سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد خبرداد؛

بحران خشکیدگی جنگل‌های بلوط در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون 83 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط در استان از بین رفته اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازیاسوج ؛ غلامحسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت : خشکیدگی جنگل‌های بلوط در این استان به یک بحران تبدیل شده است.

وی اظهارکرد: مهمترین علت نابودی جنگل‌های بلوط در این استان خشکیدگی و آتش سوزی جنگل‌هاست که البته آتش سوزی‌ها تا حدودی کنترل شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: کاهش بارندگی ها در استان باعث این مشکلات و معضلات برای جنگل‌های استان شده است.

حکمتیان اصل تصریح کرد: خشکیدگی جنگل‌های بلوط چیزی نیست که از امروز در استان‌های زاگرس نشین شکل گرفته باشد بلکه از سال 88 تاکنون شروع شده بود و در سطح استان در حال افزایش است و قابل کنترل نیست.

وی ادامه داد: 870 هزار هکتار جنگل بلوط در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تاکنون 83هزار هکتار از این میزان در نقاط مختلف استان درگیر خشکیدگی هستند و یا از بین رفته اند که معادل 1حدود 10 درصد می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص میزان اعتبار مورد نیاز برای احیاء جنگل‌های بلوط استان بیان کرد: برای احیاء هر هکتار جنگل بلوط یا احتساب هزینه نگهداری 100 تا 150 میلیون تومان نیاز اعتبار است.

حکمتیان اصل عنوان کرد: طبق بررسی های صورت گرفته در نقاط دارای نقشه "یو تی ام" دار شهرستان باشت 9600 درخت بلوط در 571 هکتار عرصه های جنگلی دچار خشکیدگی شده اند.

وی تاکید کرد: طی سال جاری 250 هکتار از عرصه های جنگل‌های بلوط منطقه "شلال‌دون" شهرستان باشت با نهال و بذر احیاء شده است که نیاز به مراقبت دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: در صورتی که بارش ها در سطح استان افزایش یابند این مشکلات کمتر و یا رفع خواهد شد.

حکمتیان اصل با بیان اینکه سالانه پرونده هایی نیز در سطح استان در زمینه تخریب و قطع دختان بلوط تشکیل می شود، اضافه کرد: نداشتن نیروی قرقبان کافی برای صیانت و حفاظت نداریم و از میانگین کشور پایین تر هستیم، همچنین بیکاری و اشتغال، قاچاق چوب و ذغال و زمین خواری به بهانه توسعه اراضی کشاورزی از دیگر عوامل تخریب و قطع درختان بلوط استان است.

 انتهای پیام/غ

تخریب جنگل های بلوط در استان

برچسب ها: بیکاری ، قاچاق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.