. واکنش ترامپ به اظهارات طلیب در حالی است که احتمال استیضاح وی از سوی کنگره افزایش یافته و خود ترامپ نیز این خطر را حس کرده و همین امر موجب شد که وی عصر دیروز پیامی را در توئیتر منتشر کند.

ترامپ در این پیام با اشاره به تصمیم دموکرات‌ها برای استیضاح وی نوشت: «چگونه رئیس‌جمهوری را استیضاح می‌کنید که احتمالا بزرگ‌ترین انتخابات را برنده شده، هیچ کار اشتباهی انجام نداده (با روسیه مرتبط نبوده و این دموکرات‌ها هستند که با روسیه در ارتباط هستند)، موفق‌ترین دو سال ابتدایی ریاست‌جمهوری را در مقایسه با هر رئیس‌جمهوری دیگری داشته و با ۹۳ درصد محبوب‌ترین فرد در تاریخ حزب جمهوری‌خواه بوده است. این در حالی است که نتایج نظرسنجی مشترک موسسه افکارسنجی هریس و مرکز مطالعات آمریکا در دانشگاه هاروارد حاکی است بخش اعظم جامعه آمریکایی بر این باورند که باید اقداماتی علیه رئیس‌جمهوری این کشور صورت گیرد. این نظرسنجی از ۲۴ تا ۲۶ دسامبر (سوم تا پنجم دی) انجام شده و هزار و ۴۷۳ نفر در آن شرکت داشتند. از پاسخ‌دهندگان سوال شد که آیا ترامپ باید استیضاح یا بازخواست شود یا اینکه کنگره نباید علیه وی اقدامی انجام دهد. بنابر این نظرسنجی، ۳۹ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که ترامپ باید استیضاح و برکنار شود. همچنین ۲۰ درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که رئیس‌جمهوری باید رسما بازخواست شود.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.