سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روایت یک مسیر/نوبخت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تاریخچه ۳۴ ساله متروی تهران

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تاریخچه ۳۴ ساله این سیستم جمل و نقل عمومی را تشریح کرد.

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره توسعه مترو پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: طرح احداث مترو در سال ۶۳ در نماز جمعه تهران توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی ریاست وقت مجلس شورای اسلامی مطرح و در سال ۶۴ مصوبه اجرای آن به وزارت کشور ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه در سال ۶۶ فعالیت احداث پروژه راه‌آهن شهری تهران و حومه با احداث ۲ خط درون‌شهری شمالی – جنوبی و شرقی – غربی و یک خط برون‌شهری تا گلشهر کرج جمعا به طول ۹۰ کیلومتر و ۵۲ ایستگاه شروع شد، افزود: در سال ۷۴ قراردادی برای خرید تجهیزات ثابت و متحرک خطوط ۱، ۲ و ۵ بسته شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به بهره برداری ایستگاه صادقیه، وردآورد و کرج در سال ۷۷ اظهار کرد: ایستگاه‌های صادقیه، طرشت، دانشگاه شریف، شادمان، شهید نواب صفوی، میدان حر، حسن آباد و امام خمینی (ره) در سال ۷۸ و  ایستگاه دانشگاه امام علی (ع) در سال  ۷۹ به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۰ رویکرد جدیدی در مترو دیده شد و سرعت کار افزایش پیدا کرد، گفت: ایستگاه‌های سعدی، پانزده خرداد، خیام، مولوی، شوش، پایانه جنوب، خزانه (شهید بخارایی)، علی آباد، دروازه دولت، شهید حقانی، مصلی امام خمینی (ره)، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهدای هفتم تیر و طالقانی در همین سال به بهره برداری رسیدند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به فعالیت‌های مترو در سال ۸۱ افزود: در این سال ایستگاه‌های جوانمرد قصاب و شهر ری آعاز به کار کردند.

نوبخت با بیان اینکه در سال ۸۲ ایستگاه‌های ملت و بهارستان  و در سال ۸۳ ایستگاه‌های ایران خودرو، گلشهر و سامانه فروش و کنترل خودکار بلیت در ایستگاه‌های خطوط ۱، ۲ و ۵ راه اندازی شدند، تصریح کرد: ایستگاه‌های دروازه شمیران، مدنی، سبلان، فدک، گلبرگ (جانبازان)، اتمسفر، امام حسین (ع) نیز در سال ۸۵ به بهره برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: تاسیس ۵ ایستگاه دیگر و بهره برداری از پایانه شرق (دردشت) و فراهم آمدن امکان استفاده از بلیت‌های اعتباری مترو در سامانه اتوبوس‌های تندرو در سال ۸۶ انجام شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه بهره برداری از ایستگاه‌های شهید باقری، فردوسی، دروازه دولت، دروازه شمیران، گرمدره و ایستگاه میدان شهدا در سال ۸۷  صورت گرفت، گفت: البته ایستگاه گرمدره به دلیل مشکل در دسترسی محلی، از ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ پذیرش مسافر خود را آغاز کرد.

نوبخت درباره راه اندازی سامانه اطلاع رسانی مسافران (PIS) در سال ۸۸ اظهار کرد: در این سال نه تنها سامانه اطلاع رسانی مسافران (PIS) راه اندازی شد، بلکه ۵ ایستگاه دیگر هم مورد استفاده قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه اظهار کرد: به همت هموطنان و متخصصان کشورمان در سال ۹۱ بهره برداری از ایستگاه‌های نیرو هوایی، شهرک اکباتان، ارم سبز، شهید بهشتی و ولیعصر (عج) (تئاتر شهر، خط ۳) صورت گرفت و ایستگاه شادمان نیز در سال ۹۲ کار خود را آغاز کرد.

وی افزود: ایستگاه‌های میدان حضرت ولی عصر (عج)، عبدل‌آباد، قائم، شهید زین الدین و نوبنیاد، نعمت آبادف میرزای شیرازی، ایستگاه تقاطعی بیمه، پایانه ۱.۲.۴.۶. فرودگاه مهرآباد نیز از دیگر ایستگاه‌هایی است که در سال ۹۴ مورد استفاده شهروندان قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه خاطرنشان کرد: از سال ۹۴ تا امروز ۲۳ ایستگاه دیگر به بهره برداری رسیده  و در حال حاضر ۱۱۵ ایستگاه فعال در سطح تهران داریم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.