الهیار ترکمن با اشاره به اجرای طرح خرید خدمات آموزشی گفت: برخی نمایندگان خواستار اجرای طرح خرید خدمات آموزشی در مناطقشان هستند.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود در منطقه در طرح خرید خدمات آموزشی به عنوان یک ظرفیت در توسعه آموزش مطرح میشود.
الهیار ترکمن تصریح کرد: موضوع خرید خدمات آموزش بدون آنکه اصل حاکمیتی آموزش و پرورش زیر سوال برود، ایجاد شده است و در مناطقی که طرح اجرا شده است شاهد بودیم تا نمرات دانش آموزان بین یک تا یک و نیم نمره افزایش پیدا کرده است.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه استفاده از طرح خرید خدمات آموزشی توجه به حقوق دانش آموز و اصالت داشتن این حق را مورد توجه قرار داده ایم، گفت: در ماده ۲۵ قانون برنامه ششم توسعه به موضوع گسترش سهم بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد افزایش بهره وری و ارتقاء سطح کیفی خدمات مدیریت بهینه هزینه اشاره شده است بنابراین این قانون در کشور اصالت دارد و نمیتوانیم آن را زیر پا بگذاریم.
وی درباره اجرای طرح خرید خدمات آموزشی اظهار کرد: بسیاری از نمایندگان که حوزه انتخابی آنها در مناطق محروم قرار دارند تقاضا دارند تا این طرح در مناطق آنها اجرا شود.
الهیار ترکمن درباره اظهارات رئیس جمهوری حول ورود مدارس دولتی به بخش خصوصی اظهار کرد: در دهه ۶۰ تا ۷۰ آنقدر نیرو وارد آموزش و پرورش شد که تناسب بین دانش آموز و معلم از بین رفت و تناسب بین نیروی انسانی و دانش آموز تقریبا با هم مساوی شد؛ بنابراین این موضوع باعث شده است تا توازن بین بخشهای مختلف آموزش و پرورش و هزینه برای آنها متفاوت شود.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش ادامه داد: رئیس جمهوری هم در صحبتهای اخیر خود به این موضوع اشاره کرده است که باید هزینهها در آموزش و پرورش متناسب شود که اکنون این موضوع نامتوازن است؛ بنابراین قیمت تمام شده در آموزش و پرورش افزایش می یابد؛ به همین دلیل درباره منطقی کردن هزینهها این اظهارات مطرح شده است.
الهیار ترکمن درباره وضعیت بودجه آموزش و پرورش اظهار کرد: امسال در بودجه عمومی کشور رشد داشتیم و از سهم ۱۱/۳ دهم درصدی سال گذشته به ۱۳/۳ دهم درصد رسیده ایم که این رشد متناسب با مقدورات کشور بوده است.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه اول امسال تخصیص کامل بودجه را داشتیم تصریح کرد: سعی میکنیم در بودجه آموزش و پرورش امسال هم بهترین تخصیص اعتبار را دریافت کنیم.
وی درباره تعیین تکلیف و ساماندهی شرایط معلمان طرح خرید خدمات آموزشی اظهار کرد: در سال ۹۷ ردیف بودجه جداگانه برای این طرح در نظر گرفته شد و همین عامل باعث شد تا تاخیرها و بلاتکلیفی در میزان دریافتی معلمان خرید خدمات آموزشی برطرف شود و همین تخصیص اعتبار باعث شده است معوقات اسفند ۹۶ کامل تسویه شود و باقیمانده معوقات را به تدریج تسویه خواهیم کرد.
الهیار ترکمن تصریح کرد: نگاه به طرح خرید خدمات آموزشی صرفاً نباید به طور نگاه هزینه و فایده داشته باشیم بلکه باید برای اصلاح و بهبود شرایط کاری تلاش کنیم و اگر علت مشکل را قبول داریم موضوع را در اولویت قرار دهیم و مشکلات را برطرف کنیم.
وی درباره انتقاد به وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش و رعایت نکردن بهره وری در جذب این نیروها تصریح کرد: سال ۸۸ قانون تعیین تکلیف آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی انجام شد، اما این قانون چندین بار اصلاحیه خورد و در هر بر اصلاحیه، نمایندگان مجلس توانستند حجم بیشتری از نیروها را وارد آموزش و پرورش کنند که از طریق همین قانون بیش از ۳۵۰ هزار نیرو به آموزش و پرورش تزریق شد که تناسب و توازن با شرایط نداشت.
الهیار ترکمن با اشاره به اینکه حل مسائل آموزش و پرورش و معیشت معلمان صرفاً با سخنرانی درست نمیشود، بیان کرد: هیچ وجه موافق با خصوصیسازی نیستیم، اما به این مورد هم اعتقاد داریم که خرید خدمات آموزشی خصوصی سازی محسوب نمیشود و شکلی متفاوت از ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان در مناطق محروم است.
انتهای پیام/