سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اگزما و نکاتی که باید بدانیم

کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اگزما یک مشکل پوستی است که اغلب در افرادی که آلرژی دارند با نشانه‌هایی مانند خارش شدید، قرمزی، برآمدگی‌های کوچک و پوسته پوسته شدن ایجاد می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فاطمه هاشم خانی با بیان اینکه اگزما در سنین مختلف و در مناطق مختلفی از بدن دیده می‌شود، توضیح داد: به عنوان مثال در نوزادان اگزما بیشتر بر روی بازوها، پاها، گونه‌ها و پوست سر دیده می‌شود و اغلب در قسمت‌هایی که پوشک بسته می‌شود، وجود ندارد، اما در کودکان و بزرگسالان اگزما می‌تواند در دو طرف گردن، چروک‌های آرنج، پشت زانوها، مچ دست، دست ها، ساعد و صورت دیده شود.

وی با اشاره به عواملی که اگزما را تشدید می‌کند، افزود: خشکی پوست درمان نشده با مرطوب کننده‌ها که اغلب در فصل سرما بیشتر دیده می‌شود، عرق کردن زیاد، استرس، تغییر ناگهانی دما، استفاده بیش از حد از صابون‌ها و مواد شوینده، عطر و پارچه‌ها و لباس‌های پشمی می‌تواند باعث بدتر شدن اگزما شود.

این دکتر داروساز همچنین به درمان‌هایی که برای اگزما وجود دارد اشاره کرد و گفت: پوشاندن اگزما با لایه‌ای از کرم‌ها و پماد‌های مرطوب کننده باعث کاهش نشانه‌های آن می‌شود، کرم‌ها و پماد‌های استروئیدی نیز باعث تخفیف خارش و قرمزی پوست می‌شود، اما باید با تجویز پزشک مصرف شود، زیرا استفاده نادرست از این فراورده‌ها می‌تواند باعث آسیب به پوست شود.

هاشم خانی، قرص‌های آنتی هیستامین را دیگر روش درمانی اگزما معرفی کرد که باید با تجویز و بنا بر تشخیص پزشک برای کاهش خارش شبانه اگزما مورد استفاده قرار گیرد.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز استفاده از کرم‌ها و پماد‌های مرطوب کننده به ویژه در فصل سرما را موجب جلوگیری و همچنین تخفیف نشانه‌های اگزما دانست و اضافه کرد: مردم استان فارس در صورت داشتن هر گونه پرسش در زمینه مصرف دارو‌ها می‌توانند می‌توانید با مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با شماره تماس‌های ۱۹۰ و یا ۱۴۹۰ و یا ۳۲۳۳۱۰۱۷ (۰۷۱) تماس بگیرند و موضوع را با کارشناسان این مرکز در میان بگذارند.

انتهای پیام/ت

نکاتی در مورد اگزوما 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.