سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر کل دفتر پیش دبستانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

محتوای آموزشی پیش دبستانی مبتنی بر کاغذ و قلم به حداقل می‌رسد

فضلی با تاکید بر ضرورت تقویت ابعاد روانشناختی کودکان از کاهش تمرینات مبتنی بر کاغذ و قلم در پیش دبستانی خبر داد.

رخساره فضلی مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره محتوای آموزشی دوره پیش دبستانی و ساماندهی این محتوا اظهار کرد: ذات و ماهیت دوره پیش دبستانی بازی کردن است و هرگز آموزش رسمی دوره مدرسه را شامل نمی‌شود.

وی ادامه داد: گاهی همکاران ما در دوره پیش دبستانی اشتباه کرده و رفتار دوره ابتدایی را برای نو آموزان پیش دبستانی تکرار می‌کردند در حالی که باید این چرخش برعکس اتفاق می‌افتاد، اما اکنون دبستان باید کار پیش دبستان را انجام دهد.

مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی با اشاره به اینکه سیاست فعلی اجرای برنامه درسی دوره پیش دبستان تاکید بر بازی و کودک محوری است، گفت: دوره پیش دبستانی یک برنامه درسی متمرکز دارد، اما تولید فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزشی غیر متمرکز است و آنچه که اکنون استان‌ها تولید کرده اند مبتنی بر فعالیت‌های مداد و کاغذی است و این یعنی نو آموز باید نقاشی را رنگ کند و مواردی دیگر از این قبیل، اما در حال تلاش هستیم تا از طریق کمیته تولید محتوا، محتوای کاربرگ برای کودک به کمترین مقدار ممکن برسد.

فضلی تصریح کرد: در حال فرهنگ سازی هستیم تا مربیان پیش دبستانی بدانند رسالت اصلی آن‌ها به نوآموزان تکلیف رنگ آمیزی و وصل کردن اشکال به یکدیگر نیست اکنون که وسایل و تکنولوژی‌های جدید همچون قلم‌های هوشمند وجود دارند بچه‌ها از نظر هماهنگی بین چشم و دست در سنین پایین‌تر از پیش دبستان مسلط شده‌اند؛ بنابراین نیازی به تمرینات رنگ آمیزی و وصل کردن اشکال به یکدیگر در شرایط فعلی نداریم.

وی با اشاره به اینکه اکنون کودکان ۳-۴ ساله به راحتی بازی‌های رایانه‌ای را انجام می‌دهند، گفت: در چنین شرایطی کودک باید از طریق فکری رشد کند و فعالیت‌های روانشناختی گسترش یابد.

توسعه متوازن محتوای آموزشی پیش دبستانی

مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی تصریح کرد: به دنبال این هستیم تا تولید محتوا به طور متوازن به اهداف دوره پیش دبستانی بپردازد و اولویت در این مورد مهارت‌های جسمی، ادراکی و حرکتی است، اما اکنون می‌بینیم در برخی مراکز پیش دبستانی این موارد رعایت نمی‌شود.

فضلی ادامه داد: بر اساس این اهداف ۱۱ اولویت در نظر گرفته شده باید همزمان با یکدیگر رعایت شوند و به همان میزان که مهارت‌های شناختی افزایش می‌یابد توانایی و فعالیت‌های جسمی هم افزایش یابد.

وی بیان کرد: در مقام صحبت ایده‌های خوبی وجود دارد، اما در عمل این ایده‌ها محقق نمی‌شود بنابراین باید به سمت عملیاتی شدن ایده‌ها پیش برویم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.