به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال ۱۳۸۱ ایرانخودرو محصولی به نام سمند معرفی کرد که در میان مردم محبوبیت خوبی داشت، ولی بعد از چند سال تصمیم بر تغییر چهره آن گرفت و خودرویی به نام سورن که فیس لیف (ظاهری جدید) سمند بود معرفی کرد و تا سال ۱۳۹۰ عرضه شد. پس از آن جای خود را به مدل سورن ELX داد.
سورن ELX در بخش ظاهری از جلو پنجرهایی جدید و در طراحی داخلی نیز از سبکی کاملا متفاوت استفاده شده است. این مدل را از آپشنالترین مدل سمند میتوان نام برد. ELX نیز دارای دو مدل ساده و توربو است که در مدل تربو همان طور که از نامش پیداست از توربو شارژی بر روی موتور ملی EF۷ استفاده شده که تنها در بخش دینامیکی متفاوتتر است.
این خودرو به صورت انحصاری از پیشرانه جدیدتر ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه EF۷ استفاده شده است. این پیشرانه که با همکاری آلمانیها ساخته شده با ۱۶۵۴ سی سی حجم و یک توربو شارژ پرخوران قادر به تولید ۱۵۰ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ و حداکثر گشتاور تولیدی ۲۱۵ نیوتون متر در دور ۴۸۰۰ است. این خودرو در ۱۰ ثانیه میتواند از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد که ۲ ثانیه از تمامی خانواده سمند سریعتر است. مصرف سوخت این خودرو ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت آن ۲۰۵ کیلومتر در ساعت است.
سورن همانند سمند از ابعاد بزرگی برخورداربوده بطوری که طول آن ۴۵۳۴، عرض آن ۱۹۴۴ و ارتفاع آن ۱۴۶۰ است. به همین علت کابین راحتی را برای سرنشینان ایجاد کرده است که برای ترددهای شهری و سفرهای بین شهری گزینه مناسب خانواده به شمار میرود. سورن از طراحی داخلی قویتری نسبت به سمند برخوردار است.
از امکانات این خودرو در بخش صندلیها به تجهیزاتی همچون تنظیمات برقی، دسترسی به صندوق از داخل اتاق، پشت سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه اشاره کرد. در بخش ایمنی هم تجهیزاتی نظیر کیسه هوای برای سرنشین و راننده، ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت کنترل، هشدار دهنده موانع عقب و کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع برخوردار است.
در بخشهای دیگر میتوان به پخش MP۳، بلندگوهای جلو و عقب، آنتن اکتیو برای سیستم صوتی، سیستم تهویه اتوماتیک، دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، تنظیم زاویه نور چراغهای جلو از داخل، تنظیم آینههای جانبی برقی به همراه گرمکن، تنظیم آینههای جانبی برقی به همراه گرمکن، آینه آرایش چراغ دار روی آفتابگیر، شیشه بالابر برقی دربهای جلو و عقب اشاره کرد. در بخش ترمزها و پایداری سورن ایرانخودرو از ترمز ضد قفل ABS و EBD ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب دیسکی استفاده کرده است.
انتهای پیام/
1. موتور قویتر سورن بخاطر توربو شارز
2. فضای داخل کابین چه جلو و چه عقب
3.هندلینگ خوب نسبت به دنا البته نه خیلی زیاد ولی با اختلاف کم بهتره
4.تعادل بهتر سورن در پیچ تجربه شخصی خودم
5.امکانات رفاهی نسبتا خوب ولی کمتر ازدنا یعنی همون کیفیت بهتر نسبت به کمییت
6.شتاب و کشش عای نسبت به موتور معمولی ef7
7. هزینه کمتر قطعات بدنه نسبت به دنا
در پایان قصد من درمیان گذاشتن تجربه شخصی و نظر شخصی خودم بود که با شما دوستان در میان گذاشتم
امیدوارم روزی برسه که دیگه نخواهیم از بد و بدتر انتخاب داشته باشیم ولی در کل دوست دارم ماشین تولید شده وطن خودم را سوار بشم تا خارجی چون خودم تولید کننده هستم و میفهمم رقابت با کشورهای دیگه چقدر سخته البته بخاطر شرایط کشورمون و دست تولید کننده خیلی بسته شده باید با مواد اولیه بی کیفیت بهترین کیفیت را ارایه بده که چیزی است نشدنی ولی من اصلا ایران خودرو و سایپا را نمیگم چون قیمت واقعی این خودروها این نیست
اما سربالایی قدرتش زیاد نیست. موتور زود داغ میکنه و ترمزش بنا به سرعت
شتباش قوی نیست .
فقط بنزین بزنید و سوپر و روغن و فیلترها منظم چک بشه خوبه.